Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.57/26-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
23-04-2024 (comună)
23-04-2024
22-04-2024 (comună)
22-04-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 10-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020

16. Dezbaterea Proiectului de Lege privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (PL-x 354/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 354/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

15. Proiectul de Lege privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene; PL-x 354/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva?

Raport suplimentar din partea Comisiei pentru buget.

Domnule președinte Lazăr, vă rog.

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Avem un raport suplimentar asupra acestui proiect.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport suplimentar de adoptare a Proiectului de Lege privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene, cu amendamentele admise prezentate în Anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Și aș avea o mențiune pentru stenogramă. Mandatăm stafful comisiei, împreună cu Departamentul Legislativ, să facă eventualele corecții de tehnică legislativă, dacă acestea au apărut.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Acesta, tocmai, a fost scopul pentru care a fost retrimis proiectul.

Începem dezbaterile generale.

Doamna deputat Roxana Mînzatu.

Vă rog, de la PSD.

Se pregătește domnul Roman.

Doamna Roxana Mînzatu (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vom vota, vom dezbate și vom vota un proiect de lege cu impact pentru cel puțin următorul deceniu al României, un proiect care reglementează domeniul fondurilor europene.

Ca ministru al fondurilor europene, în 2019, am fost implicată direct în cel puțin două teme pe care le regăsiți în această lege și am inițiat două zone importante de îmbunătățire a mecanismelor de absorbție a fondurilor europene, descentralizarea Programului Operațional Regional.

Anul trecut, spuneam pentru prima dată public că România este pregătită să gestioneze bani europeni la nivelul regiunilor, că dau un vot de încredere, sigur, cu unele rezerve, dar dau un vot de încredere ADR-urilor, agențiilor de dezvoltare regională, ca entități capabile ca în fiecare regiune de dezvoltare să gândească un program de finanțare particularizat pentru nevoile acelor regiuni.

Pentru că unele sunt investițiile necesare în Regiunea Nord-Est, unde e Botoșaniul, Suceava, altele sunt investițiile necesare poate în Vest, unde e mai multă dezvoltare industrială, cum e Timiș și așa mai departe. Astfel încât în acest proiect de lege aveți exact această componentă de descentralizare a unuia dintre programele cele mai importante de finanțare pentru perioada 2021-2027, programul din care se finanțează IMM-urile, drumurile județene, străzile urbane, regenerarea urbană. Vom avea componente de finanțare pe turism și așa mai departe, zona de infrastructură socială, sanitară și așa mai departe.

Un alt domeniu pe care îl regăsiți reglementat în acest proiect de lege este pregătirea unui portofoliu de proiecte în domenii strategice, cum ar fi transport, regenerare urbană, specializare inteligentă și așa mai departe, astfel încât încă din 2021 să avem proiectele tehnice, autorizațiile de construcție, documentațiile tehnice necesare, să absorbim rapid banii care intră pe următorul exercițiu financiar.

Asta înseamnă că gândim un mecanism prin care, cu asistență tehnică, și autoritățile publice centrale și locale să pregătească deja documentațiile ca să absoarbă banii din exercițiul viitor.

Și, nu în ultimul rând, am să mai subliniez un aspect din acest proiect de lege.

Sigur, a fost inițiativa colegilor, Florin Roman și Alfred Simonis, de a identifica teritoriile pe care vom aplica mecanism ITI - Investiție Teritorială Integrată, ceea ce înseamnă o gândire prin care zona respectivă, cu un buget alocat din fonduri europene, să poată să-și decidă proiectele pe care le finanțează în mod integrat, corelat, în teritoriul respectiv.

Și, cu sprijinul colegilor, Simonis, al senatorului Trufin, al lui Marius Budăi și al colegului Florin Roman, am adoptat astăzi în Comisia pentru buget și un amendament care vizează identificarea a trei teritorii. În primul rând, zona munților Apuseni; în al doilea rând, zona de nord a Moldovei - Botoșani, Iași, Suceava; și, în al treilea rând, zona munților Făgăraș. Sunt zone în care eu, ca ministru al fondurilor europene, am avut întâlniri, există asociații de dezvoltare intercomunitară constituite, care au lucrat și au pregătit fișele de proiecte care așteptau această decizie.

Și este extrem de important că astăzi în acest proiect de lege avem precizate aceste teritorii, care vor avea șansa să se dezvolte de o manieră integrată în aceste teritorii cu un uriaș potențial economic și, de asemenea, de rezolvare a unor nevoi sociale extrem de importante, cum este zona din nordul Moldovei.

Sunt câteva argumente pentru care vă invit pe toți să votați acest proiect de lege.

Grupul PSD - așa cum am spus, inițiator, în guvernarea PSD, a unora dintre măsuri - va susține acest proiect de lege.

Este foarte important ce urmează, ca legislație, din partea Guvernului Orban și din partea Ministerului Fondurilor Europene.

Solicit foarte clar să continuăm să lucrăm în această manieră politică, să spun așa, pe domeniul fondurilor europene, colaborând și dialogând și adoptând proiecte de lege în Parlament, pe subiecte atât de importante, evitând, poate, ordonanțele de urgență, pentru că și acest proiect de lege, în realitate, este o ordonanță adoptată în 4 februarie, care, sigur, neputând fi publicată în Monitor, din cauza acelor condiții, a trebuit să vină în Parlament, ca inițiativă legislativă.

Și eu zic că a ieșit un proiect de lege extrem, extrem de valoros pentru utilizarea banilor europeni în următorul deceniu, următorul exercițiu, 2021-2027.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Roman.

Se pregătește domnul Benedek Zacharie, din partea UDMR.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Domnule președinte,

În primul rând, vreau să le mulțumesc tuturor colegilor lideri de grup care sunt semnatari ai acestui proiect de lege.

Din punctul meu de vedere, e cea mai importantă lege din acest an.

E o lege care practic împlinește un vechi vis al administrațiilor locale - să nu mai meargă cu jalba în proțap pe la ministere.

Și, aici, într-adevăr, și doamna ministru Mînzatu și domnul ministru Boloș au avut un cuvânt greu de spus, pentru că funcționarii din ministere s-au cam opus la treaba asta, că nu se mai merge cu sărut mâna prin ministere, iar agențiile de dezvoltare regională devin autorități de management și practic înlăturăm o mare parte din ceea ce înseamnă birocrație.

Îi îndemn și pe colegii de la USR să voteze această lege. Pentru că am înțeles că au rezerve. Am văzut și tot felul de explicații în public, că ar fi un paralelism.

N-are nicio legătură, nu e niciun fel de paralelism. Este pur și simplu o descentralizare a fondurilor europene de pe minister pe agențiile de dezvoltare regională. Iar, practic, fondurile europene pe care le putem accesa pe cele trei unități, așa cum a specificat și doamna Mînzatu, pe tot ceea ce înseamnă zone de dezvoltare economică, înseamnă șansa oricărei comunități locale de a se dezvolta, indiferent de cine va guverna.

Și, indiferent de cine va guverna, că e PNL, că e PSD, că e USR, că e UDMR, că e PMP sau mai știu eu cine, acești bani vor veni în România și vor fi folosiți acolo unde trebuie. Asta este cel mai important de știut.

Închei prin a spune că astăzi, repet, din punctul meu de vedere, adoptăm cea mai importantă lege a anului. Adoptăm o lege care înseamnă bani pentru viitorul dezvoltării infrastructurii, rutiere, spitalicești, de învățământ, din toate punctele de vedere, în România.

Încă o dată țin să le mulțumesc colegilor lideri de grup, pentru că au susținut acest proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Zacharie, vă rog.

Așa cum știți, din fiecare grup parlamentar este un singur vorbitor.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Domnule președinte,

Da, votând această lege facem un pas important, cel puțin, din punct de vedere economic, spre descentralizare. Acea descentralizare despre care absolut toate formațiunile politice, cel puțin în perioada electorală, vorbesc. După aceea, din când în când se întâmplă și altceva.

Se dă posibilitatea, inclusiv la nivelul CNAIR, ca acești bani, această dezvoltare, lucrările să poată să fie stabilite la nivelul regional, al DRDP-urilor, care știu de ce au nevoie, unde trebuie să asfalteze, unde trebuie să-și dezvolte drumurile naționale. La fel se va întâmpla și cu regionalele de căi ferate. Oamenii din regionalele de căi ferate cunosc situația din teren mult mai bine decât, de exemplu, C.F.R. S.A., la nivel de infrastructură de țară.

La fel, dăm posibilitatea ADI-urilor să acceseze acești bani europeni și să poată să-și ducă la bun sfârșit proiectele, investițiile integrate, proiecte care, în unele cazuri, așteaptă de peste 15 ani să fie finanțate.

Deci, în consecință, și Grupul UDMR va vota această propunere legislativă.

Și, repet, este un pas uriaș spre dezvoltarea regională.

Vă mulțumim.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare.

La titlul legii, intervenții? Nu.

De la 2 la 150, intervenții? Nu.

De la 151 la 300? Nu.

De la 301 la 599?

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Următorul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 25 aprilie 2024, 7:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro