Domnul Costin-Sebastian Moise: "Păstrarea rating-ului de țară este o reușită. Cum facem să avem din nou o perspectivă stabilă" Cunoscuta agenție de evaluare financiară Standard&Poors a reconfirmat rating-ul de țară al României în categoria recomandată investițiilor, dar a păstrat perspectivele negative pentru economia națională. Această decizie vine după ce Moodys și Fitch au avut evaluări similare încă din luna aprilie. Practic, prin aceste decizii, marile firme de analiză economică și evaluare apreciază că nu există un risc major ca statul să nu-și plătească obligațiile, ceea ce atrage după sine dobânzi mai favorabile pentru finanțarea deficitului bugetar, dar și posibile investiții străine pentru cei care dispun de capital și caută un loc propice pentru a-și dezvolta afacerile. Păstrarea rating-ului de țară este o reușită care aparține în mai mare măsură Băncii Naționale a României, decât Ministerului Finanțelor Publice. BNR chiar a funcționat ca o veritabilă ancoră pentru economia națională, de la declanșarea pandemiei și a crizei economice asociate, salvând pe moment inclusiv imaginea în fața agențiilor de evaluare financiară. 1. A redus provizioanele și a eliberat cash bancar în piață, de unde Ministerul Finanțelor a putut finanța deficitul bugetar. Așa se face că nu există întârzieri la plățile pe care statul trebuie să le facă. Aproape ca niciodată, Guvernul a plătit la timp toate obligațiile către administrațiile publice locale. De aceea nici nu chițăie baronii PSD; 2. BNR a redus dobânda de politică monetară de la 2,5% la 1,75%. Ultima modificare a fost cu fix o săptămână înainte de decizia Standard&Poors; 3. Banca Națională a ținut cursul valutar fix, folosind aproximativ 3 miliarde de euro într-o perioadă de 8 săptămâni (sfârșitul lui martie - sfârșitul lui mai); 4. Nu în ultimul rând, BNR a deschis o linie de credit la BCE în valoare de 4,5 miliarde de euro pe care o are la dispoziție dacă apar noi mișcări dubioase în piață. Chiar dacă, în mod evident, menținerea rating-ului de țară, într-un moment dificil economic pentru întreaga planetă, este un lucru cât se poate de bun, evaluările succesive au punctat că avem perspective economice negative, mai ales ca urmare a presiunilor asupra deficitului bugetar. Documentul elaborat de Standard&Poors scoate în evidență riscul unor derapaje majore pe care le-ar putea genera măsurile populiste pe care le promovează actuala majoritate parlamentară coagulată în jurul PSD. Creșterea cheltuielilor cu prestații sociale - majorarea pensiilor și dublarea alocațiilor - ar putea fi factorul declanșator pentru ca, în toamnă, toate cele trei agenții de rating prestigioase, enunțate anterior, să ne trimită direct la categoria junk și, odată cu acest mic dezastru imagologic, să alimenteze spirala unor dobânzi în creștere pentru finanțarea deficitului bugetar. Pentru corectitudine, atenția evaluatorilor externi asupra deficitului bugetar este mai redusă în această perioadă. Pe de o parte, Comisia Europeană a suspendat Pactul de Stabilitate și de Creștere care obliga la un deficit bugetar de maximum 3%, în condițiile în care Guvernul Orban își asumase un deficit de 3,59% în 2020, încă dinainte de a veni pandemia de SARS-CoV-2 peste noi. Pe de altă parte, prin comparație cu alte țări, lovitura inițială, aplicată economiei românești, pare a fi, totuși, mult atenuată. Asta nu înseamnă însă că logica de acțiune guvernamentală trebuie să rămână în zona cheltuirii cu veselie a banului public, mai ales că împrumutăm masiv aceste luni, când economia se chinuiește să-și revină după unda de șoc din martie - aprilie - mai. Dincolo de această reușită de etapă indubitabilă, Guvernul Orban are obligația de a veni cu un plan de relansare economică prin care statul să stimuleze economia. Așa cum am mai punctat în diverse declarații politice anterioare, trebuie avute în vedere două lucruri: 1. Investiții în infrastructură cu coeficient de multiplicare crescut. Iar aici sistemul de autostrăzi și sistemul de irigații reprezintă direcții firești de acțiune; 2. Stimularea unor sectoare economice cu potențial pe modelul construcțiilor și IT&C, unde scăderea impozitării muncii a adus creșteri record de la an la an, încât cele două sectoare au ținut pe linia de plutire economia națională în primul trimestru din 2020. Dacă Guvernul României acționează concret pe aceste două paliere, sunt șanse ca toate celei trei agenții de rating să propună din nou perspective stabile în toamnă. Dacă Executivul alege să rămână în zona de reflecție și așteptare din cauza faptului că 2020 este an electoral, restartul economic mult așteptat va întârzia să vină.
|