Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2023 > 02-05-2023

Ședința Camerei Deputaților din 2 mai 2023

10. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români (PL-x 69/2023) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 69/2023

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

15. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români; PL-x 69/2023.

Comisia pentru administrație sau Comisia juridică, vă rog.

Doamna președinte Bucura-Oprescu, aveți cuvântul.

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulament, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu PL-x 69/2023, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul a adoptat proiectul de lege.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil.

Guvernul susține adoptarea.

Comisia pentru drepturile omului a avizat favorabil.

Comisia pentru apărare a avizat favorabil.

În conformitate cu prevederile art. 62 și art. 64, proiectul a fost examinat în ședințe separate.

În urma dezbaterilor, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnul Salan, dezbateri generale, Grupul USR.

Vă rog.

PSD! Mă mai încurc.

Domnul Viorel Salan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

În primul rând, mulțumesc pentru sprijinul acordat din partea marii majorități a formațiunilor politice reprezentate în Parlamentul României, din cele două Camere, și mă refer la cei peste 130 de parlamentari care au achiesat la această idee pe care am promovat-o împreună cu colegii mei, parlamentari ai Partidului Social Democrat din Hunedoara.

Bineînțeles că, în documentarea pe care am făcut-o, am vizat aspectele la nivel național. În primul rând, legislația, care am constatat că era precară, dar, totodată, și consecințele care s-au produs în timp, din cauza legislației existente în momentul de față.

Poate că este cel mai grăitor, constatând că, la începutul acestui an, într-unul din sectoarele Capitalei, existau într-o singură locație circa 18.000 de persoane care aveau viza de reședință.

Bineînțeles că ele sunt multe. Spuneam că, în demersurile mele și ale colegilor, am avut și susținerea la nivelul Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, dar și a oficiilor subordonate teritorial acestei direcții.

Am vizat, în principal, chestiunile de fond. În primul rând, ca eliberarea cărților de identitate să nu mai fie condiționată de domiciliu, și oriunde în România, unde există un sediu, un oficiu al Direcției Generale de Evidență a Persoanelor.

În al doilea rând, am vizat ca eliberarea vizelor de reședință să fie acordate în baza unor criterii foarte clare, pentru a se evita abuzurile despre care spuneam că sunt în momentul de față.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog să finalizați!

Domnul Viorel Salan:

Și, nu în ultimul rând, am vizat și unele măsuri de coerciție, acolo unde sunt încălcări.

Desigur, activitatea trebuie să continue, pentru modernizarea cadrului legislativ, dat fiind faptul că în momentul de față, cum se cunoaște, există un program-pilot pentru eliberarea cărților de identitate în județul Cluj, iar în lunile iunie și iulie se va extinde și la nivelul Capitalei.

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnul Viorel Salan:

Mulțumesc tuturor colegilor pentru sprijin.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Din partea Grupului AUR, domnul Ciprian-Titi Stoica.

Vă rog, domnule deputat.

 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (din sală):

La mulți ani, Titi!

 

Domnul Antonio Andrușceac (din sală):

La mulți ani!

Domnul Ciprian-Titi Stoica:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

Într-adevăr, este doar un mic pas spre a opri ceea ce ați făcut de 33 de ani, și anume să aduceți la vot foarte mulți oameni, să-i înregistrați ca flotanți, pentru a vă asigura mandatele.

Cu această ocazie vreau să vă reamintesc, dragi colegi, că ar fi nevoie să modificăm legislația, astfel încât să avem alegeri în două tururi, nu să fie aleși primari sau președinți de consilii județene, de ce nu, chiar și parlamentari, cu 20% din numărul celor care se prezintă la vot. În realitate, o mică minoritate, și aceea adusă cine știe de pe unde, cu șase luni înainte, prin aceste vize de flotant sau prin acordarea de cetățenie română la adrese cu sute sau chiar cu mii de rezidenți.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Băltărețu, vă rog, Grupul USR.

Domnul Viorel Băltărețu:

Stimați colegi,

Cărțile de identitate, în România, probabil dacă v-ați mai întâlnit cu alți cetățeni din Uniunea Europeană, arată, în primul rând, foarte ciudat. Pentru foarte mulți din străinătate, cărțile de identitate românești arată foarte ciudat.

Avem la Cluj un program-pilot, a început acum mai bine de un an, a fost la Cluj-Napoca, s-a extins pe județul Cluj, pentru cărțile de identitate electronice, acelea cu CIP.

Problema este că fără digitalizare, fără introducerea acestor cărți de identitate electronice - și acestea sunt, de fapt, lipsite de un anumit sistem, de sistemul RFID -, fără aceste cărți de identitate, digitalizarea României și digitalizarea serviciilor publice pentru cetățeni nu au niciun fel de șansă să fie utile românilor.

În momentul de față, programul de introducere a cărților de identitate este în mare întârziere și avem nevoie de urgentarea acestui proces.

Fac apel către colegii mei parlamentari, Guvern, ministere, Ministerul Afacerilor Interne, care e responsabil direct de această introducere a cărților de identitate, să urgenteze procedura și procesul, astfel încât tot mai mulți români să ajungă să aibă aceste cărți de identitate și să poată folosi, sperăm, serviciile digitale oferite de autoritățile centrale și locale în localitățile lor.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

Declar ședința închisă.

Îl invit pe domnul Barna să prezideze a doua parte a ședinței noastre.

Vă mulțumesc.

Vă doresc o seară plăcută tuturor!