Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 6, 2023
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.149/20-11-2023

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-07-2024
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2023 > 06-11-2023 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 6, 2023

7. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea art. 11 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, precum și pentru modificarea art. 28 alin. (21) lit. b) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006 (PL-x 115/2023) (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 115/2023

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

2. Proiectul de Lege pentru completarea art. 11 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, precum și pentru modificarea art. 28 alin. (21) lit. b) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006; PL-x 115/2023.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Comisia pentru administrație publică și Comisia pentru industrii?

Domnule deputat, vă rog.

Domnul Chirilă.

Domnul Virgil Alin Chirilă:

Bună ziua, domnule președinte de ședință!

Stimați colegi,

Raport comun asupra PL-x 115/2023

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate, spre dezbatere pe fond, cu Proiectul de Lege pentru completarea art. 11 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, precum și pentru modificarea art. 28 alin. (21) lit. b) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

La întocmirea raportului comun, cele două comisii au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, cu observații și propuneri; avizul nefavorabil al Consiliului Economic și Social; punctul de vedere al Consiliului Concurenței, cu observații și recomandări, și punctul de vedere al Guvernului României.

În conformitate cu prevederile art. 62 și ale art. 64 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia pentru industrii și servicii și-au desfășurat lucrările în ședințe separate.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrările celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise, prevăzute în Anexa nr. 1, și amendamentele respinse, prevăzute în Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport comun.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

La dezbateri generale, doamna Alexandru Victoria-Violeta.

Vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință. (Vociferări.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Numai o secundă, stimată doamnă!

Domnule președinte Simion...

Domnule președinte Simion,

Vă rog, haideți înapoi, în locul rezervat Grupului AUR.

Mulțumesc mult.

 

Domnul George-Nicolae Simion (din sală):

Îi întreb ce-au avut cu Lasconi.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nu-i întrebați...

Nu mă interesează ce-i întrebați!

Mulțumesc.

Doamnă deputat, vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Și eu mulțumesc.

Din cele câteva articole ale acestui proiect de lege, nu ți-ai da seama despre ce este vorba, de fapt.

Ca om de dreapta, simt nevoia să spun, către cei care gândesc în aceeași paradigmă, că această inițiativă legislativă face să înflorească de-a dreptul înființarea de societăți ale autorităților locale, ceea ce este o gândire profund greșită, pe termen lung.

Vă rog să vedeți expunerea de motive, pentru că textul în sine nu se referă neapărat la ceea ce spun aici, dar expunerea de motive îți arată că în considerentul elaborării acestui proiect de lege s-a avut în vedere inclusiv atribuirea directă de lucrări, servicii către societățile gestionate de autoritățile locale.

Nu asta este calea pe care trebuie s-o apuce România!

Orice societate din mediul privat care poate pune o ofertă pe masă trebuie să facă acest lucru, în schimb ce inițiatorii par a gândi că Primăria trebuie să facă și pantofi, în curând, și rochii, și pâine, și absolut orice, ce de fapt găsește în piața liberă.

De ce nu facem Primărie SRL, dacă tot inițiativele legislative le gândiți în această direcție, a aparentei eficientizări?

Este un drum care va duce România într-o înfundătură, în care autoritățile locale vor fi tentate să facă tot mai mult, sugrumând piața liberă, care ar putea să pună pe bază de procedură transparentă, prin licitație, oferte corecte pe masă, ceea ce înseamnă calitate crescută și preț mai bun.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Coarnă, din partea Grupului AUR.

Domnul Dumitru Coarnă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul AUR o să voteze contra acestei inițiative legislative, dintr-un motiv extrem de simplu. Nu cred că este oportun să creăm niște primării mastodont care ar avea posibilitatea, juridic vorbind, să angajeze toate acele răspunderi financiare și să execute lucrări doar în regim propriu. Practic am crea o șpagă, în mod constant, cu "portbagajul a la Buzău", pentru că ați văzut ce se întâmplă în momentul în care ai contracte atribuite unor prieteni care execută lucrările într-o zonă de parteneriat public-privat, adică iei banii de la public și îi dai la privat, sub formă de șpagă. Vezi portbagajul domnului Buzatu, de la Vaslui. Sper să nu greșesc.

De aceea, noi o să votăm contra.

Lăsați piața liberă să stabilească, lăsați lucrurile să meargă în zona de gestionare corectă a acestor interese financiare, pentru că, până la urmă, ăsta e și scopul, să nu monopolizăm și să eliminăm anumiți oameni de afaceri din zonele de competență, pentru că știm cu toții ce se întâmplă în momentul în care o primărie generează aceste contracte unilateral, pe principii politice și pe principii de șpagă.

Noi o să votăm contra acestei inițiative legislative.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Budăi Marius, din partea Grupului PSD.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Vorbim despre descentralizarea deciziei și despre ducerea deciziei cât mai aproape de cetățean și vorbim despre independența unităților administrativ-teritoriale în a-și alege, dacă își dorește sau nu, sau să decidă forma de gestiune a unui serviciu comunitar.

Amestecăm confecțiile de pantofi, de rochii, cu lucrări pe nu știu unde, cu șpăgi, numai pentru că așa dă bine la microfon, dar nu luăm în calcul nici natura, nici starea serviciilor, și nici mărimea și complexitatea sistemelor de utilități publice despre care vorbim, că aici vorbim despre utilități publice și despre servicii comunitare, și despre libertatea deplină a unităților administrativ-teritoriale în alegerea formei de gestiune a acestor servicii comunitare.

Eu nu cred că a fabrica pantofi sau a confecționa rochițe sunt servicii comunitare.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Apostol Alin-Gabriel, din partea USR.

Domnul Alin-Gabriel Apostol:

PNL arată din ce în ce mai mult că abandonează liberalismul din titulatură.

Pur și simplu vor vota, probabil, cum au votat și în Comisia pentru administrație publică, vor vota pentru acest proiect legislativ care dă posibilitatea autorităților locale să înființeze noi societăți comerciale și să sugrume competiția.

Nu credeam că într-o zi o să vedem, din partea PNL, așa ceva, că sugrumă competiția pieței libere.

Din păcate, acest lucru se va întâmpla prin această propunere de modificare și, astfel, și mai rău, se vor ocoli licitațiile publice.

Deci, vom vedea acum societăți noi cum sunt construite, la Sectorul 3 de exemplu, înființate în toate primăriile din România, probabil că în cele mari, că o comună n-are cum să-și înființeze o societate comercială de salubritate, și vor ocoli încă o dată licitațiile publice.

Domnilor parlamentari de la PNL,

Întotdeauna competiția, concurența, a dat cel mai bun rezultat. O piață liberă reglementează cel mai bine și tarifele din piață, și tarifele pentru servicii.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Ne-am înmulțit!

Domnul Simion? Nu e.

Domnul Roman, vă rog, Grupul PNL.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă tot gândesc ce spun cei care se uită la aceste dezbateri, din administrația publică, și văd cât înțeleg cei care fac legi pentru ei, din administrația publică.

Ce spune acest proiect de lege?

Acest proiect de lege spune că tu, unitate administrativ-teritorială, poți opta pentru un serviciu public în cadrul UAT-ului sau pentru a externaliza acel serviciu, așa cum se întâmplă și în cazul operatorilor de apă.

Ce mai spune această lege? Că ți se oferă această opțiune tocmai pentru a avea raportul cel mai bun calitate-preț.

Ce se întâmplă, în realitate? Uitați-vă ce se întâmplă la Sectorul 1, unde colega dumneavoastră reclamă că nu are ce să facă, întrucât a moștenit un operator de salubritate și nu are puterea legală să intervină.

Ei, uite, de data asta o să vă dau dreptate! Are dreptate când spune asta!

Ce se întâmplă într-o primărie care își face propriul serviciu de gestiune?

Poate - și vă dau 10 exemple, dacă vreți, inclusiv de la dumneavoastră, unde există mai mare curățenie în acea localitate.

Despre asta este vorba, despre niciun fel de conspirație, despre niciun fel de luptă împotriva cuiva, ci pur și simplu nu obligi pe nimeni, îi dai posibilitatea că dacă poate beneficia de un serviciu mai bun și mai ieftin, să-l aplice.

Dar, mă rog, atât puteți, atât înțelegeți! (Aplauze.)

 

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

Bravo!

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună, al doilea și ultimul vorbitor, din partea USR.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

În momentul în care dați mână liberă administrațiilor publice, să-și deschidă oricâte societăți comerciale vor, vom ajunge la ceea ce am avut în București, în administrația Firea.

Vă mai aduceți aminte cele 25 de societăți comerciale pe care și acum ne chinuim să le desființăm? Și am făcut-o. Pentru că - să vă aduc aminte - din 25 de societăți comerciale în subordinea Primăriei Bucureștiului, USR a avut 14 societăți de desființat, iar PNL - 11.

USR știți câte a desființat? 11!

11, și au mai rămas 3, pe care și acum vrem să le... și suntem în procedură de închidere.

La PNL, mai greu. Abia au desființat 4 și nu vor să le desființeze pe celelalte, găsesc tot felul de scuze.

De fapt, asta se întâmplă - în momentul în care ai aceste societăți comerciale, pe lângă faptul că ocolești tot sistemul acesta competitiv de achiziții publice, îți găsești și niște locuri călduțe pentru unul și pentru altul, de obicei, oameni de partid, pe care îi ții acolo.

Haideți să nu ne mai ascundem după deget și să avem măcar acum curajul să recunoaștem că de fapt aceste societăți comerciale nu sunt cea mai bună manieră de a presta servicii publice. Sunt o groază de operatori privați în piață și pot fi contractate aceste servicii care să fie în interesul cetățeanului.

Iar dacă vine vorba despre contracte, contractele pot să le faci și bine, nu pe 25 de ani, nu pe o treime din bugetul primăriei, așa cum s-a întâmplat la Sectorul 1. (Aplauze.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Nacov Gheorghe, din partea deputaților minorităților naționale.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Gheorghe Nacov:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mie mi se pare o inițiativă legislativă bună și am s-o votez.

Nu este nimic rău în asta și nu este nimic nou în asta, ca UAT-urile să aibă societăți comerciale sau regii autonome; piața va regla totul.

Nu cred că este o măsură neapărat de stânga, pentru că fiecare UAT are interesul să pună la dispoziția locuitorilor servicii publice de o calitate cât mai mare, la un preț cât mai redus.

Suntem în condițiile în care avem economie de piață; în niciun caz nu cred că această inițiativă legislativă amenință cu ceva calitatea serviciilor sau a prețurilor.

Ca fost primar, am militat întotdeauna, mai ales în mediul rural, ca toate serviciile să fie furnizate la un preț cât mai redus, în cazul în care unitatea administrativ-teritorială poate asigura acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Ciprian-Titi Stoica, din partea Grupului AUR, al doilea vorbitor.

Domnul Ciprian-Titi Stoica:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

N-aș fi vrut să iau cuvântul, dar am rămas pur și simplu uluit să aud din gura unui coleg, membru al partidului niciodată liberal, să ne spună de la acest microfon că încurajează ca autoritățile publice locale să înființeze societăți comerciale.

Eu pur și simplu cred că domnia-sa nu cunoaște deloc realitatea comunelor din țara noastră, acolo unde serviciile de apă și canalizare - de exemplu, în comune de 1.000, 2.000 sau 3.000 de locuitori - pur și simplu nu sunt sustenabile. Degeaba ai o societate și încerci să întreții acest serviciu, fiindcă nu poți avea ingineri și personal specializat pentru a face față cu brio acestei activități.

Pe de altă parte, însă, e drept că anumite comunități mai mari sau asociații de comune ar putea să aibă o companie sau două care să facă aceste lucrări cu succes și să fie și viabile din punct de vedere economic.

Mulțumesc frumos. (Aplauze.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Deci m-aș bucura ca cei care vorbesc despre comune măcar să știe câte sunt în România, dar sunt convins că nu știu. (Vociferări.)

A face o confuzie între posibilitatea constituirii unor ADI-uri - Asociații de Dezvoltare Intercomunitară -, a unor consorții administrative și a accesa niște servicii, este o mare diferență. Numai pentru asta trebuie să știi ce vorbești.

Cei care au vorbit nu prea știu despre ce vorbesc. (Vociferări.)

Vă spun în felul următor - vă invit să vedeți 10 orașe care sunt administrate prin servicii ale primăriei.

Și vă dau un exemplu de la mine, din Alba - Blajul. Veniți la Alba, să vedeți cum este gospodărit Blajul, și haideți să mergem în altă parte, să vedem oraș, la Sectorul 1, să vedem cum este. Și, atunci, poate unii dintre dumneavoastră vor reuși să înțeleagă care este diferența între un oraș administrat cu serviciu propriu și altul nu.

 

Domnul Ciprian-Titi Stoica (din sală):

Daniel, pentru ce i-ai dat dreptul la replică? Ai voie? Zi-mi dacă ai voie!

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Trecem la dezbaterea pe articole, stimați colegi.

Dacă la titlu există obiecții sau comentarii? Nu. Adoptat.

Dacă de la art. 1 la art. 4 există obiecții sau comentarii? Nu.

Dacă dorește cineva să susțină amendamentele respinse? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 24 july 2024, 15:34
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro