Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 16 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/27-04-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 16-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 16 aprilie 2020

  Solicitarea Președintelui României, domnul Klaus-Werner Iohannis, adresată Parlamentului, cu privire la prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, instituită prin Decretul nr.240/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.311/14.04.2020. 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre a Parlamentului României privind încuviințarea măsurii adoptate de Președintele României privind prelungirea stării de urgență pe întreg teritoriul României. (adoptat prin vot electronic la distanță)

Ședința a început la ora 12,01.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Dragoș Gabriel Zisopol, secretar al Camerei Deputaților, și de domnul senator George-Edward Dircă, secretar al Senatului.

Din prezidiu a făcut parte și domnul senator Robert-Marius Cazanciuc, vicepreședinte al Senatului.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua!

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Declar deschisă ședința comună online de astăzi a Camerei Deputaților și Senatului.

Ordinea de zi și programul de lucru, precum și modalitatea de desfășurare a acestei ședințe comune au fost stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, distribuite și afișate pe site-urile celor două Camere.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Pe ordinea de zi a ședinței comune de astăzi avem solicitarea Președintelui României, domnul Klaus-Werner Iohannis, adresată Parlamentului, cu privire la prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, instituită prin Decretul nr. 195/2020.

Programul de lucru va dura până la finalizare.

Doamnelor și domnilor,

Avem o solicitare de la liderul Grupului parlamentar al PNL, pe procedură.

Vă rog să faceți legătura.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Aveți cuvântul, domnule lider.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Pe procedură este intervenția mea.

În numele Grupului Partidului Național Liberal, solicităm adoptarea Decretului privind instituirea stării de urgență în forma transmisă de președintele Klaus Iohannis, să procedăm în mod similar ca la primul vot, pe primul decret. Pentru că, dacă vă reamintiți, atunci ați acceptat ideea că decretul nu poate fi modificat, iar acum ați schimbat regulile constituționale peste noapte.

Din punct de vedere regulamentar sunt încălcate cel puțin trei articole și decizia Birourilor permanente reunite de sesizare a comisiilor pentru raport comun. Vorbim de încălcarea art. 22 alin. (1), art. 28 și art. 29. Nu avem un singur raport comun, avem trei rapoarte comune, și avem un raport de adoptare în forma decretului la Comisiile pentru apărare și un fel de raport, cu modificări, la Comisiile juridice.

Prin urmare, domnule președinte, o să vă rog să supuneți la vot eliminarea articolelor 2, 3, 4 și 5 din proiectul de hotărâre care ne-a fost transmis, având în vedere că, așa cum știți, există un amendament respins la Comisiile juridice.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Categoric că, atunci când vom ajunge la vot, voi supune votului propunerea dumneavoastră.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc pentru intervenție.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Intrăm în ordinea de zi.

Solicitarea Președintelui României, domnul Klaus-Werner Iohannis, adresată Parlamentului, cu privire la prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, instituită prin Decretul nr. 195/2020.

În cursul zilei de marți, 14 aprilie 2020, a fost primită solicitarea Președintelui României, adresată Parlamentului, cu privire la prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, însoțită de Decretul nr. 240/2020.

Birourile permanente, reunite în ședință comună online, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, au hotărât ca aceste documente să fie trimise comisiilor juridice, pentru apărare și pentru sănătate ale celor două Camere, în vederea examinării și întocmirii rapoartelor, iar pentru elaborarea avizelor comune au fost sesizate comisiile pentru politică economică, pentru afaceri europene, pentru muncă, pentru transporturi și pentru învățământ ale Camerei Deputaților și Senatului.

Termenul de depunere a rapoartelor comune a fost stabilit la data de 15 aprilie 2020.

Toate documentele comisiilor, inclusiv proiectul de hotărâre, au fost afișate pe site-urile celor două Camere.

Referitor la procedura de vot, vă reamintesc că exprimarea votului prin mijloace electronice la distanță se face în intervalul de timp de minimum 5 minute, alocat votării, anunțat de președintele de ședință, textul "puteți vota" fiind afișat pe ecranele dispozitivelor.

Deputatul sau senatorul are următoarele posibilități:

  • apăsarea tastei "da", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", cu opțiunea de vot "pentru";
  • apăsarea tastei "nu", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", cu opțiunea de vot "contra";
  • apăsarea tastei "ab", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat prezent, cu opțiunea de vot "abținere";
  • apăsarea tastei "nu votez", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", în categoria celor care nu și-au exprimat nicio opțiune de vot.

În cazul în care nu apăsați nicio tastă, sunteți considerat absent la votul respectiv.

Rezultatul votului este contorizat sub fiecare buton de vot.

La închiderea votului, pe ecranul dispozitivului de vot va fi afișat textul "vot oprit".

După finalizarea ședinței, rezultatele voturilor exprimate de către fiecare parlamentar vor fi afișate pe site-ul Camerei Deputaților și al Senatului.

Începem dezbaterile.

Avem lista cu înscrierile la cuvânt din partea grupurilor parlamentare, maximum doi reprezentanți din partea fiecărui grup - Camera Deputaților și Senat -, în total 5 minute pentru fiecare grup reunit, conform înțelegerii liderilor.

Vă rog să-l apelați pe domnul Titus Corlățean, reprezentantul Grupurilor PSD.

Se pregătește reprezentantul Grupurilor PNL, domnul deputat Ioan Cupșa.

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Alo!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua!

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Bună ziua!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua, domnule senator! Vă rugăm.

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Mă rugați ce?!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Aveți intervenția. Domnul Titus Corlățean?

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Știu! Da, da, dar vă rog să-mi spuneți când voi lua cuvântul. Nu acum!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

A, vă rugăm să aveți intervenție...

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Scuzați-mă, domnule președinte!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nicio problemă!

 
   

Domnul Titus Corlățean:

E un decalaj...

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, da, nicio problemă!

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Azi Parlamentul este chemat să dezbată și să adopte măsura prelungirii stării de urgență pentru încă 30 de zile, instituită prin decretul președintelui.

Parlamentul va încuviința - sunt convins - această măsură, pentru că este necesară și realitatea o impune, însă nu orice fel de gestiune a stării de urgență de către autoritățile împuternicite de lege, începând cu Guvernul, ar putea fi acceptată de Parlament.

Și, din acest punct de vedere, aș vrea să salut faptul că azi Parlamentul își confirmă rolul său de organ reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării, rolul său de garant al apărării drepturilor și libertăților fundamentale cetățenești, obligația de a-și exercita competențele sale în folosul celor pe care-i reprezintă și respectiv o garanție împotriva oricăror posibile excese sau abuzuri comise de autoritățile împuternicite să adopte măsuri excepționale în această perioadă.

De aceea Parlamentul era obligat să introducă niște clauze democratice de siguranță în hotărârea sa, precum referirea la necesitatea ca Guvernul să respecte și să aplice pe deplin dispozițiile Convenției Europene a Drepturilor Omului.

De aceea este prevăzută și obligația pentru Guvern de a prezenta Parlamentului un raport detaliat cu măsurile luate și justificarea lor, în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență, pentru că Parlamentul are competența constituțională de control parlamentar asupra acțiunilor Executivului.

De aceea și obligația ca restrângerile drepturilor și libertăților fundamentale să nu se facă în orice condiții, abuziv sau discreționar.

De aceea obligația Curții de Conturi de a verifica modul de gestiune a resurselor publice în perioada de criză, de către Guvern.

Parlamentarii PSD vor vota forma distribuită a hotărârii Parlamentului de încuviințare a măsurii de prelungire a stării de urgență.

Aș vrea însă, domnilor președinți, pentru că este o zi foarte importantă pentru toți cetățenii români și pentru creștinii din țara aceasta - e vorba de Joia Mare - să transmit un mesaj guvernanților.

În această zi foarte importantă, atunci când El a frânt pâinea și a dat-o ucenicilor ca să o mănânce și le-a dat și vin, sângele legământului celui nou, pentru a-l bea, Iisus nu a făcut aceste lucruri pentru preamărirea sau pentru puterea Sa, a făcut-o cu multă smerenie și dragoste pentru ceilalți, pentru salvarea lor.

Un împărat, un rege, un președinte, un prim-ministru sau chiar un guvern care guvernează o națiune, chiar și fără legitimitatea unor alegeri în spatele lor, au obligația de a guverna pentru ceilalți, iar în perioadă de încercare pentru națiune trebuie să o facă cu transparență și corectitudine, fără aroganță, consultându-se și cu alții, în primul rând cu Parlamentul, cu respect și cu dragoste pentru ceilalți, pentru națiune și chiar cu respect pentru cei care-i critică în mod justificat, pentru că guvernanții trebuie să redea speranța națiunii.

Atunci când profiți de putere, mai ales în situații de criză, și recurgi la utilizarea abuzivă, adesea, a resurselor țării, pentru - de exemplu - achiziții dubioase, cu intermediari clientelari și prețuri duble sau triple pentru măștile care de mult trebuiau să ajungă la medici, la polițiști, la cetățeni, ca să îi protejeze.

Atunci când nu faci ceea ce trebuie să faci pentru cei aflați în linia întâi pentru a-i proteja și, în schimb, modifici regulile și legile pentru a schimba abuziv oameni din funcții, atunci când nu ajuți motorul economic al țării sau nu susții, bugetar în primul rând, primarii, aleșii locali care au foarte multe sarcini și lucruri importante de făcut în această perioadă, dar tu nu-i bagi în seamă, atunci când vrei să tai veniturile oamenilor în plină criză sau când generezi politici discriminatorii între propriii cetățeni, unii, pe de o parte, transportați ilegal și încălcând toate ordonanțele militare, "noaptea, ca hoții", către aeroport, pentru a satisface interese politice și economice care pot fi legitime, ale altora, ale fratelui sau ale surorii mai mari, în timp ce pe ceilalți cetățeni ai României îi ții la izolare sau în carantină și le ceri să nu meargă la biserici pentru rugăciune, atunci să știți că vă paște, domnilor guvernanți, un virus foarte periculos. Nu este corona, Doamne ferește, și vă doresc, cu sinceritate, foarte multă sănătate și dumneavoastră și celui care vă conduce, ci un virus care e omenesc și care, politic vorbind, e denumit "lăcomia de putere", politică, sau administrativă, sau de bani, iar pentru acest virus - vă informez - nu există niciun vaccin omenesc care să vindece, decât, politic vorbind, o sănătoasă moțiune de cenzură, la momentul cuvenit, și, după aceea, alegeri libere și democratice.

Sper ca guvernanții să fi înțeles mesajul acesta!

În orice caz, ca și concluzie, PSD va vota proiectul de hotărâre.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator.

Vă rog să-l apelați pe domnul deputat Ioan Cupșa.

Se pregătește domnul senator Daniel Fenechiu, tot de la Grupul parlamentar al PNL.

 
 

Domnul Ioan Cupșa:

Bună ziua tuturor!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua!

Vă rugăm, domnule deputat.

 
 

Domnul Ioan Cupșa:

Mă auziți, da?

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, perfect!

 
 

Domnul Ioan Cupșa:

Bună ziua tuturor!

Cu tot respectul cuvenit, astăzi mă adresez în mod special parlamentarilor din Partidul Social Democrat și vă rog să mă ascultați cu mare atenție. Voi pomeni doar, fără a intra în amănunte și fără a argumenta, că hotărârea, așa cum este redactată în proiect, este neconstituțională, dă naștere unui conflict juridic de natură constituțională între Parlament și președintele țării, abrogă de facto, parțial și temporar, un act cu putere de lege, Ordonanța de urgență nr. 1/1999, care reglementează starea de urgență.

Este mult prea mult, chiar și pentru acest Parlament!

Se poate scrie o carte despre felul în care s-a desfășurat acest proces legislativ și urmările, efectele viitoare ale acestei hotărâri.

Se poate scrie o carte despre raporturile dintre puterile în stat și nesocotirea principiului echilibrului și colaborării loiale, despre rolul constituțional al Președintelui, al Parlamentului, despre respectarea regulamentelor noastre de funcționare, despre desfășurarea procesului de legiferare în sine.

Onorați parlamentari,

Respectul față de om și respectul față de lege, ca mijloc de apărare a demnității umane, de protejare a intereselor noastre legitime, ar trebui să ne călăuzească în deciziile pe care noi le luăm.

Din păcate, trăim zilele unei crize grave, ne luptăm pentru viață acum și ne temem de ce ne va aduce viitorul, din punct de vedere economic și social.

Măsurile pe care le luăm pot face diferența între viață și moarte, criza va lăsa urme, ne va afecta viitorul, dar dacă vrem să avem un viitor trebuie să alegem înțelept. Astăzi se iau măsuri care restrâng exercițiul unor drepturi și libertăți, dar se iau pentru a salva viețile a cât mai multora.

Atenție! Legea de adoptare și modificare a acestei Ordonanțe de urgență nr. 1/1999 a fost adoptată în anul 2004, în vremea Guvernului Adrian Năstase, și a fost promulgată de către președintele vostru, Ion Iliescu.

Ordonanțele militare, ordinele reglementate prin această lege, sunt acte normative, acte administrativ-normative necesare, prin care se iau măsuri în vreme de criză profundă, atunci când se restrânge exercițiul unor drepturi și libertăți temporar, pentru a ne salva viețile, sănătatea, modul de trai. Nevoia ne împinge, măsurile sunt nediscriminatorii și restrângerea este proporțională cu nevoia.

Hotărârea pe care vreți s-o adoptați, prin prevederile art. 2 și ale art. 3, interzice practic adoptarea ordonanțelor militare și a ordinelor - și subliniez acest lucru -, măsurile specifice care se adoptă prin aceste ordonanțe militare și ordine restrâng exercițiul unor drepturi sau libertăți.

Dacă ordinele și ordonanțele militare nu se pot adopta, nu se vor mai putea lua măsurile necesare. Guvernul va trebui să adopte ordonanță de urgență, după ordonanță de urgență, într-o avalanșă imposibil de controlat și urmărit, pentru fiecare intervenție necesară, fie ea necesară la nivel local - Suceava, Cluj, Țăndărei, Oradea, București -, fie necesară la nivel național.

Activitatea Guvernului va fi paralizată, măsurile nu se vor putea lua la timp. Și dacă măsurile nu se pot lua, ce se întâmplă cu noi? Criza va fi scăpată de sub control, efectele crizei se vor agrava în scurt timp, oamenii se vor îmbolnăvi, colectivități întregi vor fi afectate, numărul de morți va crește. Sunt convins că nu doriți asta!

Ordonanțele militare și ordinele ne câștigă timp, iar timpul înseamnă viață.

Nu uitați câteva nume: Italia, Spania, Franța, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii! Cu înțelesul - sute de mii de bolnavi și zeci de mii de morți.

În concluzie, vă rog să votați eliminarea art. 2 până la art. 5 din proiectul de hotărâre, dar în mod special votați pentru a se elimina art. 2 din hotărâre.

Iar pentru a-l parafraza pe un antevorbitor, faceți acest lucru, votați cu dragoste, înțelepciune și smerenie pentru salvarea altora, pentru că obligația noastră este de a legifera pentru alții, pentru toți românii.

Eu vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și noi vă mulțumim.

Domnul senator Daniel Fenechiu.

 
 

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnilor...

Mă auziți?

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Perfect, domnule senator!

 
 

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnilor președinți,

Dragi colegi,

Articolul 93 din Constituția României spune clar și neechivoc pentru toată lumea: "Președintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgență în întreaga țară ori în unele unități administrativ-teritoriale și solicită Parlamentului încuviințarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia".

Deci textul constituțional trimite, domnilor colegi, la lege. Textul constituțional nu condiționează în niciun fel măsura președintelui.

Parlamentul poate încuviința sau nu decretul prezidențial, dar nu poate, din păcate pentru dumneavoastră, stabili condiții.

Noi știm foarte bine că Partidul Social Democrat și alți colegi sunt deranjați de faptul că Guvernul a administrat impecabil această criză, și din perspectivă sanitară nu se pot pune probleme. Știm că politica înseamnă să găsești peste tot bube, să îl acuzi pe cel care se găsește la guvernare, că face parte din democrație, însă, dragi colegi, suntem astăzi în situația în care noi vorbim de sănătatea românilor și vorbim de viitorul sanitar al României, sens în care toate giumbușlucurile juridice, toate șmecheriile prin care noi încercăm să adăugăm la lege, să adăugăm la Constituție printr-o hotărâre a Parlamentului, nu-și găsesc sensul.

Vreau să vă reamintesc că hotărârea Parlamentului nu este altceva decât o hotărâre cu valoare politică, fără îndoială, o hotărâre a Parlamentului, dar care nu are forța juridică a unei legi și care nu poate crea obligații pentru alte autorități. Dacă vă doreați, puteați să modificați Legea pentru aprobarea Ordonanței nr. 1/1999, eventual Constituția României, dar nu puteți adăuga la Constituție și condiționa decretul președintelui doar din motive politice.

Vreau să vă spun, dragi colegi, că suntem în Săptămâna Mare, vreau să vă spun că românii așteaptă de la noi unitate și așteaptă de la noi măsuri ferme, sens în care, personal, atât eu, cât și colegii mei, suntem surprinși de ideea de a condiționa și de a constrânge voința autorităților în mecanisme care, din păcate, nu au nicio șansă să fie eficiente.

Măsuri de genul "Guvernul să raporteze în șapte zile", în contextul în care Parlamentul lucrează în teleconferințe, măsuri de genul "să dea explicații de anume soi" sunt lucruri care astăzi nu-și au sensul. Fără îndoială, ele pot fi analizate la expirarea stării de urgență. Fără îndoială, trebuie verificate lucrurile, cum a fost cheltuit banul public - nu avem nimic împotrivă -, dar nu e în regulă să aducem discuții de acest gen, în aceste momente.

Dragi colegi,

Partidul Național Liberal va vota pentru decretul președintelui. Fără îndoială, ne-am fi dorit să nu aibă cele patru adăugiri și sperăm din toată inima, urându-vă sărbători fericite, să vă dea Dumnezeu lumina necesară ca să votați așa cum trebuie și cum e bine pentru români!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Se pregătește reprezentantul Grupurilor USR, domnul deputat Dan Barna.

 
 

Domnul Ilie Dan Barna:

Bună ziua, domnule președinte!

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Uniunea Salvați România va vota în favoarea decretului de prelungire a stării de urgență. O facem pentru că noi considerăm că aceasta este atitudinea rațională și responsabilă, dacă ar fi să ascultăm și doar poziția epidemiologilor. Nu e niciun loc de interpretare aici!

Sănătatea și siguranța oamenilor sunt prea importante ca să le riscăm, din nerăbdare, cum am văzut zilele acestea, sau pentru că nu reușim să luăm deciziile corecte, la timpul corect.

Vom vota acest decret și pentru că sperăm că nu va fi nevoie de încă unul, la câteva săptămâni după ce, în sfârșit, sperăm într-o lună, poate ceva mai mult, restricțiile se vor ridica. Însă vreau să avertizez foarte clar Guvernul să înceteze să mai ia aceste voturi ca pe niște cecuri în alb, că nu sunt nici pe departe așa.

Suntem la o lună, peste o lună de la instaurarea stării de urgență, și Cabinetul se comportă, cel puțin în ultima perioadă, de parcă tocmai a descoperit că a intrat la guvernare. Spun aceasta pentru că vedem miniștri care se contrazic cu alți miniștri, vedem miniștri care spun total altceva decât spune apoi premierul sau vedem miniștri care încasează scatoalce de la președinte. Să mai amintesc oare de ping-pongul cu subiectul șomajului tehnic, o temă dramatică pentru foarte mulți dintre români, sau joaca la limita responsabilității, cu restricțiile impuse și cerute prin ordonanță militară și relaxate apoi prin diverse acorduri semnate de ministrul de interne?

Toată această hârjoană se întâmplă pe fondul unor temeri majore pe care le resimte fiecare familie din România: temeri privind locul de muncă, temeri privind perspectivele afacerii din care mulți dintre ei trăiesc.

Noi sperăm că nu putem să continuăm să-i lăsăm pe oameni să ghicească în ce fel de lume se vor găsi peste o lună sau două, când, fără îndoială, situația de urgență va trebui să fie ridicată.

Una din vorbele populare pe care o știm toți spune că "omul înțelept își face iarna car și vara sanie". Un guvern înțelept ar trebui să facă acum, în perioada de criză, planul pentru ce urmează după. Aceasta este marea întrebare care se află pe buzele fiecărui cetățean. Deocamdată vedem doar reacții, unele mai bune, altele mai puțin inspirate, dar nu vedem niciun fel de strategie. Nu sunt planuri concrete, nu există nicio viziune dincolo de azi. Știm că nu vor fi bani, dar nu facem nimic să recuperăm sumele pierdute din pensii speciale. Este o temă pe care societatea ne-o cere în mod repetat. Refuzăm să ne ocupăm de acest subiect.

Știm că economia va suferi, dar nu încurajăm nicicum antreprenorii. Din contră, se creează - vedem zilele acestea - noi linii de business medical pentru companiile de stat. Avem peste un milion de contracte de muncă suspendate, sute de mii desființate, dar nici urmă de reducere a cheltuielilor statului.

Cum ne uităm noi în ochii acestor oameni dacă statul pare că nu mișcă niciun deget pentru ei? Tocim cuvântul acesta, pe care-l folosim toți, în toate intervențiile - solidaritate -, îl golim de sens, dar nu facem nimic ca să arătăm ce înseamnă în termeni concreți pentru stat acest termen. Da, vorbesc de zona bugetară, pentru că avem o structură instituțională care tolerează din plin - și în aceste zile presa a arătat foarte clar lucrul acesta - instituții ineficiente.

Noi vorbim de solidaritate doar către mediul privat. Când vine nota de plată, plătesc fix oamenii din economia privată, cei care s-au angajat acolo, cei care au avut curajul să-și deschidă o afacere.

Factura parcă vine - deocamdată aici suntem - întotdeauna către cei care, în vremuri bune, erau motoarele creșterii economice cu care s-a mândrit fiecare Guvern. Singura direcție care se vede în momentul de față pare că urmărește să înlocuiască starea de urgență cu starea de faliment anunțat pentru foarte multe companii. Această direcție este una greșită.

Vreau să-i reamintesc Guvernului că a preluat o țară care avea nevoie de reconstrucție și dezvoltare, grație unei guvernări iresponsabile a PSD. Nu-l va ierta nimeni, de fapt pe noi toți nu ne va ierta nimeni dacă după această criză România va înțepeni la periferia Europei!

Așadar, întrebarea reală, astăzi și în perioada următoare, este cum va arăta România după pandemie? Se gândește Guvernul la asta? Lucrează la așa ceva? Nu există un răspuns astăzi la această întrebare.

Câte crize financiare, sociale, de sănătate publică, cum trăim acum, trebuie să mai suporte România, până când guvernele să îndeplinească niște așteptări? Că, deocamdată, perspectivă nu se vede nicăieri! Vedem, în schimb, reglementări confuze, improvizații, corecturi - nu mai revin aici. Și mai vedem și atitudinea aceasta de țâfnă, aroganță absolut nejustificată și contraproductivă.

Dragi colegi din PNL, care guvernați în momentul de față, e foarte greu de spus astăzi dacă mergem într-o direcție rea sau bună, pentru că, de fapt, nu vedem o direcție.

Am rugat Guvernul să fie transparent. A auzit puțin, cu o ureche!

Am rugat, de asemenea, Guvernul, să asculte ce-i spunem aici, în Parlament, și ce-i spun oamenii de acasă. A auzit tot puțin, cu cealaltă ureche!

Am rugat, de asemenea, Guvernul, să lase la o parte calculele politice, pentru că trecem toți prin această criză. Așteptăm să vedem dacă măcar puțin lucrul acesta a fost auzit și mai ales dacă se înțelege situația în care suntem, cu adevărat, noi, ca țară, în momentul acesta.

Închei, spunând că, da, USR o să voteze în favoarea acestui decret, pentru că avem încredere în știință și experți și în necesitatea ca noi, ca societate, să rămânem sănătoși, dar nu pentru că am fi convinși că există o viziune de guvernare pentru România, în momentul de față. Poate reușim să o găsim într-un "împreună" care să aibă și sens de acum înainte.

Sărbători fericite tuturor românilor!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumim, domnule președinte.

Vă rog să-l apelați pe domnul președinte Victor Ponta.

 
 

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Îi salut pe toți colegii parlamentari!

Aș vrea să spun, de la început, că eu - și nu doar eu -, colegii mei de la PRO România și probabil foarte mulți români ne-am săturat să tot auzim politicieni care nu sunt de acord cu Guvernul, care nu sunt de acord cu ce face domnul președinte, care nu sunt de acord cu faptul că nu există un plan de relansare a României, și totuși votează. E puțin o chestie ori ilogică, ori de derutare a oamenilor.

Noi suntem consecvenți și îi reprezentăm pe cei care nu au fost de acord cu Guvernul Orban, de aceasta în luna martie nu că nu voiam Guvern, voiam, dar nu Guvernul Orban, un guvern care s-a dovedit foarte rău, și am votat împotrivă.

Acum, la fel, vom fi singurii care avem și logică în discursul acesta critic, pentru că vom vota împotriva decretului președintelui.

Deși ne dorim și înțelegem, și sprijinim toate măsurile sanitare de protecție, faptul că nu putem reporni viața așa cum era ea înainte, în același timp noi votăm împotrivă, pentru că domnul președinte și "Guvernul său" refuză să atașeze la acest decret ceea ce așteaptă toți românii, și anume un plan de repornire a economiei românești, pentru că toți știm că, dacă nu facem nimic acum, criza economică ne va afecta de o sută de ori mai mult decât pandemia de coronavirus, în termeni de timp, de oameni afectați și de pierderi pentru economia românească. Am cerut un asemenea plan și nu există!

Am cerut, de asemenea, o garantare a dreptului la muncă pe teritoriul României pentru toți românii. Este absolut inacceptabil ca românii să aibă drept de muncă în Germania, în Marea Britanie, în țări care au de multe ori mai multe cazuri decât noi, și să nu aibă dreptul de a munci în România, iar 1 Mai era o zi simbolică, în care toată România trebuia și trebuie să se întoarcă la muncă. Acest decret face imposibil acest lucru.

Am cerut - și nu există - un pachet fiscal și financiar cu măsuri concrete pentru firmele românești. Pentru că altfel firmele românești vor fi distruse chiar mai rău decât în 2009 și vom pierde 10 ani din viața noastră. 10 ani pentru care cineva trebuie să răspundă, de ce a omorât firmele românești și nu a încercat să le salveze, așa cum fac toate celelalte țări?

Am cerut și cerem în continuare, la acest decret, o strategie națională pentru agricultură și industria alimentară. Din păcate, iarăși, cu sprijinul Guvernului României, românii produc alimente în alte țări, după care le importăm în România, la supermarketuri, ca să-i îmbogățim pe alții, nu pe români.

Am cerut, alături de alte partide, care acum votează pentru decret, transparența achizițiilor publice. N-am primit. Și nu primim. Citim în presă despre tot felul de afaceri dubioase. Și totuși nu vom avea încă 30 de zile această transparență.

Am cerut, pentru milioane de copii și de părinți, un scenariu serios pentru anul școlar. N-am primit nimic decât bâlbâielile doamnei ministru al educației și o incertitudine pentru milioane de părinți și de copii.

Am cerut o reformulare a restricțiilor și a modului de aplicare a amenzilor. E absolut anormal ca oamenii să nu poată să iasă din casă să-și plimbe câinele sau să meargă până la ogor, pentru că ordonanțele sunt atât de neclare. Și am crezut că erau neclare că le citea prost domnul Vela, dar sunt neclare pentru că sunt scrise neclar și lasă loc la abuzuri.

Am cerut un program național de testare, de care premierul Orban a încercat să ne convingă că n-avem nevoie. Și până la urmă o să avem nevoie și vrem să-l vedem aplicat până la 1 mai.

Și am cerut un program național de salvare a companiilor strategice și investiții publice în infrastructură. Nu avem așa ceva.

Având în vedere că acest decret nu prevede ceea ce așteaptă foarte mulți români, vom vota împotrivă. Pentru că noi, cei de la PRO România, credem că în această perioadă România și toate țările lumii au nevoie de conducători, de lideri cu viziune. Nu au nevoie, ca în România, de un paznic care te ține închis în casă și-ți dă amenzi. Au nevoie de conducători. Și, din păcate, conducătorii, în România, nu sunt capabili să dea o perspectivă, să dea o speranță, să dea o imagine clară pentru toți românii, cei care sunt obligați să stea în casă, fără să știe ce urmează în zilele și în săptămânile următoare.

Spre deosebire de toți ceilalți politicieni, noi avem curajul să și votăm ceea ce spunem. Că văd că toată lumea critică și toată lumea votează pentru.

Noi avem curajul să votăm împotrivă și suntem convinși că făcând acest lucru reprezentăm ceea ce gândesc foarte mulți români care nu au, ca noi, posibilitatea să vorbească.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog să-l apelați pe domnul președinte Kelemen Hunor, reprezentantul Grupurilor UDMR.

 
   

Domnul Kelemen Hunor:

Bună ziua!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Kelemen Hunor:

Bună ziua, domnule președinte.

Stimați domni președinți,

Dragi colegi,

Au trecut aproape cinci săptămâni din momentul în care am votat un guvern minoritar propus de Partidul Național Liberal. Atunci am avut un singur argument în favoarea acelui vot, și anume faptul că România se afla la începutul epidemiei de COVID-19.

În aceste condiții, stimați guvernanți, ați primit un cec în alb. Președintele României a decretat imediat starea de urgență, pe care din nou am votat-o, și, prin acel vot dat de Parlament, încă o dată ați primit puteri sporite. Ați primit responsabilitatea pe care ați dorit-o și toate instrumentele administrative necesare pentru a gestiona țara, pentru a proteja viața oamenilor, pentru a lua decizii în perspectiva postpandemie, pentru a proteja în primul rând firmele mici și mijlocii, locurile de muncă fără de care România ar risca să fie nu numai o țară săracă, la periferia Europei, dar ar putea deveni și foarte vulnerabilă la toate schimbările care vor urma acestei pandemii.

Stimați colegi,

Dacă am evalua activitatea Guvernului din primele 30 de zile ale stării de urgență, mai degrabă ar trebui să ne gândim la sancționarea Executivului.

Dar, să fim corecți, nu declararea stării de urgență și votarea decretului prezidențial sunt motivele deciziilor greșite și ezitărilor Guvernului.

Sigur, am putea discuta dacă prin decret prezidențial Președintele Republicii poate legifera sau doar stabilește un cadru general. Dar nu vom face nici acest lucru pentru că avem convingerea fermă că a fost și este nevoie în continuare de decretarea stării de urgență.

De aceea vom vota hotărârea Parlamentului prin care încuviințăm prelungirea stării de urgență.

Am văzut multe măsuri care nu erau necesare. Am văzut cu toții că în nicio democrație mai avansată din Uniunea Europeană - Germania, Franța, Italia, Spania, țări care se confruntă cu o situație epidemiologică mult mai gravă, nu au cerut derogări de la aplicarea Convenției pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale, dar a făcut-o Guvernul condus de domnul Ludovic Orban.

Am văzut cum unii șefi de instituții din subordinea Guvernului erau preocupați de epurare și de hăituirea angajaților, prefecți care au rămas în poziție de război politic și erau prea puțin preocupați de situația epidemiologică.

Am văzut cum Guvernul se grăbea să renunțe la transparența minimă decizională pentru a adopta ordonanțe de urgență în domeniul legilor organice, deci în mod ilegal.

Și am văzut cea mai sinistră decizie a ministrului de interne, în momentul în care președintele a cerut prelungirea stării de urgență. O țară întreagă a primit cu stupoare decizia prin care un membru al Guvernului, în numele Guvernului, semnează o înțelegere cu o entitate privată, prin care anulează efortul milioanelor de cetățeni, al zecilor de mii de medici și asistente de a pune stăpânire pe răspândirea pandemiei. Prin acea semnătură, ministrul de interne a ignorat Constituția, decretul prezidențial, legile votate în Parlament și o parte din ordonanțele militare, nemaivorbind de caracterul absolut discriminatoriu la adresa unui segment important al societății.

La presiunea societății și a politicienilor responsabili, a trebuit să intervină președintele. Și foarte bine a făcut.

Am văzut și lipsa de viziune economică, lipsa de curaj, am văzut nesiguranță și multe ezitări, am văzut demisia ministrului sănătății. Și am putea continua la nesfârșit.

Dar astăzi nu suntem chemați să votăm un Guvern. Vor fi alte momente când se va întâmpla acest lucru. Astăzi, măsurile de siguranță a cetățenilor, de protejare a personalului medical și susținere a economiei sunt cele mai importante și rămân prioritare pentru noi.

Decretul de prelungire a stării de urgență, prin esența lui, nu poate fi supus unor modificări. Are unele prevederi, nu puține, care au fost prevăzute și în primul decret prezidențial, deci votate în Parlament, dar nu au fost deloc puse în aplicare.

Este nevoie în mod cert de măsuri și programe curajoase și coerente pentru a ajuta mediul de afaceri și pentru a proteja angajații.

Decretul are și multe prevederi care nu sunt destul de clare sau care prin formularea lor ar putea determina aplicarea unor măsuri disproporționate.

Văzând comportamentul Guvernului în aceste 30 de zile, considerăm importante prevederile articolelor 2, 3, 4 și 5 din proiectul de hotărâre, care dau mesaje clare Executivului, privind modalitatea și limitele gestionării crizei în perioada următoare. Toate aceste prevederi izvorăsc din prevederi și măsuri necorespunzătoare ale Guvernului, din primele 30 de zile.

Și, nu în ultimul rând, ceea ce a lipsit cu desăvârșire, și nu din vina Parlamentului, dialogul între Parlament și Guvern. Acesta trebuie readus în cursul firesc, în logica instituțională.

Da, este nevoie ca Executivul să vină în fața Parlamentului și să prezinte cu argumente clare măsurile dispuse pe perioada stării de urgență, inclusiv ordonanțele militare. Nu putem și nici nu trebuie să ne ferim a spune: nu există suficientă încredere în acest Guvern.

Stimați colegi,

Dați-mi voie să mulțumesc le tuturor celor care au respectat regulile și măsurile dispuse pentru a încetini răspândirea bolii.

Să mulțumim tuturor celor din linia întâi, medicilor, cadrelor sanitare, autorităților locale și forțelor de ordine, inclusiv celor ale Armatei, pentru efortul depus.

Și, prietenilor noștri ortodocși și greco-catolici, le doresc Sărbători Pascale binecuvântate, în maximă siguranță, stând de această dată acasă!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Urmează domnul lider, domnul Marius Pașcan, reprezentantul Grupurilor PMP.

A, domnul Pambuccian.

Domnule Pambuccian, vă rog.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Păi, hotărâți-vă, domnule președinte!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Dumneavoastră, domnule...

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Dacă ar fi să ne raportăm strict la decretul Președintelui României, v-aș spune că grupul nostru parlamentar va vota acest decret din motive foarte limpezi. Nici nu cred că are sens să discutăm de ce este nevoie să prelungim această stare de urgență. Motivele sunt în primul rând de ordin medical. Și atunci când e vorba de viețile oamenilor, vorbim despre cele mai importante lucruri pe care suntem chemați să le apărăm.

Or, din punctul acesta de vedere, clar vom vota acest nou decret pentru prelungirea stării de urgență.

Pe de altă parte, constat că discuția pe care o aveți merge și într-o altă direcție, și ea exprimă o nervozitate și o nemulțumire a Parlamentului în ceea ce privește felul în care Guvernul procedează în aceste zile. Și aici sunt câteva lucruri care sunt deja de domeniul evidenței. De la dezastrul de la Suceava, la toată lipsa de organizare și toată povestea care a fost cu aeroportul de la Cluj, cu toate întâmplările care au fost acolo, la bâlbele care au fost, legate de cum trebuie să procedeze populația în Noaptea de Înviere. A trebuit să intervină președintele, ceea ce nu era necesar, dacă lucrurile acestea ar fi fost discutate rațional, așa cum am propus, o parte dintre noi, într-o scrisoare pe care am adresat-o prim-ministrului și la care, din câte înțeleg, nu am primit un răspuns, ca lucrurile importante să fie discutate la nivel politic, între liderii politici care vremelnic sunt în momentul de față în conducerile partidelor parlamentare. Lucrul acesta nu s-a întâmplat. Și faptul că nu s-a întâmplat, după părerea mea, este o foarte mare eroare pe care o face Guvernul. E o mare eroare pentru că își asumă o serie de lucruri, care pot fi bune, dar pot fi și rele și pot fi și foarte rele, și pe care și le asumă de unul singur. Or, nu știu dacă e bine să faci lucrul acesta, într-o perioadă atât de dificilă. Își asumă o serie de decizii pe care le ia, iată, și fără să consulte pe absolut nimeni. Nici măcar pe Președintele României, din bâlba pe care am văzut-o ieri, nu l-au consultat.

Or, în situația aceasta, fac din nou un apel clar, care, din păcate, nu poate fi legiferat. Sigur, el poate să aibă și consecințe care să fie la un moment dat legiferate.

Haideți să deblocăm situația în care suntem în momentul de față! Există un blocaj evident între Parlament și Guvern, pe care cred că în sinea noastră îl recunoaștem cu toții și pe care nu cred că este bine să-l continuăm în felul acesta. Pentru că prin acest blocaj pierdem cu toții, pierde România, pierde populația României și pierdem și noi.

Nu cred că este bine să continuăm în direcția aceasta. Și cred că este bine să începem să avem discuții raționale între noi, în legătură cu hotărârile pe care le luăm. Altfel, o să ajungem în situația în care ordonanțele de urgență o să fie transformate de nerecunoscut în Parlament, legile date în Parlament o să fie atacate la Curte, o să fie... și, dacă trec până la urmă, o să fie anulate prin ordonanțe de urgență. Și ajungem la un blocaj care poate să dureze cât va dura criza aceasta.

Cred, de asemenea, că dacă vorbim de măsuri care țin de perioada postcriză, iarăși este foarte important ca aici să existe un consens asupra lor. Sigur, fiecare partid are nuanțe în ceea ce privește măsurile. Sigur că dacă ajungem la un consens nu înseamnă că el va fi aplicat ad litteram de cei care vor fi la un moment dat la putere. Dar, după părerea mea, perioada aceasta, de care vorbim, și consecințele ei mai ales, vor dura mult mai mult decât am crezut la începutul crizei. Și faptul că vor dura mult mai mult presupune existența unui asemenea consens. Pentru că la un moment dat va fi o anumită formulă politică la putere, în alt moment va putea să fie alta, dar consensul acesta, dacă ajungem la el, trebuie menținut, repet, cu nuanțele fiecăruia dintre noi. Trebuie menținut dacă vrem ca ieșirea din toate consecințele acestei crize să fie făcută rațional și în folosul poporului român.

Cred că e momentul să începem să gândim și așa. Chiar dacă până acum precedentele au fost puține, cred că este bine să evităm erori mari care au fost făcute în crize precedente. Și nu vreau să vi le amintesc, pentru că le știm cu toții.

Cred că de data aceasta suntem în fața unei crize care are o amplitudine mult mai mare decât crizele precedente. Și, de aceea, fac un apel, din nou. Facem un apel cu toții, toți colegii mei. Să ajungem la formule care să permită o gândire pe termen lung, în așa fel încât să ieșim cât mai lin din toată situația aceasta complicată în care ne-a adus un virus nenorocit.

Vom vota, evident, decretul președintelui. Vom sprijini absolut orice măsură care va duce la salvare de vieți și la curmarea cât mai rapidă a acestui moment inflamat de acum.

Dar facem, de asemenea, un apel pentru o soluție comună pentru viitor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule lider.

Domnul lider Marius Pașcan, reprezentantul Grupurilor PMP.

Vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Bună ziua, domnilor președinți!

Distinși colegi parlamentari,

Dreptul la viață și sănătate sunt garantate de Constituția României.

Partidul Mișcarea Populară consideră că sănătatea și viețile românilor constituie priorități ale statului, care nu pot fi negociate politic.

Câtă vreme pandemia nu și-a atins apogeul și nu există o curbă descrescătoare a cazurilor și a deceselor în România, măsurile de distanțare socială instituite prin decretul privind starea de urgență și ordonanțele militare succesive trebuie păstrate. Reprezintă singura cale de a limita proporțiile unui dezastru.

În nicio țară a Uniunii Europene nu s-a ridicat starea de urgență, tocmai pentru că pericolul încă nu a trecut.

Partidul Mișcarea Populară este prima formațiune politică din România care a solicitat instituirea stării de urgență. Președintele Traian Băsescu a vorbit încă de la sfârșitul lunii februarie despre această necesitate imperativă pentru a opri avansul pandemiei de coronavirus.

Dacă măsurile ar fi fost implementate încă de la acel moment, poate că acum nu ne-am mai afla în situația de a prelungi starea de urgență, poate că urgia ar fi trecut deja pentru români sau ar fi fost aproape de sfârșit.

Partidul Mișcarea Populară așază în prim-plan viața și sănătatea românilor și, ca atare, votează în favoarea aprobării Decretului Președintelui României pentru prelungirea stării de urgență cu 30 de zile.

Însă susținerea PMP pentru decretul prezidențial nu exonerează Guvernul de asumarea măsurilor necesare, concrete și imediate pentru repornirea economiei.

Domnule prim-ministru, domnilor miniștri, acționați hotărât și responsabil, astfel încât economia României să nu se prăbușească!

Considerăm că se impune elaborarea și implementarea unui plan coerent și curajos de restartare a economiei. Să aveți în vedere decizia Uniunii Europene privitoare la suspendarea temporară a restricțiilor de deficit bugetar.

Poate fi asumat, așadar, cu înțelepciune și cumpătare, un deficit bugetar mai mare, promovându-se concomitent proiecte importante de infrastructură și dezvoltare, nefinanțabile prin fonduri structurale, dar care pot fi gestionate la nivel de stat.

Investițiile considerăm că ar asigura locuri de muncă și totodată ar genera o dinamică benefică a resurselor care se întorc către bugetul de stat.

Măsurile economice care considerăm, noi, cei de la PMP, că trebuie promovate imediat sunt:

  • Finanțarea proiectului Autostrăzii Transilvania;
  • Extinderea rețelei de gaze naturale, astfel încât minimum două treimi dintre români să-și poată asigura în acest fel necesarul de energie pentru încălzire;
  • Decolmatarea canalelor de irigații, repararea sistemelor de pompare, achiziția de sisteme fixe și mobile de irigații și furnizarea gratuită a apei timp de 3 ani în zonele afectate de secetă;
  • Realizarea de centre regionale de colectare legume, fructe și zarzavaturi în marile bazine legumicole și producătoare de fructe;
  • Finanțarea Pactului național pentru sănătate, propus de PMP printr-o inițiativă legislativă în care este inclusă construirea celor 8 spitale regionale.

De asemenea, dacă tot vorbim despre drepturile constituționale la viață și ocrotirea sănătății, PMP solicită urgent asigurarea materialelor de protecție pentru doctori, testarea întregului personal medical și a personalului auxiliar din spitale, urmată de retestarea săptămânală a acestora.

Nu în ultimul rând, domnilor guvernanți, dați dovadă de mai multă transparență! Renunțați la comunicarea strategică și asumați promovarea nestrategică a adevărului în spațiul public, oricât ar fi acesta de dureros sau neprielnic din perspectivă electorală!

Înainte de Sfânta Sărbătoare a Învierii, mă rog să ne dea Dumnezeu putere și clarviziune politică să votăm prevederile care îi ocrotesc pe români și le garantează acestora sănătatea, viața și siguranța locurilor de muncă.

Românii au nevoie de nădejde, de solidaritate și încredere, în această perioadă. Să nu-i deznădăjduim!

Vă adresez, în numele Partidului Mișcarea Populară, urarea de sănătate deplină tuturor, să aveți parte de o Sărbătoare a Învierii pilduitoare, Paște binecuvântat, pace și iubire în familii, să auzim numai de bine!

Doamne ajută!

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog să-l apelați pe domnul președinte Călin Popescu-Tăriceanu.

 
   

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Da, sunt pe linie.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnilor președinți,

Stimați colegi parlamentari,

Pentru că am respect pentru timpul dumneavoastră, nu aș vrea să reiau argumentele pe care le-a prezentat deja domnul Victor Ponta, care a anunțat, de asemenea, că Partidul Domniei Sale, parlamentarii nu vor vota prelungirea actualei stări de urgență.

Aș vrea să adaug două elemente care mi se par importante.

Primul este acela că actuala stare de urgență instituie o discriminare inacceptabilă și, aș spune, mai mult de atât, umilitoare, degradantă, pentru persoanele cu vârstă de peste 65 de ani care sunt considerate practic persoane incapabile, imature să-și asigure propriile măsuri de protecție medicală, sanitară în fața epidemiei de coronavirus. Și acest lucru cred că este unic în toată Europa.

Sigur că grija pentru cei în vârstă este una firească, dar ea nu trebuie să se manifeste în acest fel.

În al doilea rând, observăm că Parlamentul României, prin prezenta hotărâre, sancționează fără doar și poate demersurile Guvernului de a suspenda în mod discreționar drepturile și libertățile cetățenești prevăzute și garantate de Constituție și de convențiile și tratatele internaționale la care România este parte. Și foarte bine face că pune, aș spune, punctul pe i, în această privință.

După cum se știe, pe 17 martie, anul acesta, reprezentantul permanent al României pe lângă Consiliul Europei a solicitat în numele Guvernului activarea art. 15 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, procedură care permite luarea de măsuri derogatorii de la obligațiile prevăzute în Convenție.

Având în vedere că Guvernul nu a indicat ce drepturi anume urmează a fi afectate, se înțelege că solicitarea privește ansamblul drepturilor și libertăților cetățenești. Și, după cum știți, niciun alt Guvern, parte a Convenției, nu a făcut vreodată o asemenea solicitare în care să nu fie precizate drepturile al căror exercițiu intenționează să-l suspende.

Caracterul abuziv al acestei solicitări e întărit și de faptul că aceasta a fost înaintată la o zi după emiterea Decretului prezidențial din 16 martie privind instituirea stării de urgență și cu două zile înainte ca Parlamentul să aprobe prin vot, pe 19 martie, decretul în cauză și intrarea în vigoare a stării de urgență.

Cred că este de prisos să adaug că niciun alt Guvern al României nu a inițiat în ultimii 30 de ani un astfel de demers care să desconsidere în asemenea măsură rolul Parlamentului. De ce? Pentru că în drept Parlamentul României este deopotrivă și unica autoritate legislativă a țării și organul reprezentativ suprem al națiunii. Este instituția prin care se exprimă în indiviziunea sa suveranitatea tuturor cetățenilor, indiferent dacă aceștia au participat sau nu la alegeri.

Nici președintele României și nici Guvernul nu pot exercita atribuții legislative fără delegarea sau încuviințarea Parlamentului. Și nici nu pot acționa în forurile internaționale în numele României fără aprobarea prealabilă a Parlamentului.

Așadar, Parlamentul nu poate rămâne indiferent la derapajele acestea autoritare, iliberale și antieuropene, ale actualei puteri executive.

După cum știți, facem parte dintr-un grup deloc onorant de țări care au făcut un demers similar; alte 3 țări numai, membre ale Convenției Europene.

Așadar, nu asistăm doar la o asumare abuzivă de competențe și atribuții prin care președintele și Guvernul înțeleg să ocolească Parlamentul și să funcționeze în afara controlului parlamentar prevăzut de art. 111 al Constituției. Ne aflăm, de fapt, în fața unei încercări deliberate și explicite de suspendare de către Guvern a exercițiului drepturilor și libertăților cetățenești și a democrației parlamentare.

Parlamentarii ALDE solicită Guvernului să retragă neîntârziat solicitarea adresată Consiliului Europei, de activare a art. 15 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Prin urmare, parlamentarii ALDE vor vota contra prelungirii stării de urgență pentru că acest decret nu răspunde nici așteptărilor și nici necesităților reale ale oamenilor, ale economiei. Fie că vorbim de plan medical, sanitar, fie că vorbim de cel social sau economic.

Urez tuturor românilor, în final, Sărbători fericite de Paște!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Dau cuvântul domnului președinte al Senatului, Robert Cazanciuc.

 
 

Domnul Robert-Marius Cazanciuc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Astăzi Parlamentul reafirmă necesitatea unui efort comun, coordonat, al tuturor, în combaterea pandemiei.

Suntem toți conștienți, noi, cei de la PSD, suntem conștienți, că pe lângă starea excepțională în care ne aflăm suntem și în fața celei mai lungi perioade, de după comunism și dictatura personală a lui Carol al II-lea, în care românii sunt nevoiți să suporte constrângeri extraordinare, cum nu și-au putut imagina vreodată că vor trăi.

Astăzi, parlamentarii PSD vor vota pentru încuviințarea stării de urgență.

Astăzi, Parlamentul își reafirmă rolul său de unică autoritate legiuitoare în stat, contribuind la sporirea eficienței ansamblului de măsuri juridico-instituționale pentru gestionarea crizei.

Nimeni nu împiedică Guvernul să emită ordonanțe pentru gestionarea crizei, în acord cu legea fundamentală, Constituția, care nu a fost suspendată.

Au trecut 30 de ani de la Revoluția Română și unora li se pare că este doar istorie, crezând că românii au uitat idealurile pentru care în Decembrie '89 s-a luptat și s-a murit.

În niciun caz starea de urgență nu trebuie folosită în detrimentul transparenței și pentru limitarea excesivă a unor drepturi și libertăți fundamentale.

Trebuie să facem tot posibilul să nu apară "băieții deștepți" ai stării de urgență.

De aceea, prin hotărârea Parlamentului de astăzi, am creat mecanismele de control al utilizării fondurilor publice prin intermediul Curții de Conturi.

Într-o intervenție anterioară, PNL ne-a arătat că astăzi procedăm corect. Partidul Național Liberal ne-a arătat că Guvernului îi este teamă să vină în fața Parlamentului, prin Guvern, să dea socoteală pentru cum gestionează criza în această perioadă.

Unul din câștigurile Revoluției a fost tocmai înlăturarea unui mod de a conduce țara crezând că cineva deține monopolul soluțiilor bune pentru România.

În ultima lună au început să apară nostalgici care cred că pot să conducă țara în stare de urgență fără să consulte pe nimeni, cu decizii pe care le aflăm în miez de noapte.

Restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale nu este un joc nocturn în care Guvernul ne spune ce e de făcut și toată lumea trebuie să execute.

Câtă încredere putem avea în protagoniștii stării de urgență, dacă aceștia ne arată decizii contradictorii?

Toți suntem preocupați de lipsa unor măsuri riguroase și rapide pentru atenuarea efectelor crizei economice. Toți suntem îngrijorați de modul în care Guvernul acționează în plan medical pentru prevenirea răspândirii epidemiei. Toți vrem să fie reluată cât mai grabnic activitatea economică. Toți vrem să mergem la serviciu. Toți vrem să mergem la film. Toți vrem să ne putem da mâna fără să ne fie teamă. Să revenim la viețile noastre.

Iar pentru ca aceste lucruri să se întâmple trebuie să avem încredere că cei chemați astăzi să ia decizii iau cele mai bune decizii și măsuri, astfel încât aceste dorințe să devină realitate cât mai repede și în siguranță.

Și, pentru că am această șansă de a transmite un mesaj public, m-aș adresa celor care nu și-au pierdut speranța, nu și-au pierdut credința că împreună putem trece și peste această grea încercare.

M-aș bucura dacă în Noaptea de Înviere, la ora 12,00, toate televiziunile din România, toate radiourile din România ar putea transmite în același timp un singur mesaj, același mesaj, astfel încât noi toți, oriunde ne-am afla, în casă, pe balcon, în curte, la datorie în spital, la datorie pe stradă, să putem spune simplu - Hristos a Înviat!

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

În cazul în care sunt intervenții la dezbateri, vă rugăm frumos să trimiteți e-mail, așa cum a făcut liderul Grupului Partidului Național Liberal, domnul Roman. SMS, e-mail, cum se dorește.

Începem dezbaterea pe articole a proiectului de hotărâre.

Dacă la titlul proiectului de hotărâre sunt obiecții?

Nefiind obiecții, adoptat.

Dacă la preambul sunt obiecții?

Nu sunt obiecții. Adoptat.

La art. 1. Dacă sunt obiecții sau comentarii?

Aș dori să dau și citire art. 1: "Se încuviințează măsura prelungirii stării de urgență pe teritoriul României, pentru o perioadă de 30 de zile, instituită de Președintele României prin Decretul nr. 240 din 14 aprilie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 14 aprilie 2020".

Cu alte cuvinte, nimeni nu a intervenit cu nicio modificare la decretul emis de către Președintele României.

Dacă sunt obiecții sau comentarii? Nu sunt.

Am să dau citire articolului 2, articolului 3, articolului 4 și articolului 5 din proiectul de hotărâre și pe urmă supun votului propunerea liderului de grup al Partidului Național Liberal, domnul Roman.

Dați cuvântul domnului Roman!

Domnule lider, aveți cuvântul.

Da, domnule lider, vă rog.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Bună ziua, domnule președinte!

Am solicitat cuvântul pe procedură și eliminarea art. 2, 3, 4 și 5.

Rugămintea este să supuneți votului fiecare articol în parte.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Prima oară ați solicitat să supunem toate articolele!

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Bun, e în regulă și așa, ca să fim mai operativi, dar rugămintea e, atunci, să supuneți votului mai întâi propunerea noastră, de eliminare a articolelor 2, 3, 4 și 5.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Așa am și spus!

Vom citi toate articolele și pe urmă voi supune votului exact propunerea dumneavoastră, de eliminare a art. 2, 3, 4 și 5.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Nu v-am auzit, din cauza decalajelor.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nicio problemă! Dar am reținut exact conversația cu dumneavoastră.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Bine, mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Articolul 2 alin. (1): "Pe durata stării de urgență, restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți se dispune numai prin acte normative cu putere de lege"- lucru prevăzut în Constituția României.

Alineatul (2): "Restrângerea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie determinată exclusiv de prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19, temeinic motivată și cu respectarea strictă a exigențelor art. 53 alin. (2) din Constituția României".

Alineatul (3): "Durata restrângerii exercițiului unor drepturi și libertăți nu poate depăși durata stării de urgență".

Articolul 3: "Modificarea, completarea sau abrogarea, după caz, a unor dispoziții prevăzute în acte normative cu putere de lege, motivate de prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19 se dispune numai prin acte normative cu putere de lege".

Articolul 4: "Pe durata stării de urgență, Guvernul va acționa pentru deplina respectare și aplicare a Convenției pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale, ratificată prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicat în Monitorul Oficial nr. 135 din 31 mai 1994".

Și nu în ultimul rând,

Articolul 5 alineatul (1): "Pe perioada stării de urgență, periodic, la fiecare 7 zile, sau ori de câte ori este necesar, Guvernul prezintă Parlamentului un raport cuprinzând măsurile adoptate sau preconizate pentru prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19 și motivele care le-au determinat".

Alineatul (2): "În termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență, Guvernul va prezenta Parlamentului un raport complet privind măsurile adoptate pe perioada stării de urgență pentru prevenirea și combaterea epidemiei COVID-19, măsurile care au restrâns exercițiul unor drepturi sau libertăți fundamentale și măsurile cu caracter economic și social, temeiurile care au determinat luarea măsurilor și efectele produse, precum și conformitatea acestora cu exigențele dispozițiilor art. 53 și art. 93 din Constituția României, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare".

Alineatul (3): "În termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență, Curtea de Conturi va efectua un control al modului de gestionare a resurselor publice pe perioada stării de urgență și va prezenta Parlamentului un raport cuprinzând cele constatate, concluzii și propuneri, în condițiile prevăzute de art. 140 alin. (3) din Constituția României".

Domnul lider Cătălin Drulă, nu?

Domnul Cătălin Drulă dorește să intervină. Vă rog să luați...

 
 

Domnul Cătălin Drulă:

Bună ziua, domnule președinte!

Aș dori să solicit și eu supunerea la vot a amendamentului respins, cu precizarea că acel amendament respins care elimină articolele de la 2 la 5 este inițiat de colegii mei din USR, deci este un amendament al USR, și vă solicit, ca lider de grup, supunerea la vot a acestui amendament, înainte de votul pentru proiectul de hotărâre în ansamblu.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da. Și hotărâsem deja cu liderul Partidului Național Liberal să supunem la vot eliminarea art. 2, 3, 4 și 5. Vom sta câteva minute, să acoperim decalajul, ca votul să fie în timp real.

Mulțumesc mult, domnule lider.

 
 

Domnul Cătălin Drulă:

Vă mulțumesc.

Cu precizarea că este un amendament al USR.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, acesta e dreptul dumneavoastră.

Aș dori să intervină domnul senator Titus Corlățean.

 
 

Domnul Titus Corlățean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

O chestiune tot de procedură, dacă îmi este permis.

E vorba de o eroare materială, înainte de a supune votului, ca să știm ce text votăm.

Art. 4 din textul care a fost distribuit, cel puțin cel pe care eu l-am primit, are un dezacord. Și v-aș ruga, cu respect, ca această eroare materială să fie reparată.

Respectiv, în art. 4 se face referire la Convenția pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale, ratificată prin Legea... - care este la feminin. Urmează, după virgulă, "publicat în Monitorul Oficial.

Să facem acordul, să fie "publicată în Monitorul Oficial".

Mulțumesc.

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da. Consider că nu e nicio problemă. Stafful tehnic a preluat observația dumneavoastră, domnule senator.

Pregătim votul.

Vă rog, verificați decalajul.

Supun votului dumneavoastră propunerea domnului lider Roman, de eliminare din proiectul de hotărâre a articolelor 2, 3, 4 și 5.

Intrăm în procedură de vot.

Porniți votul, vă rog.

 
 

(Vot electronic la distanță.)

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog frumos să opriți sesiunea de vot.

Dintr-un număr total de 465 de deputați și senatori, și-au exprimat votul 441 de deputați și senatori, dintre care:

  • 180 au fost pentru eliminarea articolelor 2, 3, 4 și 5 din proiectul de hotărâre;
  • 254 - împotrivă;
  • 7 abțineri.

Propunerea de eliminare a articolelor 2, 3, 4 și 5 din hotărâre a fost respinsă.

Vă rog să vă pregătiți pentru exprimarea votului electronic la distanță pentru proiectul de hotărâre în ansamblul său.

Vă rog să permiteți votul.

Start vot.

 
 

(Vot electronic la distanță.)

 
 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rugăm să opriți votul.

Dintr-un număr total de 465 de deputați și senatori, și-au exprimat votul un număr de 439, respectiv pentru încuviințarea măsurii adoptate de Președintele României privind prelungirea stării de urgență pe întreg teritoriul României:

  • Da - 404;
  • Nu - 29;
  • 5 abțineri;
  • Și un coleg - "nu votez".

Hotărârea a fost adoptată.

 
Informare privind depunerea la secretarii generali ai Camerei Deputaților și Senatului, în vederea exercitării de către deputați și senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, a următoarele legi: <br>- Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2017 privind acțiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispozițiilor legislației în materie de concurență, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996 (PL-x 326/2017) (adoptată în procedură de urgență); <br>- Legea pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (PL-x 262/2019) (adoptată în procedură de drept comun).

Vă informez că, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) și (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, astăzi, 16 aprilie 2020, s-au depus la secretarii generali ai Camerei Deputaților și Senatului, în vederea exercitării de către deputați și senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, următoarele legi adoptate de ambele Camere ale Parlamentului:

  • Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2017 privind acțiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispozițiilor legislației în materie de concurență, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996; PL-x 326/2017; procedură de urgență;
  • Legea pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; PL-x 262/2019; procedură de drept comun.

Termenele pentru sesizare sunt de două zile pentru legile adoptate în procedură de urgență și de cinci zile pentru legile adoptate în procedură de drept comun, de la data depunerii, astăzi, 16 aprilie 2020.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Ordinea de zi fiind epuizată, declar închisă această ședință comună online a Camerei Deputaților și Senatului,

Vă mulțumesc.

   

Ședința s-a încheiat la ora 13,32.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 19 ianuarie 2025, 12:46