Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.82/14-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 05-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2015

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Sanda-Maria Ardeleanu

Video in format Flash/IOS Declarații politice și intervenții ale deputaților: Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică intitulată Doamne ajută... și pentru România!;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

"Doamne ajută... și pentru România"

În perioada 23-26 aprilie 2015, la Casablanca, în același timp cu Colocviul internațional pe problematica asigurării calității în învățământul superior, organizat de Universitatea "Hassan al II-lea" și Universitatea "Ștefan cel Mare" din Suceava, se desfășura un eveniment despre care vorbeau toți locuitorii orașului: Târgul Internațional al Studentului, a 24-a ediție.

Aflat sub Înaltul patronaj al Majestății Sale Regele Mohammed al VI-lea, amplasat în imediata vecinătate a Moscheii Hassan al II-lea, a treia din lume ca mărime și importanță după Mecca și Medina, Târgul Studentului atrăgea ca un magnet elevi, studenți, părinți, vizitatori de toate vârstele și interesele, oameni obișnuiți care veneau aici ca la bazar - termenul nu este deloc peiorativ, dimpotrivă, el simbolizează un loc de interes general, bine și atent organizat și gestionat, unde găsești lucruri de calitate, pentru fiecare, de la mic la mare, de la omul simplu la academician.

Râuri-râuri de oameni intrau la Târgul studentului ca în Moschee. Toate elementele ce vizau strategia de organizare a acestui Târg educațional - personalizat încă din titulatura lui care include cuvântul "student", deci beneficiarul direct, chemat să intre, să vadă, să constate și apoi, eventual, să aleagă - simbolizau, semnificau, cu alte cuvinte erau menite să comunice ceva cuiva undeva pentru ceva. Nimic la întâmplare, nimic neinteresant!

Îmi propusesem să ajung la Târg pentru a vedea dacă și cum este reprezentată România. Ajunsă acolo, am fost cuprinsă de un val de emoții, văzând grandoarea organizării, multitudinea și seriozitatea ofertanților, frumusețea, interesul, curiozitatea celor care intrau în pavilioane.

Am început să iau notițe, erau specializări, profiluri de facultăți, denumiri de universități inedite chiar și pentru mine. Zeci de materiale, sute de informații îmi erau oferite în direct și nu puteam să nu mă opresc măcar un minut în fiecare pavilion pe lângă care treceam. Tinerii care prezentau erau îmbrăcați în "uniforma" specifică, în culorile instituției.

Catalogul general al târgului mi-a permis să-i cunosc imediat pe Rege, pe ministrul educației naționale și al formării profesionale, pe ministrul învățământului superior și cercetării, pe organizatorul târgului. Așa cum am putut constata și la colocviul nostru, una dintre cheile reușitei este munca în echipa lărgită: profesori - studenți - personal administrativ.

Stimați colegi,

"Toți pentru unul și unul pentru toți" nu e lozincă, e realitatea unei țări în care o universitate - e drept, cea mai mare - are aproape 100 de mii de studenți, în care toți studenții sunt bursieri ai statului, în care profesorul este plătit cam de trei ori mai mult decât în România, în care perfecționarea reprezintă o obligație, costul ei fiind suportat tot de stat, în care s-a înțeles că educația este singura cale de dezvoltare și de aceea se investește pe măsura importanței domeniului.

Abia după vreo oră de vizită am zărit, la capătul sălii, pavilionul România - Tunisia. Mai întâi am văzut steagul României, am tresărit de emoție, apoi m-am grăbit să ajung la românii mei.

O mare de oameni era la intrarea în micul, foarte micul nostru spațiu de expunere, împărțit frățește cu Tunisia. Iași, Timișoara, Cluj, București, Arad, Ploiești erau orașele cu universități românești. Gazdele? Doi domni din Tunisia, foști studenți ai universităților din România, care făceau lobby într-o frumoasă limbă franceză pentru școlile noastre de învățământ superior. Vorbeau și românește foarte bine. Nu s-au scuzat nicio clipă pentru româna lor, de excepție. Am făcut promovare în direct, împreună. Vă mărturisesc, stimați colegi, faptul că eram cu toții extrem de emoționați. Din nou. Ne mulțumeam reciproc și... numărul de persoane interesate creștea. Am spus: Doamne ajută! și m-am strecurat cu greu, la ieșire. Mi-am mai spus, bucuroasă: diplomația academică, despre care am vorbit la colocviu, reprezintă o vie realitate. Bravo Casablanca! Bravo Tunis! Dumnezeu să ne ajute și pentru România!

Vă mulțumesc.

        ................................................
      Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - De Ziua Internațională a Cărții;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"De Ziua Internațională a Cărții"

Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor a fost un bun prilej pentru români, oameni obișnuiți, persoane publice, inclusiv politicieni sau autorități ale statului, să-și exprime dragostea față de carte, față de lectură, față de cei care scriu. Ani de-a rândul, de la catedră sau de la microfonul Camerei Deputaților, în fața studenților mei, în cărți și articole, inclusiv pe blog sau Facebook, am pledat pentru puterea cărții în viața fiecăruia dintre noi, pentru rolul ei cheie în formarea noastră, în viața noastră.

Am făcut, nu o dată, donații de carte, primind, la rândul meu, pentru Universitatea din Suceava, în care îmi desfășor activitatea, alte cărți.

De asemenea, am constatat că această Zi a Cărții a fost prilej de promovare a politicilor Guvernului Ponta, care a anunțat reducerea cotei TVA pentru cărți de la 9% la 5%. Ministrul culturii va depune la Camera Deputaților un amendament la Proiectul noului Cod fiscal, prin care TVA-ului pentru cărți să-i fie aplicată reducerea menționată anterior. Asemenea altor reduceri de TVA, această măsură este bună pentru puținii români care mai intră în librării pentru a achiziționa cărți. Nu pot să nu susțin orice măsură de relansare a acestui obicei al lecturii care ne lipsește astăzi mai mult ca oricând, dar nu pot să nu mă întreb dacă aceasta va rezolva fondul problemei.

Obiceiul lecturii se deprinde în școală, în biblioteca școlii, pe băncile clasei, cu Abecedarul în mână. Ce rost mai are să scădem TVA-ul la cărți când elevii României nu au avut Abecedar, nu au avut manuale de comunicare un semestru întreg și au învățat, cu mari eforturi, de pe fișe, sub îndrumarea învățătorului, fără carte în mână? Cum putem să formăm un copil de 6 sau 7 ani în spiritul dragostei față de lectură să meargă cu drag în bibliotecă și, evident, în librărie, dacă primii lui ani de școală se află sub semnul abandonului, al nepăsării, al uitării. Aș dori să amintesc aici și concluziile rapoartelor inspectoratelor școlare sau ale reprezentanților ARACIP care au semnalat, ca o problemă generală, lipsa dotărilor corespunzătoare cu materiale didactice și auxiliare ale școlilor, lipsa unei dezvoltări corespunzătoare a fondului de carte din bibliotecile școlare.

Aș vrea să ne gândim la o rezolvare în profunzime a problemelor legate de carte și drumul ei către tinerii noștri. Salvarea va veni doar după ce educația va primi finanțarea corespunzătoare. Vorbesc de acea finanțare de 6% pe care toți, pe rând, am susținut-o, dar care nu a ajuns în sistem.

Specialiștii afirmă că cele mai puține neajunsuri în domeniul vânzării de carte, în ultimii 10 ani, se regăsesc în segmentul de carte pentru copii. Cumpărătorii sunt părinții, preocupați de educația copiilor lor și interesați să le pună la dispoziție toate pârghiile pentru activitatea școlară, cheltuind sume semnificative.

Să le venim în sprijin prin legislație și atitudine!

      Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - Drogurile, din nou;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Drogurile, din nou"

Ne aflăm în fața unei situații fără precedent care poate avea consecințe extrem de grave în rândul tinerei generații. Recent, am auzit despre apelul disperat al medicilor care atrag atenția asupra faptului că numărul de copii sub 10 ani care ajung în secțiile de toxicologie din spitalele de pediatrie în urma consumului de etnobotanice este alarmant de mare. Cele constatate de medicii de specialitate sunt confirmate și de rapoartele internaționale care atestă că vârsta de consum a scăzut sub 10 ani.

Drogurile, în special etnobotanicele care, deși au efecte devastatoare, sunt preferate de copii, fiind la îndemâna acestora atât prin intermediul vânzărilor online, cât și prin cel al dealerilor din școli. Astfel că elevii pot achiziționa în mod special marijuana, drogul care a urcat pe primul loc în topul preferințelor, utilizat la scară largă nu doar de liceeni, ci și de adulți.

Sunt cadru didactic și nu pot să îmi închipui că există profesori care cunosc cazuri de elevi consumatori și acceptă tacit fenomenul, fără a lua măsuri pentru stoparea acestuia. Sindicatul Tinerilor Profesori din România, prin reprezentanții săi, trage un semnal de alarmă, arătând că situația este foarte gravă în mediul școlar. Aceștia au constatat că în unele licee elevii au ajuns chiar dealeri de droguri.

Este trist să ne uităm la o generație de copii care se află în pericol de a simți efectele ireversibile ale drogurilor. Deși ne este aproape imposibil să asociem copii de 6, 7 ani cu afecțiuni ca paranoia sau atacul de panică, acestea sunt doar două dintre consecințele consumului pe termen lung, conform experților în domeniu.

Este absolut necesar să repunem pe agenda noastră și problematica privind traficul și consumul de droguri. În sertarele comisiilor de specialitate din Parlamentul României se află diverse proiecte legislative pe această problematică. Am depus în urmă cu vreo trei ani o inițiativă legislativă în vederea reglementării condițiilor de punere pe piață a plantelor, substanțelor și preparatelor stupefiante, halucinogene, euforice, psihotrope și a derivaților acestora, care, ca și alte asemenea proiecte, nu a beneficiat însă de voință politică.

Există cel puțin trei direcții de maximă urgență asupra cărora trebuie să ne aplecăm în calitate de legiuitori:

  • actualizarea legislației în domeniu, cu precădere în ce privește vânzarea în mediul online, introducând măsuri de securitate în ceea ce privește posibilitatea de a oferi spre vânzare substanțe etnobotanice;
  • introducerea în legislație a unor pedepse puternic înăsprite pentru vânzătorii de droguri;
  • lansarea unui set de propuneri la nivel de Guvern pentru inițierea unor campanii de combatere a traficului de droguri în școli, campaniile de prevenire a consumului deja desfășurate fiind depășite de realitate.

Nu avem voie să uităm de aspectele esențiale ale activității noastre care par, în aceste zile, sufocate de o serie întreagă de alte teme, spectaculoase, dar care nu au nimic de-a face cu realitatea societății românești, cu copiii și nepoții noștri față de care avem cea mai mare obligație și pentru care e nevoie acum de o mobilizare exemplară pentru a reduce pe cât posibil acest fenomen devastator.

       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 24 iunie 2024, 2:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro