Tudorița Lungu
Tudorița Lungu
Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.101/25-09-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 18-09-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
    1.1 Tudorița Lungu - declarație politică intitulată "Bătaia de joc de la CFR Călători trebuie să înceteze!";

 

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

  ................................................

În continuare, dau cuvântul doamnei deputat Tudorița Lungu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Doamna Tudorița Lungu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Bătaia de joc de la CFR Călători trebuie să înceteze!".

Săptămâna trecută a început școala, nu peste multă vreme studenții își vor relua și ei cursurile, și freamătul cotidian va crește, cu elevi și studenți care vor circula mult mai mult, unii dintre ei, zilnic, alții doar la sfârșit de săptămână. Numai că, parcă pentru a-i pedepsi pe elevi și pe studenți, după ce le-au acordat gratuitate pe tren, domnii care conduc destinele CFR-ului au transformat călătoria cu trenul într-un calvar. Personal, fac parte dintre parlamentarii care apelează la acest mijloc de transport, în fiecare săptămână, când vin și plec din și de la București spre circumscripția electorală.

Vorbesc în cunoștință de cauză despre condițiile care țin de confort, mai bine spus, despre lipsa acestuia, de băile care nu pot fi utilizate, pentru că cele mai multe sunt insalubre, despre lipsa din vagoane a prizelor sau a aerului condiționat, când afară sunt 40 de grade. Dar, mai ales, vreau să vorbesc despre aglomerația din trenuri, reclamată pe toată durata acestei veri, pe toate traseele și în toate regiunile României. Despre lipsa vagoanelor, în plin sezon estival, despre eliberarea de bilete de călătorie mult peste capacitatea unui tren. Despre miile de pasageri care sunt zilnic nevoiți să călătorească în picioare, pentru că nimeni de la Ministerul Transporturilor sau de la CFR Călători, din incompetență sau din crasă nepăsare, nu este în stare să facă estimări și să suplimenteze numărul de vagoane.

În condițiile în care țara noastră deține tristul record de a fi pe primul loc în Uniunea Europeană cu cel mai număr de accidente rutiere, principala cauză fiind lipsa infrastructurii, în special a autostrăzilor, călătoria cu trenul ar trebui să devină o alternativă firească. Ar trebui să fie încurajată, ar trebui ca toți românii să beneficieze de condiții civilizate de călătorie.

Întâmplător sau nu, Regiunea de Nord-Est este cea mai izolată, este de două ori condamnată atât de lipsa autostrăzilor, dar și de trenuri, multe dintre ele mizere, cu garnituri formate din 3-4 vagoane, în condițiile în care acoperă un traseu care merge de la București la Suceava sau Botoșani.

Vă invit, domnule ministru Răzvan Cuc și domnule director al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, să călătoriți în picioare, aproape șapte ore, de la București la Botoșani. Eventual, într-un vagon în care aerul condiționat abia ce s-a defectat și unde nu a mai trecut nimeni cu vreo mătură de la începutul verii.

Știm, domnule ministru Răzvan Cuc, că nu vă pasă de miile de morți pe șoselele României, ne-am obișnuit cu scuzele dumneavoastră privind ritmul lent, mult prea lent, în care se construiesc autostrăzi, ne amuzăm de imaginea dumneavoastră, de om îngrijorat și supărat, care rupe contractele cu prestatorii de servicii.

Dar dacă vă declarați nemulțumit de această situație, de ce nu luați măsuri ca pe calea ferată să se circule civilizat? De ce nu încurajați transportul cu trenul, mai ales în condițiile în care, pe actualul exercițiu financiar multianual, Uniunea Europeană a alocat fonduri consistente pentru modernizarea și extinderea infrastructurii de căi ferate, prin Programul Operațional Infrastructură Mare și prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei?

Ce se întâmplă cu prefinanțarea de 144,6 milioane de euro, pe care i-ați primit în această primăvară, în baza acordurilor semnate cu Comisia Europeană?

Domnule ministru Cuc, ce vă împiedică să dați dispoziție ca pe rutele des circulate - acolo unde studiile de trafic, realizate foarte simplu, după numărul de bilete de călătorie vândute și legitimații vizate, arată foarte clar o adresabilitate crescută - să suplimentați numărul de vagoane, măcar în anumite intervale de timp? Chiar este atât de complicat de făcut prognoze și analize? Chiar nu vă pasă că mii de oameni, în fiecare zi, călătoresc în condiții inumane, înghesuiți, în picioare pe distanțe de sute de kilometri? Chiar nu are CFR Călători nevoie de banii românilor, care aud tot mai des la ghișee: "Nu mai avem bilete!"?

Dragi colegi, am avut impresia că situații de acest gen se înregistrează, cu precădere, pe rutele spre și dinspre Moldova, pentru că, așa cum vă spuneam, călătoresc des cu trenul și cunosc realitatea pe care v-o prezint și dumneavoastră.

Din păcate, nu doar pe această rută se circulă inuman, ci în întreaga țară. În Ardeal, în Oltenia și Dobrogea situația nu este cu nimic diferită. În aceste condiții, consider că domnul ministru Răzvan Cuc și directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, sunt obligați să ia măsuri. Nu pot sta indiferenți, câtă vreme vorbim despre o decizie simplă, de suplimentare a numărului de vagoane. Dacă aceste vagoane nu există, trebuie investit. Trebuie aduși banii europeni care există! Și mai trebuie ceva - management performant și implicare!

Dacă nu sunt capabili, cei doi domni nu au decât să se retragă, să-și dea demisia și să îi lasă pe cei care știu cum trebuie procedat.

Bătaia de joc de la CRF Călători trebuie să înceteze!

Vă mulțumesc.

Tudorița Lungu, deputat al PNL, Bacău.

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Mulțumim frumos, doamnă deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 13 iulie 2024, 10:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro