Silviu Nicu Macovei
Silviu Nicu Macovei
Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/18-09-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-07-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 11-09-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 septembrie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Silviu Nicu Macovei - declarație politică: "La început de an școlar trebuie să fim mai mult realiști decât să ne amăgim cu festivism!";

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Domnul Macovei?

Vă rog.

Domnul Silviu Nicu Macovei:

Bună dimineața!

Declarația mea de astăzi se intitulează astfel: "La început de an școlar trebuie să fim mai mult realiști decât să ne amăgim cu festivism!".

Stimați colegi parlamentari,

Odată cu începerea noului an școlar, le doresc tuturor elevilor mult succes și putere de învățare, cadrelor didactice le urez înțelepciune și răbdare pentru a oferi copiilor toate cunoștințele necesare în viață.

Însă cred că suntem din nou în punctul în care trebuie să privim dincolo de cuvintele frumoase rostite la deschiderea fiecărui an școlar. Sunt sigur că mult mai benefic pentru societatea românească și mai ales pentru viitorul copiilor noștri este să abordăm cu sinceritate și mintea limpede problemele care afectează grav învățământul românesc. Trebuie să lăsăm deoparte autosuficiența și mândria și să privim în ochi eșecurile și tarele pe care școala românească le are în prezent!

De aceea, îmi doresc dezbateri reale despre curricula prea încărcată, despre faptul că elevii învață prea multe lucruri pe care nu le folosesc în viitoarea lor carieră profesională. Realitățile științifice se schimbă cu viteză extrem de mare, însă noi ne învățăm copiii despre lucruri de mult depășite.

Mai mult, este absolut necesară intensificarea eforturilor pentru serviciile de consiliere în carieră, corelate cu evaluări psihologice bazate pe aptitudini. Adică, să identificăm din timp la ce sunt bunii unii copii și să le ghidăm viitorul traseu școlar în funcție de aceste talente. Iar mai apoi să le conducem pașii spre o profesie în care să se regăsească și pentru care să fie pregătiți.

Ar trebui să vorbim cinstit despre faptul că școala nu mai este atractivă pentru elevi. Și nu este vina lor că nu sunt interesați, ci a noastră, că nu facem învățătura interesantă pentru ei. Este prea facil să acuzăm niște copii că nu le place școala, să stea șase, opt sau chiar zece ore nemișcați și să fie entuziasmați de lucruri greoaie și pe care ei le consideră inutile. Nu știu câți dintre noi, ca adulți, am putea face acest lucru zi de zi.

De aceea, școala trebuie să facă apel la noile tendințe, noile tehnologii și la strategii inovative de educație. Dar pentru asta trebuie să fim pregătiți să discutăm despre unii profesori poate prea slab pregătiți și blazați. Avem nevoie să aducem un suflu nou, mai tânăr și ingenios în procesul de a-i învăța carte pe copii.

Vreau să ne gândim la presiunea pe care copiii de vârste prea fragede o resimt din partea "competiției pentru note". Acum, nota școlară este vitală pentru eșecul sau succesul școlar de-a lungul întregii educații. Poate presiunea este prea mare; poate notele sunt prea importante și generează anomalii în educație, atât pentru profesori, cât mai ales pentru copii. Atunci când doar nota contează, calitatea învățământului scade dramatic, fiindcă profesorii predau fără interes, iar elevii sunt interesați doar de a "vâna" o notă.

Acum, la început de an școlar, trebuie să vorbim despre profesorii care pun presiune la clasă, nu își predau suficient de coerent materia, tocmai pentru a-i determina pe părinți să își trimită copiii la meditații, doar pentru a obține acele note atât de importante.

Da, este un subiect sensibil și dureros, însă dacă ne prefacem că el nu există, asta nu înseamnă că el va dispărea. Dimpotrivă, va căpăta amploare tot mai mare.

Îmi doresc să ne asumăm vina pentru rata colosală a abandonului școlar din România. De ce avem copii care sunt retrași de la școală de părinți pentru a-i trimite la muncă? Sau de ce copiii aleg să abandoneze școala pentru că ajung să fie atrași în activități adesea periculoase sau chiar infracționale?

Problemele sunt mult mai numeroase decât am încercat eu să le enumăr aici, în fața dumneavoastră. Însă există soluții - unele mai la îndemână și care pot fi implementate rapid, iar altele, cele mai numeroase, care necesită ani de muncă și de asumare onestă a dificultăților.

Ca soluții, trebuie să dezbatem cu toții în societate, poate, eliminarea definitivatului în învățământ și să îl înlocuim cu o formă de contract pe termen mediu între școală și profesor, cu criterii clare de evaluare a performanței și cu asumarea responsabilității în cazul delăsării sau a neprofesionalismului.

Poate este necesar să acordăm o autonomie extinsă școlilor, care să poată angaja singure profesorii cei mai buni și să hotărască nivelul de salarizare, în funcție de performanțe. Dacă am avea directori de școală care poartă responsabilitatea calității actului didactic al profesorilor din subordine, iar școala va putea avea resurse autonome, transparente și legale de autofinanțare, poate interesul și implicarea tuturor va duce la performanțe superioare. Sau poate nu, dar trebuie să discutăm noile modele de reformă.

Societatea, noi, toți, de fapt, trebuie să înțelegem de ce...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Să încheiați, vă rog.

Domnul Silviu Nicu Macovei:

... de ce sistemul educațional din România este dominat de confuzie, lipsa coerenței, a viziunii sau a unei strategii decente. Este inacceptabil ca în fiecare an să facem experimente, poate, poate o fi mai bine. Trebuie să luăm totul de la zero și să reconstruim tot sistemul de învățământ. Dar pentru asta ne trebuie curaj și onestitate în a ne recunoaște și asuma tot ceea ce ascundem sub preș chiar din prima zi de an.

Vă mulțumesc.

Silviu Macovei, deputat al PSD, Iași.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 25 iulie 2024, 23:20