Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 ianuarie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.10/04-02-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-05-2024
27-05-2024
21-05-2024
14-05-2024 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 29-01-2020 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 ianuarie 2020

  Notă pentru exercitarea de către senatori și deputați a dreptului de sesizare a Curții Constituționale asupra unei legi depuse la secretarii generali ai Senatului și Camerei Deputaților, conform prevederilor art.15 alin.(2) și (3) din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată.

Ședința a început la ora 14.10.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, și domnul Robert-Marius Cazanciuc, vicepreședinte al Senatului, asistați de domnul Cătălin-Ioan Nechifor, secretar al Camerei Deputaților, și domnul Mario-Ovidiu Oprea, secretar al Senatului.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Rog liderii de grup să-și invite colegii să începem ședința comună.

Un secretar de la Senat, vă rog.

 
   

PAUZĂ

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Declar deschisă ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din cadrul sesiunii extraordinare, convocate în temeiul prevederilor art.65 alin.(2) și ale art.66 alin.(2) și (3) din Constituția României, și vă anunț că, din totalul de 465 de deputați și senatori, și-au înregistrat prezența până în acest moment 270.

Pentru început, vă informez că, în conformitate cu prevederile art.15 alin.(2) și (3) din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, astăzi, 29 ianuarie 2020, s-a depus la secretarii generali ai Camerei Deputaților și Senatului, în vederea exercitării de către deputați și senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale:

- Lege privind abrogarea unor prevederi referitoare la pensiile de serviciu și indemnizațiile pentru limită de vârstă, precum și pentru reglementarea unor măsuri în domeniul pensiilor ocupaționale (Pl-x nr.292/2019) - adoptată în procedură de drept comun de ambele Camere ale Parlamentului.

Termenul pentru sesizare este de 5 zile de la data depunerii, astăzi, 29 ianuarie 2020.

 
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru pentru ședința comună de astăzi, stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, înscrise în decizia de convocare a sesiunii extraordinare, au fost distribuite.

Dacă sunt comentarii în legătură cu proiectul ordinii de zi în forma distribuită.

Dacă nu, vă rog să vă pregătiți cartelele de vot.

Supun votului deschis electronic proiectul ordinii de zi.

Să înceapă votul.

 

179 de voturi pentru, 3 contra.

Ordinea de zi a fost aprobată.

Dacă în legătură cu proiectul programului de lucru sunt comentarii?

Dacă nu, supun votului deschis electronic programul de lucru.

Vă rog, pregătiți cartelele de vot.

Să înceapă votul.

 
 

Cu 202 voturi pentru, 3 contra și o abținere, programul de lucru a fost aprobat.

 
Angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului asupra Proiectului de lege privind modificarea și completarea Legii nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali. (L3/2020)

Pe ordinea de zi de astăzi avem angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului asupra Proiectului de lege privind modificarea și completarea Legii nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

Reamintesc faptul că proiectul de lege a fost depus la Parlament la data de 20 ianuarie 2020.

Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, în ședința din 20 ianuarie 2020, în conformitate cu prevederile art.114 alin.(3) din Constituție, au stabilit perioada pentru depunerea amendamentelor (începând cu ziua de luni, 20 ianuarie 2020, până în ziua de luni, 27 ianuarie 2020, ora 16.30), precum și transmiterea acestora la Guvern, urmând ca Guvernul să hotărască asupra amendamentelor și să prezinte Parlamentului proiectul de lege asupra căruia își angajează răspunderea în forma finală.

Cu aceste precizări, invit la tribună pe domnul prim-ministru Ludovic Orban pentru prezentarea proiectului de lege.

Domnule prim-ministru, aveți cuvântul.

 

Domnul Ludovic Orban - prim-ministrul Guvernului României:

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule vicepreședinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Guvernul pe care îl conduc a luat decizia de a-și angaja răspunderea în fața Parlamentului pentru modificarea Legii alegerilor locale, astfel încât să permitem cetățenilor fiecărei comunități locale să își aleagă primarii printr-un sistem de alegere care să confere legitimitate primarilor aleși, și anume: prin majoritate de 50% plus 1 dintre alegătorii care își exprimă dreptul de vot.

În 1992, mecanismul de alegere a primarilor care a fost introdus, practic, stabilea alegerea primarilor cu 50% plus 1. Mai mult decât atât, era necesară prezența din primul tur a 50% plus 1 dintre cetățenii înscriși pe listele electorale, iar în cazul în care nu erau prezenți 50% plus 1 în primul tur, se repeta primul tur. Este clar că Parlamentul de imediat de după revoluție a legiferat mult mai aproape de exigențele democrației pentru a asigura o autentică legitimitate celor care sunt aleși să conducă destinele comunităților locale din România.

Sigur că în 2008 s-a schimbat sistemul de alegere, introducându-se sistemul de alegere prin majoritate relativă, și anume: este ales primar acel candidat care obține cel mai mare număr de voturi, neimpunându-se obligația de a avea 50% plus 1 dintre alegătorii care se prezintă la vot. (Discuții.)

2012! Vă mulțumesc pentru această observație.

Acest mecanism de vot este un mecanism de vot care, după părerea mea, nu conferă un drept deplin cetățenilor dintr-o comunitate locală de a alege un primar care într-adevăr să aibă legitimitate pentru a conduce destinele comunității. Mai mult decât atât, acest sistem de vot restrânge dreptul cetățenilor nemulțumiți dintr-o comunitate locală de a schimba un primar care nu și-a făcut treaba, care nu și-a respectat promisiunile electorale și care nu a avut capacitatea să dezvolte comunitatea locală.

În sistemul de alegere într-o majoritate relativă, chiar dacă numărul cetățenilor nemulțumiți de modul în care a gestionat administrația publică locală un primar depășește procentul de 50%..., nu spun că poate fi și de 70%, și de 75%, și avem situații în care chiar dacă 80% dintre cetățenii unei comunități locale au fost nemulțumiți nu au putut să schimbe primarul. De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: că voturile nemulțumiților se distribuie la mai mulți candidați.

Am să vă dau date. În alegerile locale din 2016 s-au ales primari candidați care nu au avut nici măcar 30% din voturi. Aproape 50 de candidați au fost aleși în condițiile în care nu au întrunit nici 30% din numărul de voturi ale cetățenilor care s-au prezentat la vot. Dacă ținem cont și de faptul că prezența la vot a fost de 50 - 60%, avem situații în care un primar a fost votat de 10% dintre cetățenii cu drept de vot dintr-o comunitate locală.

Vă dau așa, numai... exemple: e un primar din Caraș-Severin, Moț Antonică, care s-a ales cu 19,24% din voturile exprimate; primari aleși cu 20, 21, 22, 49, 22, 72 și așa mai departe. Peste 600 dintre primarii care au fost aleși în 2016 au fost aleși cu un rezultat de sub 50% din voturile exprimate de cetățeni.

Mecanismul de alegere a primarilor trebuie să fie un mecanism care să permită cetățenilor să aibă o minimă garanție asupra bunei administrări a localității, asupra unei guvernări locale performante, care într-adevăr să ducă la dezvoltarea comunității locale.

Ceea ce susținem noi este că prin sistemul de alegere în majoritate relativă, practic, acest lucru nu se poate asigura. Pentru că dacă o majoritate dintre cetățenii comunității locale vor să schimbe primarul, le va fi foarte greu, din cauza faptului că întotdeauna există mai mulți candidați către care se îndreaptă voturile cetățenilor nemulțumiți și este extrem de complicat să determini o concentrare de voturi care să ducă la un număr mai mare de voturi decât un primar în funcție.

Un alt lucru pe care-l considerăm extrem de important, pe mecanismul de alegeri cu 50% plus 1, atunci când un primar intră în turul doi, nu câștigă alegerile cu 50% plus 1 din voturi, faci o alianță transparentă care să-i confere voturile necesare pentru câștigarea primăriei cu unul sau alte două partide, o alianță care dă un guvern sau, mă rog, o înțelegere cu aceia care-l sprijină în turul doi și care îți conferă și o majoritate în Consiliul Local, care să garanteze punerea în practică a programului de guvernare local, lucru care nu se întâmplă în cazul alegerii pe o majoritate relativă, pentru că toți primarii care au fost aleși cu 30%, cu 35%, cu 25%, evident că nu au avut majoritate în Consiliul Local, iar guvernarea a fost extrem de afectată de neînțelegerea dintre primari și consiliile locale sau de înțelegerile netransparente care au fost făcute pentru asigurarea majorității necesare pentru adoptarea actelor normative.

Am văzut că PSD a anunțat că depune o moțiune de cenzură.

Sincer, nu înțeleg motivele acestei moțiuni de cenzură. M-am uitat pe rezultatele alegerilor locale din 2016 în care - trebuie să știți, domnilor parlamentari PSD -, în caz că nu știți, peste 1 500 dintre primarii care au câștigat alegerile au fost aleși cu 50% plus 1.

Păi, voi ar trebui să susțineți acest sistem de alegere sau, poate, vă e frică că acești primari nu și-au făcut treaba în comunitățile locale, că acești primari au fost afectați de guvernarea dezastruoasă pe care le-ați adus-o ca o năpastă pe capul românilor. Poate acești primari nu mai au capacitatea să ia 50% plus 1, deși ați pompat toate resursele, fără număr, de la bugetul de stat... (Aplauze.) fie din Fondul de rezervă al Guvernului, fie din PNDL - distribuit pe "ochi frumoși" -, fie prin toate vacile de muls, reușind să inventați până și cum să finanțați comunități, investiții făcute de primarii PSD, fără să aveți bani de la buget, prin celebrul FDI. (Discuții,aplauze.)

Domnilor, doamnelor, puteți să băgați zece moțiuni de cenzură. Nu ne schimbați punctul de vedere și nu o să schimbați punctul de vedere nici al celor peste 82% dintre cetățenii români care își doresc alegeri democratice pentru primari și pentru consiliile locale, care își doresc să-și aleagă primari cu adevărat reprezentativi, care să fie legitimi, iar lucrul acesta nu se poate realiza decât atunci când o majoritate de 50% plus 1 dintre locuitorii comunității decide cine să conducă destinele comunității patru ani de zile. (Discuții, aplauze.)

Trebuie să menționez că față de proiectul pe care l-am transmis în momentul în care am declanșat procedura de angajare a răspunderii, am aprobat patru amendamente. Amendamentele vizează reducerea numărului de semnături pentru candidații independenți la funcția de primar și la funcția de consilier local, vizează reprezentarea în Birourile electorale a partidelor parlamentare, vizează reducerea de la 90 la 60 de zile a termenului până la care se poate stabili reședința și obține viza de flotant, deci sunt prevederi...

Orice prevedere pe care noi am considerat-o că este menită a îmbunătăți calitatea actului și a crește democrația în mecanismul de alegere a primarilor am introdus-o în acest proiect de lege. De asemenea, am introdus un amendament privitor la faptul că nicio altă persoană nu poate staționa în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare, ceea ce mi se pare un lucru extrem de important ca să eliminăm grupurile de presiune construite, de preferință, de primarii PSD, în fața secțiilor de votare... (Discuții.)... care intimidează alegătorii și încearcă să influențeze pe ultima sută de metri dorința unui om de a vota împotriva unui primar în funcție.

Doamnelor și domnilor...(Discuții.)

Domnule președinte, vă rog să le sugerați colegilor să păstreze liniștea în sală...

 
   

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nu le răspundeți, domnule prim-ministru.

 
 

Domnul Ludovic Orban:

... că nu mă deranjează comentariile, că, practic, eu nu fac decât... să-și facă singuri...

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Intrați în dialog cu sala și nu...

 
 

Domnul Ludovic Orban:

Închei prin a vă spune un lucru serios... (Discuții, aplauze.)

Credeți-mă că respectarea unor principii fundamentale pentru democrație, așa cum este alegerea primarilor în două tururi, arată cu adevărat respectul față de democrație și față de votul cetățenilor, iar forma supremă prin care ne arătăm acest respect este aceea că noi punem pe masă mandatul Guvernului pe care l-am obținut nu de la parlamentarii PSD, ci de la parlamentarii care au avut înțelepciunea față de români... (Aplauze.)... să trimită acasă un Guvern care n-avea nicio legătură cu România și cu interesele României, pentru că România trebuie să asigure o democrație autentică, trebuie să permită fiecărui cetățean să-și aleagă primari legitimi, care să aducă dezvoltare în comunitățile locale, nu să mărească numărul de ajutoare sociale, nu să crească dependența populației față de primărie, astfel încât să fie transformați în masa de manevră a primarilor PSD, care au fost nu promotorii dezvoltării, ci promotorii sărăciei, subdezvoltării, care au alungat orice speranță de ridicare a nivelului de viață în cele mai multe dintre comunitățile locale. (Aplauze.)

Și v-o spun foarte clar: și pe două tururi, așa cum sper să se adopte legea, dar și pe un tur, tot o să vă batem în alegerile locale, pentru că românii s-au săturat de minciună, de sărăcie, de demagogie și de bătaia de joc pe care le-ați administrat-o în ultimii trei ani de zile.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule prim-ministru, am înțeles argumentele dumneavoastră. Îmi pare rău, procedural, că nu pot să aud și argumentele doamnei vicepremier de ce a modificat legea de la două tururi la un tur. (Aplauze.)

Mi-aș fi dorit foarte mult.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Ca urmare a prezentării în fața Parlamentului a Proiectului de lege privind modificarea și completarea Legii nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea, începând cu data de astăzi, curge termenul de trei zile în care poate fi depusă moțiunea de cenzură potrivit dispozițiilor art.114 alin.(2) din Constituție.

Ordinea de zi fiind epuizată, declar închisă ședința comună de astăzi a Camerei Deputaților și Senatului.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 14.30.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 29 mai 2024, 18:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro