Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/13-09-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 06-09-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2016

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Sanda-Maria Ardeleanu

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

Video in format Flash/IOS Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică intitulată Din nou în atenție depolitizarea școlii;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

Bună dimineața!

Mulțumesc, domnule președinte.

Mi-am intitulat declarația politică de astăzi "Din nou în atenție depolitizarea școlii".

Am fost și am rămas un susținător al ideii de depolitizare a învățământului românesc. Este unul dintre subiectele care au apărut periodic și constant în luările mele de poziție ca deputat, membru în Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților, începând cu 2008. Am avut speranțe mari atunci când am lucrat, alături de colegi, la Legea educației naționale nr.1. Eram chiar vehementă pe această temă, ani de-a rândul, în dorința de a impune aplicarea unuia dintre principiile fundamentale care au stat la baza Legii educației naționale astăzi în vigoare. În 2012, la audierea noului ministru, am formulat explicit această întrebare: "Cum veți acționa, dacă veți susține, pentru depolitizarea școlii românești?" Răspunsul formulat a fost aproape o promisiune.

De fiecare dată, miniștrii educației, pe rând, unul câte unul, și-au luat, conștiincios, angajamentul că vor face totul pentru depolitizare. Salutam pe blogul meu, în urmă cu câteva săptămâni, inițiativa actualului ministru, profesorul-rector Mircea Dumitru, care, propunându-și să facă din depolitizarea școlii o prioritate, a anunțat organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de directori din unitățile de învățământ preuniversitar. Tot atunci, îmi exprimam sprijinul necondiționat pentru demersul ministrului educației, anunțându-l că îi voi sesiza situații concrete de politizare a școlii care vor ajunge la biroul meu parlamentar.

Astfel încât acum aduc în atenția dumneavoastră, stimați colegi, stimate domnule ministru Mircea Dumitru, stimați membri ai echipei din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, o serie de aspecte, încă perfectibile, din cadrul metodologiei privind organizarea concursului de ocupare a funcției de director din unitățile de învățământ preuniversitar: posibilitatea ca propunerile și validarea candidaților să vină din partea Consiliului Profesoral al unității de învățământ. Astfel, profesorii sunt cei care își aleg directorul, comisia de evaluare urmând doar să verifice competențele de manager ale candidaților; nu putem vorbi de depolitizare în organizarea acestui concurs de vreme ce din comisiile de evaluare fac parte și consilieri locali, membri în consiliile de administrație ale unităților de învățământ, persoane active în cadrul partidelor politice; candidații să fie titulari ai unității de învățământ; crearea a două sesiuni de concurs, astfel încât candidații care nu au promovat examenul național să aibă posibilitatea susținerii unui alt examen până la interviu. În eventualitatea nepromovării examenului, candidații să aibă dreptul de a fi numiți prin detașare în această funcție; în fine, vârsta candidaților să fie cu cel puțin 4 ani mai mică decât vârsta standard de pensionare.

La aceste aspecte, trebuie să adăugăm și altele, generale, dar care vizează direct subiectul politizării școlii și de aceea se impune, urgent, clarificarea situației directorilor de școli și a inspectorilor școlari care dețin și funcția de consilier local/județean. Este, în opinia mea, o situația clară de incompatibilitate. De asemenea, trebuie reglementat și contractul de management al directorului de școală, care ajunge subordonat al primarului, situație care afectează, în foarte multe cazuri, activitatea în școală.

Mai sunt doar câteva zile înainte de începerea anului școlar, iar faptul că politizarea continuă să fie o realitate indubitabilă ne obligă să luăm atitudine. Continui să susțin că valorile și respectarea lor trebuie să se regăsească în primul rând în școală. Continui să visez la ziua în care toate școlile din România vor fi conduse de directori cu har, de dascăli în adevăratul înțeles al cuvântului, cu școală de management dar, în primul rând, cu iubire de oameni, fie ei copii sau educatori, și școală. Si avem atât de mulți în sistem...

Sunt convinsă că majoritatea dintre dumneavoastră, stimați colegi, gândiți ca mine. Noi, parlamentarii, putem fi o a doua "mână dreaptă" pentru colegii din Ministerul Educației pentru a finaliza cu succes această operațiune dificilă, dar care merită orice efort, în primul rând, de conștiință.

Vă mulțumesc.

     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 17 ianuarie 2025, 9:02