Ana Birchall
Ana Birchall
Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.95/29-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-07-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.14 Ana Birchall - declarație politică intitulată "România are nevoie de mai mulți tineri pregătiți în meserii";

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Doamna deputat Ana Birchall.

Se pregătește domnul deputat Ion Bălan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Hristos s-a înălțat! Și vreau să urez tuturor la mulți ani, celor care astăzi, în această zi sfântă, își serbează ziua onomastică.

În declarația politică de astăzi vreau să vorbesc despre nevoia de a avea cât mai mulți tineri pregătiți pentru realitatea din piața muncii.

Am avut privilegiul de a fi crescut într-o familie care a valorizat munca. Am fost educată de părinții și bunicii mei în spiritul unui principiu pe care îl consider sfânt, și anume acela că munca înnobilează omul. Îmi plac oamenii care muncesc și care respectă munca altora. Cred că poporul din care mă trag este format din oameni harnici. Totodată, mai cred că nu există meserii mai onorabile decât altele sau meserii rușinoase. Lumea în care trăim are în egală măsură nevoie și de profesori, dar și de instalatori, și de avocați, dar și de lăcătuși, și de medici, dar și de agricultori, ca să dau numai câteva exemple.

Am ales să abordez tema deficitului de tineri pregătiți în meserii tocmai pentru că, în ultimii ani, mediul privat reclamă tot mai frecvent lipsa unor buni meseriași în domenii pe care în trecut aveam specialiști foarte buni. Iar dacă vrem să oferim soluții concrete la penuria de muncitori calificați în diverse domenii, consider că este fundamental să identificăm corect cauzele care au determinat acest fenomen.

În județul Vaslui, județul pe care îl reprezint în Parlamentul României, mii de tineri au luat sau iau calea străinătății. Ca urmare, majoritatea localităților din mediul rural confruntate cu acest exod se găsesc în situația de a avea populația îmbătrânită, cu perspective sumbre pentru viitor. În schimb, dacă am crea programe și politici de specializare și pregătire a tinerilor pentru piața muncii, am acorda cu adevărat șanse tinerilor de a munci aici în țară, având salarii decente.

Nu mai este un secret pentru nimeni că, în multe cazuri, sistemul de învățământ pregătește tineri pentru specializări care nu mai au căutare pe piața muncii în ziua de astăzi. De asemenea, o altă problemă acută este și aceea a dispariției școlilor de meserii. Tocmai de aceea am susținut încă din 2006, când am inițiat Pactul Național pentru Educație necesitatea adaptării și modificării programei școlare astfel încât că școala românească să și formeze, nu numai să informeze.

Mediul de afaceri din România reclamă lipsa unui personal calificat, pe ramuri de producție diversificate. Din păcate, acest personal specializat a cam dispărut și din cauză că nu am acordat importanța necesară școlilor de meserii, o verigă-cheie în formarea și pregătirea tinerilor, care permitea intrarea lor rapidă pe piața muncii.

Inadecvarea sistemului educațional la cerințele pieței muncii, precum și dispariția școlilor de meserii au generat, din nefericire, și o altă realitate dură cu care se confruntă tot mai mulți tineri - angajarea pe posturi sub calificarea și pregătirea dobândite în școală, în facultate. La fel de adevărat este că vorbim despre o perioadă economică încă dificilă, când România se află încă în procesul de recuperare după dezastrul pe care l-a reprezentat politica de austeritate girată de Traian Băsescu și guvernele pe care le-a patronat. În egală măsură, este nevoie ca inclusiv sistemul de învățământ autohton să fie mai bine adaptat în raport cu piața muncii.

Cred că putem face pași importanți în direcția racordării sistemul de învățământ din România la nevoile investitorilor, asigurându-se astfel un vector important de tracțiune în plan economic. Nu e nevoie să reinventăm roata, ci să învățăm din experiența altor state care au reușit să creeze un mecanism funcțional care permite tinerilor să intre facil pe piața muncii după încheierea studiilor, creându-se astfel un liant eficient între sistemul educațional și mediul de afaceri care poate prelua forța de muncă.

Desigur, nu e cazul să cădem nici în cealaltă extremă, alimentând o retorică falsă potrivit căreia școala românească ar produce șomeri pe bandă rulantă. Cu toate greutățile pe care le-a întâmpinat și dincolo de reformele pe care le-a traversat în toți acești ani, sistemul de învățământ produce vârfuri și are capacitatea de a se adecva cerințelor actuale. Cu investiții minime, rezolvăm două probleme dintr-un foc: deschidem școli de meserii, adaptate nevoilor pieței muncii, și reducem drastic rata șomajului în rândul tinerilor. Pe cale de consecință, creând noi locuri de muncă, presiunea asupra bugetului se va diminua fiindcă statul va fi astfel degrevat de plata ajutoarelor sociale. În același timp, vom oferi tinerilor perspective reale de dezvoltare profesională, în conformitate cu așteptările mediului privat.

Soluția învățământului profesional dual, susținută de Guvernul Ponta și transpusă în Legea educației la începutul acestui an, este o măsură care răspunde solicitărilor venite din zona mediului de afaceri. Autoritățile educaționale vor gestiona asigurarea resurselor umane și financiare și formarea tehnică din școală (1-2 zile de studiu pe săptămână), iar angajatorul va oferi resursele umane și financiare și va organiza formarea practică, de la locul de muncă (3-4 zile).

Toate aceste măsuri pot să ajute la reglementarea acestei probleme cu care se confruntă România.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, doamna deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Închei într-o secundă, domnule președinte.

Poate că în vremurile de astăzi a devenit desuet să susții că "meseria este brățară de aur". Însă eu am convingerea că învățarea și stăpânirea unei meserii este cheia sigură spre succes. Un bun profesionist, un om bine pregătit în meseria lui, în domeniul lui de activitate va găsi întotdeauna un loc de muncă, va fi valorizat în comunitatea lui și va fi totodată un model demn de urmat. Dacă vom înțelege să acordăm importanța cuvenită pregătirii și formării tinerilor noștri, atunci viitorul țării noastre este asigurat.

Și cred că e momentul să descătușăm și să ajutăm talentul românesc!

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, deputat Colegiul nr.5 Vaslui.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 19 iulie 2024, 11:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro