Lilian Scripnic
Lilian Scripnic
Sittings of the Chamber of Deputies of April 5, 2023
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.53/28-04-2023

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
21-05-2024
14-05-2024 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2023 > 05-04-2023 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 5, 2023

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Lilian Scripnic - declarație politică intitulată "Visul electrificării forțate a industriei auto în Europa a luat sfârșit";

Domnul Lilian Scripnic:

"Visul electrificării forțate a industriei auto în Europa a luat sfârșit"

În luna iunie a anului trecut, miniștrii mediului din statele Uniunii Europene, reuniți la Luxemburg, au decis că, din anul 2035, autoturismele noi vândute pe piața europeană vor fi doar electrice.

Decizia a fost anunțată într-un mod en fanfare, fiind salutată atât de presă, cât și de decidenții UE. România, ca de foarte multe ori, prin liderii ei politici, a salutat momentul fără să evalueze dacă această decizie aduce sau nu un impact negativ propriei țări.

Doar că decizia a fost întoarsă la presiunile Germaniei, țară care găzduiește cei mai mari producători auto ai Europei. Țară care a fost obligată să țină cont de părerile companiilor germane. Astfel, Comisia Europeană a votat ca interzicerea vânzării cu motoare termice, din 2035, în UE, să nu mai intre în vigoare.

O astfel de hotărâre era oarecum așteptată, și nu este deloc surprinzătoare, având în vedere costurile foarte mari de producție a autovehiculelor ful electrice.

Partea tehnică și mecanică a acestor autovehicule este foarte sensibilă și implică costuri foarte mari în cazul unor defecțiuni apărute la bateriile mașinilor sau în cazul unor accidente.

De asemenea, nici impactul ecologic nu ar fi fost cel așteptat. De ce?

Alimentarea bateriilor generează poluare și emisii de CO2. Atunci când energia pentru alimentarea acestor baterii electrice nu provine de la panouri solare, turbine eoliene sau chiar de la surse de energie nucleare/hidroelectrice, emisiile de CO2 rezultate sunt mult mai mari. Dacă energia electrică folosită pentru încărcarea mașinilor provine din arderea combustibililor fosili, nu contează dacă mașinile electrice nu poluează în timp ce sunt conduse, deoarece acele emisii au fost deja eliberate în atmosferă printr-o centrală electrică. Acea centrală este responsabilă pentru furnizarea energiei către stațiile de încărcare speciale.

Producția. Procesul de producție este aproape identic, atât la mașinile pe combustibili convenționali, cât și la cele electrice. La finele procesului de fabricație însă, mașinile electrice sunt cele care generează mai multe emisii de carbon. Motivul este că mașinile electrice stochează energie în baterii mari, cu cât sunt mai mari, cu atât autonomia lor este mai mare, acestea având un impact mare asupra mediului. Bateriile sunt fabricate din materiale rare, extrase din pământ, precum litiu, nichel, cobalt sau grafit. Pot fi regăsite doar sub pământ, prin urmare, depind de procesele miniere cu efecte foarte nocive.

De aceea, teoria conform căreia mașinile electrice sunt mai prietenoase cu mediul, este cel puțin discutabilă.

Reducerea la zero a emisiilor de CO2 nu ar avea prea mare efect asupra planetei atât timp cât alte regiuni ale globului, precum Asia sau Africa, continuă să emane masiv CO2 în atmosferă. Contributivitatea noastră la efortul reducerii de carbon este nesemnificativă în acest caz.

Salut decizia Comisiei Europene de a face rabat de la decizia de a interzice producția de mașini pe combustibili convenționali și felicit producătorii auto pentru alternativa combustibililor sintetici care, din spusele specialiștilor, ar avea emisii de carbon zero și ar fi accesibili la un preț redus. În acest fel, mentenanța și achiziționarea unei mașini este mult mai facilă pentru orice buzunar.

Ca deputat al României și cetățean european mă miră lipsa de consultare prealabilă ce trebuia făcută de UE împreună cu marii actori din industrie. Se pare că această tendință a liderilor europeni este adeseori împrumutată și de liderii noștri naționali, care se grăbesc să aplice măsuri fără o sondare reală a implicațiilor rezultate din luarea anumitor decizii.

Poate că acest eveniment va ajuta atât decidenții europeni, cât și pe cei din România să corecteze acest viciu de procedură prin care deciziile se iau de dragul de a fi luate.

Atunci când în joc avem afectarea calității vieților a milioane de oameni este de dorit să analizăm și să consultăm fiecare parte implicată.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 24 may 2024, 12:30
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro