Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.34/06-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 23-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative (PL-x 142/2020). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 142/2020

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

4. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative; PL-x 142/2020; caracter ordinar; procedură de urgență; amendamente admise - 14 și o anexă.

Inițiatorul, Guvernul, doriți să luați cuvântul? Nu.

Vă mulțumesc.

Dau cuvântul domnului președinte Lazăr Sorin, de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 94 și 114 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative este supus atenției dumneavoastră.

Senatul este prima Cameră sesizată și a adoptat acest proiect de lege în 8 aprilie.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri economice și fiscal-bugetare, ca urmare a stării de urgență instituită prin Decretul Președintelui României nr. 195/2020.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat proiectul de lege mai-sus menționat în ședința online din 22 aprilie.

În urma examinării online a proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea acestui proiect de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule președinte, doriți să luați cuvântul acum și la dezbateri?

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Sigur, nu? Aveți suflul necesar.

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Am.

Mulțumesc, domnule președinte.

Acest proiect legislativ corectează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33, în sensul următor. Ordonanța de urgență nr. 33 acorda acele bonificații exclusiv pentru trimestrul I al anului 2020. Amendamentul depus de membrii Grupului parlamentar al PSD, ulterior adoptat de toți membrii comisiei - și pe această cale doresc să le mulțumesc colegilor din celelalte grupuri parlamentare, care și-au însușit acest amendament -, aplică această bonificare pentru contribuabili și pentru trimestrul II și pentru trimestrul III.

Și mai este un lucru care trebuie menționat. Nu se mai face acea diferențiere între bonificațiile acordate întreprinderilor mari, față de cele mici sau mijlocii. Bonificația este 10% pentru toată lumea.

Și în plus am mai introdus și microîntreprinderile în această schemă de bonificare, pentru că ele erau exceptate prin Ordonanța nr. 33.

Încă o dată le mulțumesc tuturor colegilor care au votat acest proiect de lege.

Și o să votăm proiectul de lege, cel puțin noi, cei de la PSD. Dar sunt convins că toată lumea îl va vota.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Pavel Popescu, Grupul Partidului Național Liberal. Telefonic, vă rog.

Domnul Pavel Popescu (prin telefon):

Bună ziua!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua!

Domnul Pavel Popescu (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Așa cum spunea și colegul Sorin Lazăr, acest proiect de lege prevede o sumă de măsuri fiscale pentru modificarea unor acte normative, în speță Ordonanța de urgență dată de Guvernul Orban. Măsuri care în următoarea perioadă vor oferi, practic, o gură de oxigen tuturor companiilor, contribuabili mari, mici și mijlocii, care susțin, în această perioadă de criză gravă a României, statul român. Companii cărora Guvernul Orban și Partidul Național Liberal le mulțumesc, de pe poziția pe care se află, pentru ceea ce fac în această perioadă de criză gravă.

Aceste companii sunt, practic, coloana vertebrală a întregii economii a României, pe care o avem în vedere pentru a o salva.

Acesta este planul Partidului Național Liberal și al Guvernului Orban în următoarea perioadă de timp.

Desigur, măsurile vor fi luate progresiv. Să nu uităm faptul că, într-un context global, România joacă într-un puzzle extrem de fin și de interdependent de o sumedenie de piese ale acestui puzzle economic, și toate măsurile pe care le luăm astăzi nu pot fi luate în mod populist, ci în mod treptat, pentru a nu fragiliza și mai mult economia.

Aș vrea totuși să spun câteva lucruri generale cu privire la astfel de proiecte de lege.

Ne aflăm într-adevăr într-o criză. Sistemul de sănătate, dragi colegi, sau mediul de afaceri din România nu a colapsat în timpul guvernării PNL, cum spun unii colegi astăzi. A colapsat în urma ultimilor 30 de ani de iresponsabilitate și imaturitate politică, ale tuturor partidelor care s-au perindat pe scena politică. Trebuie să avem onestitatea de a recunoaște astăzi aceste lucruri.

Ani de zile s-au cheltuit bani din taxele românilor, pentru creșterea scorului politic, în detrimentul reconstrucției României. Și exact acest lucru nu ar trebui să-l facem astăzi. Nu ar trebui să-l faceți astăzi-creșterea scorului politic în această perioadă de criză.

Totuși, faptul că această criză este rezultatul eșecului nostru, dragi colegi, și al tuturor politicienilor ne oferă probabil - și sper să mă înșel - pentru ultima dată șansa de a repara greșelile trecutului.

Și m-aș bucura, stimați colegi, ca în timpul populismului și al luptei politice actuale să putem acționa, pentru prima dată în istoria ultimilor ani, cu maturitate și cu responsabilitate. Cu maturitatea și responsabilitatea unor oameni de stat adevărați. Și dacă vom face acest lucru România nu va muri. Pentru că avem capacitatea de a renaște chiar dacă lucrurile arată cum arată astăzi. Și avem capacitatea de a profita pentru prima dată de oportunitățile unor sectoare economice în care, deși am excelat, nu am acționat. Inclusiv în context global.

Și vreau să mai fac un apel la colegii care au vorbit înaintea mea.

Stimați colegi din PSD, din PMP, din ALDE, luați o foaie de hârtie și un pix și începeți să vă contorizați, fiecare, în județul dumneavoastră de proveniență, deputați, oamenii pe care îi aveți în instituțiile statului în funcții publice. Faceți o listă cu prefecții, cu secretarii sau subsecretarii de stat, cu funcționarii...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog să intrăm pe proiectul de lege.

Domnul Pavel Popescu (prin telefon):

Este despre acest proiect de lege.

Să nu uităm că suntem cu toții în această criză.

Să nu uităm că astăzi trebuie să lucrăm cu toții, pentru că ceea ce se întâmplă în aparatul de stat nu se întâmplă sub bagheta Guvernului PNL, exclusiv. Nu uitați că Guvernul PNL a intrat cu o minoritate și și-a asumat această guvernare cu o responsabilitate pe care nu știu câți dintre colegii din alte partide politice și-ar fi asumat-o. Și nu o spun pentru a brava, ci o spun pentru a vă aduce aminte că...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog să finalizați, domnule deputat.

Domnul Pavel Popescu (prin telefon):

Și suntem împreună în acest lucru.

Fac apel la responsabilitate și la mai puțin populism în această perioadă.

Nu mă voi lega de nume, dar la sfârșitul acestei crize vă veți aduce aminte, toți cei care v-ați urcat la microfonul Parlamentului și ați împroșcat cu noroi, de aceste zile.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Pavel Popescu (prin telefon):

PNL va vota "da" pentru acest proiect.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul președinte Dan Barna.

Și pe urmă domnul Drulă, pe procedură, nu? O solicitare.

Domnul Ilie Dan Barna (de la tribună):

Domnule președinte,

Majoritatea statelor și-au dat seama foarte clar că, fiind o situație excepțională, economia trebuie susținută cu toate resursele, dar răspunsul pe care-l vedem noi aici, în țară, este unul timid și insuficient. Mai degrabă - și dacă vorbim chiar de legea pe care o avem pe masă acum - vorbim de o prioritate pe colectarea taxelor, în defavoarea ajutorului direct al mediului privat.

Bonificarea plății mai rapide a impozitelor arată prioritatea Guvernului pentru buget. E un lucru, să-i spun așa, corect. Dar dacă ne uităm la viziune și la direcția pe mai departe, și la sprijinul efectiv pentru companii, avem puține lucruri de spus. Pentru că, da, statul trebuie să ajute economia! Dar contează foarte mult, uitându-ne la țările din jur, contează foarte mult cum acordă acest ajutor.

Și spun aceasta - o să vă dau un exemplu foarte clar - România are în continuare cea mai mare impozitare a muncii pentru salariile mici.

USR de mult timp promovează și există pe agenda Parlamentului această lege de eliminare a impozitelor pentru salariile foarte mici și nu e un moment mai propice decât acesta, ca acest lucru să se întâmple. Și spun aceasta pentru că soluția reală, în criză - și aceasta ne arată experiența celorlalte state - este să lași mai mulți bani în economie, să lași mai mulți bani oamenilor, pentru că în felul acesta susții într-un fel consumul, susții în direct companiile și mai puține locuri de muncă sunt periclitate. Or, dacă nu se întâmplă lucrul acesta, criza va veni mult mai dramatic.

Dacă mai adăugăm și niște eforturi de debirocratizare care nu apar și mai ales solidaritatea statului, despre care domnul Orban ne-a vorbit - și ne-a vorbit nu demult - și care în ultimele zile pare că nu mai este pe agendă -, cerem mediului privat să se sacrifice. Companiile s-au sacrificat, angajații s-au sacrificat! Așteptăm și solidaritatea statului! Lucrul acesta trebuie să se întâmple și nu trebuie să ne facem că nu băgăm de seamă că în momentul de față singurii care poartă povara crizei sunt cei din mediul privat.

Proiectul de față nu face nimic din toate acestea. Introduce bonificație la plata impozitelor. E un pas mic, timid, mai bine decât deloc, dar e foarte puțin!

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Drulă. Procedură, da?

Domnul Cătălin Drulă (prin telefon):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

E o intervenție pe procedură.

Aș vrea să vă semnalez că au apărut anumite modificări la sistemul de vot electronic care nu credem că sunt în regulă și pentru următoarea ședință de plen poate se pot corecta. Înțeleg că, cumva, au fost la cererea Senatului. Și anume, nu mai este disponibil în timp real, în timpul votului, în acea perioadă cât este deschis votul, de două minute, rezultatul votului, adică câți parlamentari au votat și câți au optat pentru fiecare dintre opțiuni. În mod normal, în votul pe care-l avem în sală, această informație este disponibilă, și în versiunea testată acum două săptămâni era disponibilă această informație.

Se pare că Senatul ar fi cerut STS-ului să scoată această opțiune. Nu credem că este în regulă, pentru că face parte din dinamica parlamentară. Și la votul electronic care se desfășoară în plen, și la votul tradițional, cu mâinile, există o estimare, uitându-te în jur, cam cum se poziționează parlamentarii.

Deci trebuie reintrodusă această opțiune de afișare a rezultatului votului în timpul desfășurării sale.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Am reținut, domnule Drulă. O să remediem acest lucru.

 

Domnul Cătălin Drulă (prin telefon):

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnul lider Benedek.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Prin Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2020 vom da o bonificație contribuabililor mari, mijlocii și microîntreprinderilor pentru plata la timp a impozitului pe profit, respectiv pentru plata impozitului pe venit al microîntreprinderilor, o bonificație de 10%.

Cei care sunt în stare ca în această perioadă să-și plătească impozitele, obligațiile sunt aceleași firme care-și mențin numărul de angajați, lucrează în continuare și produc o plusvaloare în această economie greu încercată.

Încă din luna martie UDMR a propus acordarea de facilități contribuabililor ce-și plătesc obligațiile și este și o măsură firească, în acest context în care orice venit la bugetul de stat este foarte important.

În concluzie, Grupul UDMR va susține această propunere legislativă și va susține orice propunere legislativă care va avea ca efect stabilizarea economiei, menținerea locurilor de muncă și reducerea efectelor crizei economice.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Petru Movilă.

Și de la neafiliați, doamna Bîzgan Oana.

Vă rog.

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Stimați colegi,

Sigur, văd că unii dintre vorbitori nu au obosit de a speria lumea și mai puțin de a vorbi despre temele care sunt conținute în proiectele de lege pe care le discutăm.

Proiectul de lege despre care vorbim și care sunt convins că va fi votat are trei categorii de prevederi.

Are o categorie de prevederi care se referă la acordarea unor bonificații pentru plata până la data de 25 aprilie 2020 a impozitului pe profitul aferent semestrului I al anului 2020, în funcție de categoria de contribuabili.

Are o a doua categorie de prevederi, care se referă la acordarea unei bonificații de 10% pentru plata până la 25 aprilie 2020 a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferente semestrului I al anului 2020.

De asemenea, foarte important - și aș ruga colegii să se uite, că această prevedere legală se referă și la strategia, la o serie de facilități prin care: "În vederea asigurării necesarului de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19 și pentru sprijinirea operatorilor economici înregistrați în scopuri de TVA, conform Codului fiscal, art. 16, se propune amânarea de la plata în vamă a TVA-ului pentru importurile efectuate în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, conform Decretului Președintelui României nr. 195/2020, și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență".

Efectiv, măsura referitoare la amânarea plății TVA în vamă are un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, reprezentând un sprijin sănătos, din perspectiva îmbunătățirii fluxului de numerar al importatorilor care nu vor mai face plata efectivă a TVA la organele vamale pentru importurile de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID.

De asemenea, este foarte important să vă menționez și care sunt o parte dintre aceste bunuri pentru care nu se va face plata efectivă a TVA la organele vamale. Se referă la chituri de testare echipamente de protecție și produse similare: termometre, dezinfectanți, produse pentru sterilizare, consumabile medicale, medicamente și alte echipamente care sunt în tabelul anexă foarte bine precizate.

Partidul Mișcarea Populară va vota, fără îndoială, acest proiect de lege. Este o măsură mică, într-un complex de măsuri, într-un ansamblu de măsuri, o strategie care să vină să arate clar că, după sănătate, cea mai importantă problemă pe care o are România acum este economia, susținerea mediului de afaceri și, de fapt, marile proiecte sunt cele care vor veni să salveze economia, să repornească economia, fie că vorbim de drumuri, fie că vorbim de programul național de irigații, fie că vorbim de alimentarea cu gaz a locuințelor românilor, bani pentru care România poate aplica împrumuturi nelimitat și e important ca acești bani să se regăsească în acțiunea, în activitatea firmelor românești.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Văd că aveți foarte multe intervenții. Chiar vă invităm să veniți și fizic în Parlament. Să știți că toate regulile, să nu vă îmbolnăviți, sunt făcute.

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Domnule președinte, cu mare plăcere!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Dar, n-am înțeles de la colegul dumneavoastră, domnul Pavel Popescu, cred că vă întreba dacă sunteți sau nu la guvernare și aceasta era problema dânsului.

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Cred că mai mult a întrebat dacă PSD este la guvernare, domnule președinte.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, da, mulțumesc mult.

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Cred că fiecare dintre vorbitori ar trebui întâi să-și ia o oglindă, să-și facă propria analiză, după care să-i analizeze pe ceilalți.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Am înțeles, domnule Movilă.

Vă rog, domnul Budăi.

Domnul Marius-Constantin Budăi (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Pentru că am auzit aici cuvinte, precum "populism" sau "măsuri care trebuie introduse treptat", sau "solidaritate". Populism la un proiect de lege, unde poate colegul Pavel a uitat...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Îmi cer scuze!

Domnule doctor! Domnule doctor, la un metru și jumătate, să nu ne aresteze... ordonanța!

Domnul Marius-Constantin Budăi (de la tribună):

...unde toți colegii au votat în unanimitate, nu cred că poate exista.

Despre "măsuri introduse treptat" cred că mediul de afaceri deja plânge acasă, când știe că, în România, sub 1% din produsul intern brut sunt măsuri efective în economie la această oră, iar colegii noștri de la guvernare vorbesc de "măsuri introduse treptat".

"Solidaritate", stimați colegi de la PNL! O blamați, dar nu o aplicați! Pentru că nici până la această oră nu ați explicat cetățenilor români de ce trebuie să plătească dobândă la dobândă, iar de ce, pe perioada suspendării creditelor imobiliare pentru persoane fizice, aceștia trebuie să achite dobânda pe perioada suspendării, când cu toții știm că la un credit aflat la începutul perioadei de rambursare, rata lunară este formată din 80-90% dobândă și doar 10% sold.

Mulțumesc frumos.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Doamna Bîzgan Oana, vă rog.

Doamnă deputat?

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral (prin telefon):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mă înscrisesem la cuvânt pentru primul proiect legislativ. Probabil că a fost înregistrată înscrierea mea cu întârziere.

Vă rog, dacă-mi permiteți, după vot, să intervin la explicarea votului pe proiectul de la punctul 1.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Cu mare plăcere, doamnă Bîzgan. Am reținut.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu.

La preambul? Nu.

La amendamentele admise? Nu.

La anexă? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 16 iunie 2024, 21:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro