Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2023
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.6/11-01-2024

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-07-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2023 > 19-12-2023 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2023

16. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (PL-x 602/2023) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 602/2023

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

Mergem la poziția 17 pe ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996; PL-x 602/2023.

Comisia pentru administrație și Comisia juridică, vă rog, raportul comun.

Doamna Laura-Cătălina Vicol-Ciorbă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică și Comisia juridică au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 7/1996, propunându-se, în principal, abrogarea prevederilor art. 3 alin. (24), stabilirea ca, începând cu anul 2024, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară să asigure fondurile bugetare necesare executării lucrărilor de înregistrare sistematică în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară pentru un număr de minimum 3 unități administrativ-teritoriale din cadrul fiecărui județ. Totodată, inițiativa propune modificarea art. II alin. (1) din Legea nr. 185/2018, în sensul ca șefii serviciilor cadastru, șefii serviciilor publicitate imobiliară și șefii serviciilor/birourilor/compartimentelor economice, angajați ai ANCPI să redevină angajați ai oficiilor teritoriale în cadrul cărora își desfășoară activitatea.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Dezbateri generale? Nu. Ba da.

Doamna Alexandru Victoria-Violeta, vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Din nou, o foarte scurtă intervenție, pentru a scoate în evidență eșecul. Eșecul acestei țări în a gestiona - de fapt, nu e al țării, în mod evident, este al celor care ne propun o asemenea abordare de a gestiona problema cadastrării din România.

Suntem în 2023 și ceea ce își propune proiectul este să permită cadastrarea per fiecare județ a încă 3 localități.

Și când o să ajungem să le terminăm pe toate cele peste 3.300 de localități ale României?

Deci, ce ne propuneți, plus amânările pe care le propuneți în proiect pentru ceea ce deja este în desfășurare, este imaginea fidelă a modului defectuos în care înțelegeți să gestionați unul dintre cele mai serioase subiecte ale acestei țări, și anume cadastrarea României, ca să se poată ști exact cum stăm în fiecare colț al acestei țări.

Noi amânăm, mai adăugăm câte 3, după modelul avansăm cu Programul "Masă caldă după școală" cu încă două-trei școli, până când, nu știu, pentru că așa înțelegeți să gestionați lucrurile.

În mod evident vom fi împotrivă.

Deputații Forța Dreptei nu vor vota, pentru abordarea profund neserioasă pe care o aveți în gestionarea acestui subiect.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnul Szabó Ödön, Grupul UDMR.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă vine să ajute cadastrarea din România.

O serie de probleme tehnice și legislative care au apărut în ultimii ani vor fi rezolvate prin această inițiativă legislativă și vor ajuta ca acele fonduri pe care, tot ca și o propunere a noastră, anterior, din fondurile europene, vom continua să le avem pe cadastrarea generală în România, acelea să fie folosite eficient.

În schimb, există două chestiuni, pe care sper ca aici, în plen, să le putem reglementa și cu ajutorul dumneavoastră, pentru că se află la amendamente respinse.

Pe de o parte, ca structurile teritoriale să rămână în continuare structuri puternice, iar autoritatea acestora să fie întărită prin amendamentele depuse, dar astăzi încă aflându-se la respinse - pe de o parte.

Pe de altă parte, ca această posibilitate de folosire a fondurilor 100% și plata acestora și pentru terenurile neidentificate, unde nu sunt proprietari. Aceasta, după părerea noastră, ar ajuta, practic, ca să existe doar o cadastrare, fără a identifica proprietarul real al terenului.

Aici noi avem un amendament, pe care înțeleg că îl veți susține și dumneavoastră, ca de la 100% să există o precizare pentru 50%... a terenurilor care au fost cadastrate, dar care au fost neidentificate cu proprietari.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Manea.

Domnul Cătălin-Zamfir Manea:

Mulțumesc, domnule președinte.

O să fiu foarte scurt.

Am citit cu atenție acest proiect.

Eu vreau doar să atrag atenția că în momentul de față, potrivit ultimelor analize făcute și de Institutul Național de Statistică și de alte instituții, peste 60.000 de gospodării nu au acces la energie electrică, tocmai pentru că nu au reglementat statutul juridic pe teren sau pe casă, deci ceea ce denotă că respectivele gospodării sau așezări informale nu sunt cadastrate.

Dacă luăm în calcul că într-o astfel de gospodărie trăiesc, în medie, 3-4 suflete, înseamnă că, la nivel național, peste 250.000 de cetățeni ai acestei țări au încă probleme și, practic, n-au niciun fel de statut și nu-și pot exercita nici măcar calitatea de cetățean, așa cum prevede Constituția.

Motiv pentru care eu unul, personal, voi susține amendamentul UDMR, care încearcă să facă lumină.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Dan Tanasă, Grupul AUR.

Domnul Dan Tanasă:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Dacă UDMR laudă un proiect legislativ care are legătură cu terenurile, cu pământurile, cu cadastrarea e un semnal de alarmă foarte, foarte puternic.

Trebuie să căscați ochii. Dacă UDMR laudă un asemenea proiect, trebuie să căscați ochii, că, cu siguranță, nu e în interesul statului român.

Pe de altă parte, mi se pare halucinant ca după 34 de ani de guvernare PSD-PNL-UDMR, noi să discutăm în continuare de cadastrare, cum facem. Acum vă încurcați în tot felul de ițe, de chichițe, de bucăți legislative, n-aveți aia, n-aveți cealaltă.

Noi, în continuare, la 34 de ani de la Decembrie '89, discutăm despre cadastrare. În continuare, sute de mii de români nu au acces la servicii de salubritate, gaz, curent electric, servicii de bază, da, nu în Africa, în România, în Uniunea Europeană, pentru că nu au terenul pe care stau cadastrat, chestiune absolut inacceptabilă.

Evident, vă spunem o dată, aveți un întreg aparat politic, de politruci, puneți la treabă și cadastrați odată România, ca să știm și noi odată pe ce mai suntem încă proprietari în țara asta.

Mulțumesc frumos.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Molnar Radu-Iulian, Grupul USR.

Domnul Radu-Iulian Molnar:

Cadastrarea sistematică în România e un dezastru, stimați colegi.

Și nu o spun doar eu. A fost un episod întreg făcut la "România, te iubesc!", pe această temă, care a arătat situația dezastruoasă din întreaga țară.

Ministerul Dezvoltării, în principiu, se spală pe mâini de acest proiect și ne spune că primarii sunt de vină peste tot.

Și, da, așa este, primarii sunt de vină peste tot, dar Ministerul Dezvoltării trebuia să îi strunească.

Am avut plângeri din Cluj, cel puțin. Am avut plângeri din Iclod, din Aghireșu, din Jucu, cu cadastrări făcute complet defectuos, cu terenuri măsurate aiurea, cu oameni care primesc pământuri la kilometri distanță de locul în care le au de fapt, locuri de teren care au fost inversate între proprietari și primarii au făcut recepția.

Nimeni nu-i ajută pe oamenii ăștia.

În mod normal, cetățenii trebuiau consultați când se făceau aceste numărători.

Oamenii din Iclod chiar ieri mi-au zis că nu s-au tipărit niciun fel de pliante, nu s-au făcut niciun fel de postere, nu s-au făcut întâlniri pe tema asta. Toate - lucruri care, conform legii, sunt obligatorii.

Degeaba stăm noi și modificăm legea asta acum, pentru că ea trebuie aplicată, de fapt, că asta a fost problema dintotdeauna. Și trebuie aplicată de cine? De primarii voștri, stimați colegi, primarii voștri sunt cei care șunt responsabili să implice populația în procesul de cadastrare și să facă recepția lucrărilor doar atunci când ele sunt corecte. Dar, din diferite interese, se pare că nu au de gând să facă chestia asta.

Poate că ar trebui să vă uitați la ce fel de firme au făcut aceste măsurători. Dacă nu le găsiți, vă uitați pe PRO TV, la reportajul făcut de ei, la "România, te iubesc!".

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Apostol?

Domnul Alin-Gabriel Apostol:

Intenția este bună, dar realitatea este dezastruoasă, pentru că prin amendamentul PSD, s-a păstrat sintagma "în continuare în structura organizatorică a acestora". Asta înseamnă că directorii și șefii de Oficii de Cadastru și Publicitate Imobiliară vor rămâne pe organigrama... vor rămâne angajați ai ANCPI. Nu numai că vor fi numiți de ANCPI, dar vor fi și angajați ai ANCPI.

Deci avem o structură, un ordonator terțiar de credite, ai cărei angajați sunt în ANCPI, dar și deciși de ANCPI.

De aceea, acest amendament depus de Grupul parlamentar al PSD e extrem de nociv. (Vociferări.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Rasaliu.

Domnul Marian-Iulian Rasaliu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Aș vrea să am o scurtă intervenție și să îl rog pe domnul Tanasă, de la Covasna, dacă este atât de preocupat de cadastrarea județului, să dea o mână de ajutor cetățenilor din Belin și Arin, de la dumnealui din județ, să-și facă actele, documentele personale, ca să-și poată face înregistrarea cadastrală pe proprietăți.

Deci, oamenii aceia, care sunt la granița județului Brașov cu Covasna, chiar au nevoie de o mână de ajutor. Au prefectură, au tot ce le trebuie, pot lucra liniștiți pentru cadastrare.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Voci de la PSD:

Bravo! Bravo! (Aplauze.)

 

Domnul Ilie Toma (din sală):

Bravo! Așa da! Un exemplu! (Aplauze.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Grosaru.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc domnule președinte.

Proiectul, per ansamblu, este bun, dar avem o problemă cu aplicativitatea lui, pentru că sunt anumite prevederi în acest proiect care nu se pot aplica. De exemplu, în ceea ce privește adeverința pe care trebuie să o primească posesorul terenului, că a plătit taxele și impozitele la primărie, nu poate fi eliberată de primărie, pentru că primăria eliberează aceste adeverințe în baza unui titlu. În condițiile în care el nu este înscris la primărie ca fiind proprietar sau posesor, primăria nu poate să elibereze, cum spuneam, această adeverință, care este prevăzută la art. 41 alin. (81) lit. b) din acest proiect de lege.

Mulțumesc frumos.

  ................................................
 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu există obiecții sau comentarii? Nu. Adoptat.

Dacă de la art. 1 la art. 18 există obiecții sau comentarii? Adoptate.

Raportul comisiei conține 7 amendamente respinse. Dacă se susțin?

Domnul Cupșa.

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

La respinse, la art. 13 alin. (14), respectiv (15)...

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Marginal?

Marginal, domnule Cupșa?

Domnul Ioan Cupșa:

Sunt la respinse, marginal 4...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

OK.

Domnul Ioan Cupșa:

...da?

Au fost două...

Este o eroare materială pe care o îndreptăm acum.

Au fost două amendamente respinse - unul care stabilea că urmează a se achita în cuantum de 50%, susținut de domnul Silviu Dehelean și de mine; și un altul, pe care l-am susținut doar eu, cu mențiunea la sfârșit că urmează a se achita onorariul în cuantum de 100% pentru acele terenuri care nu au fost identificate ca fiind deținute de un anumit proprietar și sunt la dispoziția comisiei locale.

Vă rog să îl supuneți votului pe cel cu 50%.

Încă o dată precizez, autor amendament...

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Tocmai de aceea am întrebat, marginal 4?

Domnul Ioan Cupșa:

Marginal 4, amendamente respinse.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Stimați colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Anexa "Amendamente respinse"... (Vociferări.)

Eram în...

Domnul Ioan Cupșa:

Deci, precizez din nou, este vorba despre acel amendament care... (Vociferări.)

 

Domnul Ilie-Alin Coleșa (din sală):

Marginal?

Domnul Ioan Cupșa:

E marginal... e număr curent 4, v-am spus, la amendamente respinse. Este cel susținut de domnul deputat Silviu Dehelean, pe care l-am susținut și eu, și care are ca o teză finală - "...urmând a se achita în cuantum de 50%". Ca să fie clar.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Da.

Aici îmi scrie altceva mie. (Vociferări.)

 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (din sală):

Scrie "100" aici.

Refaceți amendamentul!

Retrimiteți la comisie în paralel cu plenul și refaceți raportul!

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Haideți, vă rog, că nu vreau să votăm ceva ce nu este în regulă.

(Consultări.)

Vă rog, domnule Szabó Ödön. (Vociferări.)

 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (din sală):

Păi, îl supui votului pe ăla sau...

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Pe acest...

Domnul Szabó Ödön:

Stimate... (Vociferări.)

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

...subiect.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Ca să fie clar, pentru stenogramă. Este o eroare materială în raport.

Se trece ca și... colegul care a depus acest amendament este Silviu Dehelean și procentul este 50%.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Anexa "Amendamente respinse", marginal 4.

Vot, vă rog.

Cu 158 de voturi pentru, 7 abțineri, amendamentul respins a fost admis.

 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (din sală):

Ați făcut varză rapoartele! Lui Coleșa i-a fost frică și să voteze!

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mai există amendamente respinse care se susțin?

Domnul Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Marginal 7, care se referă la structurile teritoriale și oficiile teritoriale care spun să fie la nivel local.

Este o propunere a colegului Cupșa, pe care o susținem.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Stimați colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Anexa "Amendamente respinse", marginal 7.

Vot, vă rog.

Cu 20 de voturi pentru, 68 contra, 79 de abțineri, marginal 7 a fost respins.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 25 iulie 2024, 1:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro