Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 februarie 2024
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.21/14-02-2024

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2024
17-06-2024
11-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2024 > 05-02-2024 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 februarie 2024

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Ședința a început la ora 16.04.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Alfred-Robert Simonis, președintele interimar al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Alexandra Presură și de doamna deputat Gianina Șerban, secretari ai Camerei Deputaților.

 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei și vă anunț că, din totalul celor 328 de deputați, până în acest moment, și-au înregistrat prezența 214.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulament, vă informez că au fost distribuite electronic și afișate pe pagina de Internet a Camerei următoarele documente - ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților din zilele de luni, 5 februarie, și miercuri, 7 februarie 2024; programul de lucru pentru perioada 5-10 februarie 2024; lista rapoartelor depuse în data de 1 februarie de comisiile permanente sesizate în fond; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Reamintesc că, potrivit programului de lucru aprobat, astăzi, de la ora 17.00, vom continua lucrările cu prezentarea pe scurt a interpelărilor ce urmează a fi adresate membrilor Guvernului.

 
Intervenția în nume personal a domnului deputat Andi-Gabriel Grosaru privind neapartenența sa la Grupul parlamentar al minorităților naționale.

Înainte de a da citire informărilor scrise depuse la Biroul permanent, pe procedură, domnul Andi Grosaru.

Se pregătește domnul Dumitru Coarnă.

Vă rog.

 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Văd că ați luat-o puțin înainte.

În ceea ce privește procedura - am cerut și în ședința trecută cuvântul pe procedură, având în vedere că, în primul rând, se încalcă Regulamentul Camerei Deputaților, în ceea ce privește situația personală, care nu a fost rezolvată.

Se încalcă, în primul rând, art. 13 alin (1) din Regulamentul Camerei Deputaților și art. 16, prin menținerea mea în afara Grupului parlamentar al minorităților naționale.

De altfel, configurația politică a Camerei Deputaților nu mai este cea care a venit și care este ca urmare a ultimelor alegeri.

Drept urmare, sunt încălcate - în primul rând, art. 16 alin. (2) din Constituție; este încălcat Pactul privind drepturile politice și cetățenești; nu în ultimul rând, Convenția privind protecția minorităților naționale, în ceea ce privește minoritatea națională italiană, care de doi ani de zile suferă o serie de prejudicii - i-au fost tăiate fonduri, a fost exclusă din Grupul minorităților.

Situația se perpetuează. Nu este vorba decât despre hărțuire și, în situația în care sunt menținut în această situație, de nelegalitate...

Și văd că dumneavoastră, domnule președinte interimar, ați dat curs la aceste chestiuni.

Spun aceste lucruri pentru că procesul legislativ, la nivelul adoptării actelor normative și în ceea ce privește amendarea actelor normative în cadrul procesului legislativ, domnule președinte, este viciat, pentru că Grupul minorităților naționale nu mai este același, cum este prevăzut la art. 16 din Regulament.

Pentru aceste chestiuni, solicit de îndată remedierea acestor situații și repunerea în drepturile parlamentare.

Nu în ultimul rând, solicit punerea sub acuzare a președintelui României, pentru... (Rumoare.) ...înaltă trădare.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Ne-am lămurit.

 
Informare privind demisia domnului deputat Dumitru Coarnă din Grupul parlamentar AUR.

Domnule Dumitru Coarnă, aveți cuvântul. (Vociferări.)

   

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

Se întoarce la PSD!

 
 

Domnul Dumitru Coarnă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu trec la PSD.

Vă informez că începând cu data de ieri, 4 februarie 2024, mi-am depus demisia din Partidul AUR. (Vociferări. Aplauze.)

Pe cale de consecință... (Aplauze.) ...nu voi mai reprezenta... (Aplauze.) ...acest grup, al Partidului AUR, în Camera Deputaților, din trei motive fundamentale - nu respectă Legea nr. 14/2003, Legea partidelor politice; nu respectă propriul statut; și refuză să înființeze filiale locale.

Deci, nu mai fac parte din Partidul și Grupul AUR.

Mulțumesc. (Aplauze. Râsete. Vociferări.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Ce să zic, ne pare rău. (Aplauze. Râsete. Vociferări.)

Domnule Alin Coleșa, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Este vorba despre o propunere de modificare a ordinii de zi, prin eliminarea PL-x 562/2023 de pe poziția 54, prin care...

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Stați că n-am ajuns acolo, domnule Coleșa.

Luați loc în bancă, vă chem eu când vorbim despre ordinea de zi.

Mai am aici, eram pe intervenții pe procedură, nu pe ordinea de zi.

De asemenea, vă prezint următoarele informări scrise de la Biroul permanent.

 
Informare privind încetarea activității domnului deputat Cornel-Vasile Folescu în cadrul Grupului parlamentar al PSD și activarea sa în Grupul parlamentar AUR.

Astfel, domnul deputat Cornel Folescu ne aduce la cunoștință că demisionează din Grupul parlamentar al PSD și va continua să activeze în Grupul parlamentar AUR. (Aplauze. Vociferări.)

Stați că... păstrați-vă aplauzele, că mai avem o informare.

Informare privind excluderea domnului deputat Dumitru Coarnă din Grupul parlamentar AUR.

De asemenea, Grupul AUR ne informează că, începând cu data de 5 februarie, domnul Dumitru Coarnă a fost exclus din acest grup parlamentar. (Aplauze. Râsete. Vociferări.)

Trebuie să menționez că domnul Coarnă tocmai și-a manifestat intenția de a demisiona.

Domnule Coarnă, vă rog.

Ce e asta, procedură, ce ne spuneți? (Vociferări.)

   

Domnul Dumitru Coarnă (din sală):

Procedură.

O voce de la PSD:

A fost dat afară. (Vociferări.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

De aceea, vreau să ne lămurim.

 
 

Domnul Dumitru Coarnă:

Partidul AUR a ajuns la nivelul în care exclude oameni care nu sunt membri. Deci, exclud din partid oameni care nu sunt membri.

Eu am depus ieri demisie în format scris, înaintată, cu dovadă certă, către Partidul AUR, că, începând cu data de ieri, mi-am dat demisia.

Deci, nivelul lor de cunoaștere este atât de mare, încât exclud oameni care nu sunt membri. (Râsete.)

Dacă dumneavoastră credeți...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumim.

 
 

Domnul Dumitru Coarnă:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumim.

Stimate colege și stimați colegi,

Întreb liderii grupurilor parlamentare dacă sunt observații în legătură cu ordinea de zi? Nu sunt.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ilie-Alin Coleșa (din sală):

Ba da, sunt.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Doamnelor și domnilor,

Intrăm în ordinea de zi.

(Domnul deputat Ilie-Alin Coleșa solicită să ia cuvântul.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Păi, veniți, domnule Coleșa, că am întrebat...

 
   

Domnul Ilie-Alin Coleșa (din sală):

Nu vă uitați pe ecran.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mă uitam la dumneavoastră, domnule Coleșa. Când vă văd pe dumneavoastră... (Vociferări.)

 
 

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Domnule președinte,

Trebuie să vă urmăriți ecranul unde sunt menționați cei care apasă pe buton, pentru a putea... care cer dreptul la cuvânt...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă rog.

 
Respingerea solicitării de retrimitere la comisie a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 40/2023 pentru modificarea Legii nr. 152/2020 privind organizarea și finanțarea serviciilor de promovare a sănătății și prevenire a îmbolnăvirilor (PL-x 652/2023).

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Bun.

Deci propun eliminarea PL-x 652/2023 (Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 40/2023 pentru modificarea Legii nr. 152/2020 privind organizarea și finanțarea serviciilor de promovare a sănătății și prevenire a îmbolnăvirilor), de pe poziția 54, și reîntoarcerea lui la comisie, pentru raport suplimentar, deoarece dorim eliminarea rolului decizional al OMS - Organizația Mondială a Sănătății - în problemele legate de vaccinare, la nivel național.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Deci avem o propunere de retrimitere la comisie, cu eliminarea...

 
   

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Exact.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

...nu putem elimina așa.

Supun votului retrimiterea la comisie a proiectului, solicitată de domnul Coleșa.

Vot, vă rog.

 
   

O voce de la USR:

În ce perioadă?

 
   

Domnul Ilie-Alin Coleșa (din sală):

Două săptămâni.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

26 de voturi pentru, 159 împotrivă, 18 abțineri și un coleg care nu votează.

Propunerea a fost respinsă.

Doamnelor și domnilor deputați,

Intrăm în ordinea de zi.

Începem dezbaterea inițiativelor legislative.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind validarea unor mandate de deputat (PHCD 1/2024) (rămas pentru votul final).

- Proiectul de Hotărâre privind validarea unor mandate de deputat; PHCD 1/2024.

Și îl invit pe domnul Popa Ștefan-Ovidiu, președintele Comisiei de validare, pentru prezentarea raportului comisiei și a proiectului de hotărâre.

 

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am un raport pentru ambele validări.

Raport privind validarea unor mandate de deputat.

Comisia de validare a luat cunoștință de faptul că au devenit vacante două locuri de deputat, ca urmare a demisiei doamnei Horga Maria-Gabriela, deputat ales în Circumscripția electorală nr. 19 Giurgiu, pe lista Partidului Național Liberal, la alegerile din 6 decembrie 2020, și a domnului Avrămescu Gabriel-Ioan, deputat ales în Circumscripția electorală nr. 10 Buzău, pe lista Partidului Național Liberal.

Procedând la examinarea documentelor depuse pentru validarea mandatelor și având în vedere lista supleanților și adresele Partidului Național Liberal, Comisia de validare a constatat că sunt îndeplinite condițiile legale pentru ocuparea locurilor de deputat vacante și propune validarea mandatelor de deputat pentru doamna Meclea Alina, Circumscripția electorală nr. 19 Giurgiu, candidat pe lista Partidului Național Liberal, și doamna Benchescu-Pecingină Claudia, Circumscripția electorală nr. 10 Buzău, candidat pe lista Partidului Național Liberal.

Prezentul raport a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Și o să dau citire și hotărârii.

"Hotărâre privind validarea unor mandate de deputat

Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre:

Articol unic. - Se validează mandatul de deputat al doamnei Benchescu-Pecingină Claudia, declarată supleant la alegerile din 6 decembrie 2020 în Circumscripția electorală nr. 10 Buzău, pe lista Partidului Național Liberal, pe locul devenit vacant ca urmare a demisiei domnului Avrămescu Gabriel-Ioan"; și

"Art. 2. - Se validează mandatul de deputat al doamnei Meclea Alina, declarată supleant la alegerile din 6 decembrie 2020 în Circumscripția electorală nr. 19 Giurgiu, pe lista Partidului Național Liberal, pe locul devenit vacant ca urmare a demisiei doamnei Horga Maria-Gabriela".

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Dacă la titlul proiectului de hotărâre sunt observații? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La art. 1? Nu. Adoptat.

La art. 2? Nu. Adoptat.

Am încheiat dezbaterile.

Proiectul de hotărâre rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 74/2020 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PHCD 3/2024) (rămas pentru votul final).

- Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 74/2020 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților; PHCD 3/2024.

Dacă sunt comentarii de ordin general?

Dacă nu, trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat.

Dezbaterile fiind finalizate, proiectul rămâne la votul final.

Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Către o Europă mai rezilientă, mai competitivă și mai durabilă COM (2023) 558 (PHCD 81/2023) (rămas pentru votul final).

- Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Către o Europă mai rezilientă, mai competitivă și mai durabilă COM (2023) 558; PHCD 81/2023.

Proiectul a fost distribuit.

Are cuvântul reprezentantul Comisiei pentru afaceri europene.

Vă rog, doamnă Furtună.

 

Doamna Mirela Furtună:

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere proiectul de opinie transmis de Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, proiectul transmis de Comisia pentru industrii și servicii, proiectul transmis de Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, Nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, punctul de vedere transmis de Ministerul Finanțelor, Fișa de informare elaborată de Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților, Comisia pentru afaceri europene, în principal:

- A susținut comunicarea referitoare la o Europă mai rezilientă, mai competitivă și mai durabilă;

- A subliniat importanța asigurării solidarității și securității europene, regionale și mondiale pe termen lung;

- A recomandat consolidarea securității energetice și asigurarea necesarului de echipamente și dispozitive pentru producția și stocarea energiei electrice din resurse interne ale Uniunii;

- A susținut promovarea cooperării internaționale pentru asigurarea pe plan european și mondial a securității alimentare.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene din 19 decembrie 2023 și a fost adoptată cu majoritate de voturi.

Supunem, așadar, aprobării plenului Camerei Deputaților opinia, în forma adoptată de Comisia pentru afaceri europene.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Dacă sunt obiecții sau comentarii de ordin general?

Dacă nu, la titlu sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat.

Dezbaterile fiind finalizate, proiectul rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Schimbările demografice din Europa: un set de instrumente pentru acțiune COM (2023) 577 (PHCD 82/2023) (rămas pentru votul final).

- Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Schimbările demografice din Europa: un set de instrumente pentru acțiune COM (2023) 577; PHCD 82/2023.

De asemenea, are cuvântul reprezentantul Comisiei pentru afaceri europene.

Domnule Georgescu, vă rog.

 

Domnul Nicolae Georgescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere proiectul de opinie transmis de Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, proiectul de opinie transmis de Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, proiectul de opinie transmis de Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, proiectul de opinie transmis de Comisia pentru muncă și protecție socială, proiectul de opinie transmis de Comisia pentru sănătate și familie, proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învățământ, Nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, punctul de vedere transmis de Ministerul Finanțelor, Fișa de informare elaborată de Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților, analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene, Comisia pentru afaceri europene, în principal:

- A susținut comunicarea referitoare la schimbările demografice din Europa, ce conține un set de instrumente pentru acțiune;

- A recomandat politici integrate care să abordeze schimbările demografice, fundamentate pe realitățile sociale locale, care să implice partenerii sociali și organizațiile societății civile și care să promoveze participarea activă a cetățenilor, protecția socială și bunăstarea generațiilor prezente și viitoare;

- A recomandat stabilirea la nivelul Uniunii Europene a unui mecanism de cooperare la nivel internațional privind schimbările demografice, pentru a sprijini fundamentarea politicilor necesare construirii unei societăți a longevității în Europa.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 19 decembrie 2023 și a fost adoptată cu majoritate de voturi.

Supunem aprobării plenului Camerei Deputaților opinia, în forma adoptată de Comisia pentru afaceri europene.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul doamna Mara Calista, din partea Grupului PNL.

 
 

Doamna Mara-Daniela Calista:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Nu este nici prima dată și sper să nu fie nici ultima când vin în fața dumneavoastră și vorbesc despre problemele demografice pe care le are România.

Nu este o chestiune sesizată neapărat de Partidul Național Liberal, ci este o chestiune pe care o putem vedea foarte clar din cifrele care vorbesc în realitate despre ceea ce se întâmplă, nu doar în România, nu doar în Europa, ci la nivel mondial.

Este tardiv să spunem că trebuie neapărat să venim să abordăm niște politici integrate atunci când vorbim despre scăderea natalității, dar cred că este pentru prima dată când ne putem așeza împreună la masă și putem să conchidem următoarele: că această abordare trebuie să fie una, în primul rând, medicală, venită în sprijinul sănătății femeii - vorbim despre programe de screening anti-cancer de sân; vorbim despre vaccinarea anti-HPV, pentru a reuși să stopăm cancerul de col uterin; atât cancerul de sân, cât și cancerul de col uterin sunt cauze pentru care mai mult de 2.000 de femei mor anual în România -; vorbim despre politici de încurajare a natalității, prin a veni în sprijinul femeilor gravide, oferindu-le tot ceea ce este necesar, medical vorbind - ecografii, vorbim despre analize pe care acestea trebuie să le facă pentru a aduce pe lume copii sănătoși; dar, nu în ultimul rând, vorbim și despre infrastructura necesară de care o familie are nevoie - vorbim despre creșe, vorbim despre grădinițe; pentru că, în momentul în care devenim părinți, nu înseamnă că viața noastră s-a limitat la a fi părinți, putem avea în continuare carierele pe care ni le dorim.

De cele mai multe ori, din păcate, sau poate din fericire, depinde, mămicile sunt cele care stau acasă cu copiii, tocmai pentru că nu există această infrastructură pe care o solicită și de care ar avea nevoie.

Așa că, această discuție pe care o purtăm, despre natalitate, despre demografie, trebuie să fie una mai complexă și trebuie să fie una a faptelor. Avem nenumărate proiecte legislative care sunt la votul final acum și care ar putea să devină legi, în sprijinul proaspetelor familii.

Așa că, v-aș ruga, dragi colegi, anul acesta să ne aplecăm serios asupra acestor probleme și să reușim să avem legi și nu doar proiecte de lege care se referă la creșterea natalității.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Alin Coleșa.

 
 

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Mulțumesc.

Soluțiile Europei la criza demografică sunt extrem de subțiri și paliative.

România - dar și Europa - merge - dar nu lumea - merge spre moarte, însă nu se trezește.

În România se nasc, după cum știm, mult mai puțini copii decât numărul de decese și decât numărul de persoane care pleacă din România. În schimb, România nu are nicio politică prodemografică. Din contră, are una agresiv antidemografică, exemplificată și prin taxarea extrem de dură a tinerelor familii, una dintre cele mai mari din Europa.

După cum spuneam, soluțiile europene sunt foarte subțiri. Ele se rezumă la ideologia de gen, creșterea vârstei de pensionare și încurajarea imigrației din afara Uniunii Europene, în special țări din Asia și Africa, unde avem o tradiție, o cultură, o credință și chiar o legislație netolerantă, nedemocratică și anticreștină.

Soluțiile AUR la această criză sunt foarte simple:

- Un set de măsuri fiscale prin care se scad taxe și impozite pentru fiecare nou copil născut și crescut într-o familie. Deci, statul nu trebuie să mai pompeze taxe și impozite în propriile instituții ineficiente, generând un cost de colectare extrem de mare, iar banii întorși la populație să fie extrem de puțini;

- Apoi, un set de măsuri pentru respectarea drepturilor și libertăților fundamentale, cum este neîndoctrinarea copiilor cu valori care sunt contrare principiilor perene, împărtășite încă de marea majoritate a părinților, valori care stau la baza statului național unitar român.

Ce face însă statul? După cum spuneam - ideologia de gen, obligativitatea vaccinării, parteneriatul civil...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

...și așa mai departe.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Dan Tanasă.

 
 

Domnul Dan Tanasă:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Eu voiam să îi provoc pe colegii de la UDMR, să ne spună dacă domnul Kelemen Hunor mai are interdicție să intre în Ucraina, dacă i-a expirat interdicția să intre în Ucraina și care au fost motivele pentru care domnul Kelemen Hunor a luat interdicție să intre în Ucraina.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Andi Grosaru.

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Printre recomandările Uniunii Europene care sunt menționate în acest COM sunt, practic, elaborarea unor politici care să contribuie la un mediu favorabil cetățenilor Uniunii pentru transpunerea în practică a legilor de viață și să permită menținerea unui echilibru între viața de familie și cea profesională, în orice perioadă a vieții.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această recomandare, într-adevăr, este binevenită, dar ce să facem cu practica? Pentru că, uitați, în practică, lucrurile nu stau chiar așa. Excluderea unui membru al Grupului minorităților naționale din acest grup, tăierea fondurilor, încălcarea drepturilor, efectiv, a drepturilor prevăzute de Constituție, a drepturilor regulamentare, constituționale și cele prevăzute de Pactul privind drepturile civile și politice, nu în ultimul rând, Carta Europeană... Carta privind protecția minorităților naționale.

Ce să facem în acest context, în care chiar în Parlamentul României avem niște minorități instituționalizate și niște entități care, cum spuneam, nu reprezintă pe nimeni?

Drept urmare, chestiunile astea sunt aspecte cu care România se confruntă și sunt lucruri care nu pot să stea în felul în care stau.

Și ceea ce recomandă Comisia Europeană, Uniunea Europeană sunt într-adevăr niște lucruri pe care noi într-adevăr noi trebuie să le luăm în serios, nu să le așternem numai pe hârtie.

Practica ne omoară.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Dacă la titlul legii sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat.

Proiectul de hotărâre rămâne la votul final.

Mergem mai departe.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora (PL-x 722/2023) (rămas pentru votul final).

4. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora; PL-x 722/2023.

Din partea comisiilor, pentru prezentarea raportului.

Din partea Comisiei pentru agricultură, vă rog.

 

Doamna Raluca Giorgiana Dumitrescu:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

În conformitate cu art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia juridică au fost sesizate spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora, transmis cu adresa PL-x 722/2023 din 8 noiembrie 2023.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transmiterea cu titlu oneros către persoane fizice și/sau juridice a unor drumuri forestiere din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, amplasate pe terenurile proprietate privată a acestora, ca urmare a reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor patru comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2010.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

În conformitate cu prevederile art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Domnul deputat Lilian Scripnic, de la AUR.

 
 

Domnul Lilian Scripnic:

Mulțumesc, domnule președinte.

În acest proiect de lege nu sunt clar specificate condițiile sau insuficiențele și neconcordanțele reglementărilor în vigoare. Motivarea inițiatorului și prezentarea în sine nu conțin o justificare temeinică pentru a înceta uzul acestor bunuri aflate astăzi în domeniul Romsilva și trecerea lor în domeniul UAT-urilor.

În același timp, riscăm să ne pomenim cu drumuri făcute și folosite ilegal, care traversează pădurile, nerespectându-se destinația inițială a legislației dorite. Riscăm ca anumite entități să-și rezolve doar interesele. Așa cum avem, spre exemplu, cartierul rezidențial amplasat în Pădurea Băneasa, cale de acces unică, fiind un drum forestier care astăzi nu este cu acte legale și se dorește trecerea sau legalizarea acestui drum.

În același timp, apare și întrebarea - cum a fost construit acel cartier din Pădurea Băneasa, dacă infrastructura nu era prevăzută cu un drum legal?

Mulțumesc.

Noi votăm... AUR votează împotriva acestui proiect.

Mulțumesc.

 
Informare privind excluderea domnului deputat Dumitru Coarnă din Grupul parlamentar AUR.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Dumitru Coarnă, de la neafiliați.

 

Domnul Dumitru Coarnă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi cer scuze că nu o să mă refer la ordinea de zi, dar, după ce domnul Coleșa a afirmat că eu aș fi fost exclus, am primit și confirmarea de la Partidul AUR, deci imediat, și sună așa:

"Bună ziua!

Cererea dumneavoastră de demisie a fost înregistrată cu nr. 70/5.02.2024.

Cu stimă, Secretariatul General al AUR, bd. Iancu de Hunedoara nr. 8A, sector... București".

Terminați cu minciuna și cu tot acest...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Dumitru Coarnă:

...circ ieftin, pentru că dumneavoastră ați provocat totul!

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc, domnule Coarnă.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora (PL-x 722/2023) (rămas pentru votul final).

Avem totuși o lege de dezbătut.

Domnul Florin Roman, PNL.

 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

În calitate de inițiator al acestui proiect de lege, vreau să explic și pentru colegii care n-au înțeles despre ce este vorba. Pentru că văd că vin unii colegi, vorbesc despre acest proiect în necunoștință totală de cauză.

Acest proiect vine să reglementeze situația unităților administrativ-teritoriale care ar investi, în cadrul programelor europene, pe acele porțiuni de drumuri forestiere care se suprapun cu domeniul public al localității, unde trebuie respectate niște standarde, unde trebuie respectate niște lățimi.

Acest proiect de lege vine să rezolve exact acele probleme pe care le au UAT-urile din zona de munte, unde, o dată, nu pot intra pe modernizarea drumurilor, întrucât erau în proprietatea Romsilva, dar nu vedea nimeni de ele, și 2 - ajuta acolo unde nu erau respectate aceste lățimi.

Deci proiectul nu este decât un proiect de descentralizare. N-are nicio legătură cu ceea ce spunea colegul, anterior. Este o descentralizare, o trecere a acestor drumuri forestiere sau porțiuni de drumuri forestiere - că nu sunt toate, atenție!, sunt foarte clar definite - către unitățile administrativ-teritoriale, care, pe programe europene, le pot moderniza.

Îmi pare rău, chiar mi-e drag colegul care a vorbit adineauri, dar pe acest subiect e total pe dinafară.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

Dacă la titlul legii sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La articole, de la 1 la 10? Nu. Adoptate.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (Pl-x 560/2023) (rămasă pentru votul final).

6. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023; Pl-x 560/2023.

Comisia pentru învățământ, pentru prezentarea raportului.

Vă rog.

(Domnul deputat Ștefan-Iulian Lőrincz solicită să ia cuvântul.)

Doriți în calitate de inițiator, domnule Lőrincz? Ca inițiator?

   

Domnul Ștefan-Iulian Lőrincz (din sală):

Da.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă rog.

Doamnă președinte, o secundă, vă rog!

Domnul Lőrincz Ștefan, în calitate de inițiator.

 
 

Domnul Ștefan-Iulian Lőrincz:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Ceea ce face acest proiect de lege este să introducă niște criterii clare privind înființarea școlilor românești din afara granițelor țării, la solicitarea comunităților, să nu mai rămână pe hârtie, cum, de pildă, s-a întâmplat cu centrele comunitare și cu tot ce ține de diaspora, în general.

Doi la mână. Extindem cursurile de limbă, cultură și civilizație românească oferite de ILR, tot la solicitarea comunităților.

Și nu în ultimul rând, susținem inițiativele independente.

Peste tot în lume sunt asociații, organizații de români care au pus pe picioare cursuri, inclusiv școli de limbă românească în afara granițelor țării și care au nevoie de recunoaștere oficială.

Sigur, doamna ministru Ligia Deca a spus că noua Lege a învățământului preuniversitar deja include aceste prevederi. Pe cale de consecință, am întrebat-o, recent, care este bugetul alocat și câte școli în afara granițelor țării se vor înființa în anul 2024-2025.

Răspunsul dumneaei a fost următorul: "Înființarea și organizarea unităților de învățământ de tip «școala românească din afara granițelor țării» presupun realizarea unor demersuri complexe și de durată". Adică n-a răspuns nimic.

Este evident că în absența unor prevederi clare, pe care le propun în acest proiect de lege, acestea nu se vor înființa niciodată.

Realitatea este că, în ultimii 15 ani, peste jumătate de milion de copii români s-au născut în afara granițelor țării.

Statul român este obligat să creeze condițiile necesare, pentru ca aceștia să poată accesa cursuri de limbă românească în afara granițelor țării.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Raportul comisiei, doamna Dumitrița Gliga, vă rog.

 
 

Doamna Dumitrița Gliga:

Mulțumesc, domnule președinte.

În baza prevederilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa Pl-x 560 din 6 noiembrie 2023, Comisia pentru învățământ a primit spre dezbatere, în fond, propunerea legislativă.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea normelor care privesc educația în limba română pentru copiii români din afara granițelor țării, prevăzute de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.

În funcție de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din data de 12 decembrie 2023, comisia, cu 16 voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 3 abțineri, a propus respingerea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Dezbateri generale, domnul deputat Boris Volosatîi.

 
 

Domnul Boris Volosatîi:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

AUR, și în comisie, și aici, în plen, va vota împotriva respingerii, pentru că realitățile sunt cu totul altele decât cele din motivația prezentată de Comisia pentru învățământ.

Da, Legea învățământului, în noua ei redactare, presupune aceste lucruri, dar nu prevede practic realizarea și, din acest punct de vedere, propunerea legislativă făcută de colegii noștri este una binevenită.

Legea învățământului nu prevede expres aceste lucruri care sunt prevăzute în legea propusă de colegi și chiar în argumentarea de a respinge această legislație se pomenește despre Convenția de la Viena din 18 aprilie 1961, care - fiți atenți! - până astăzi nu a fost pusă nicidecum în funcțiune și nu am avut și nu avem nicio școală de limbă română peste hotarele țării. Am fi avut posibilitatea și nu am făcut-o.

Același lucru îl putem spune și despre activitatea ICR-urilor noastre peste hotare, care ar trebui să țină sub control studierea limbii și civilizației române în țările unde sunt astăzi mulți români și lucrul ăsta nu-l face.

Deci, legea care este propusă este una binevenită și noi vă rugăm s-o susțineți, nu s-o respingeți.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă reamintesc că prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea propunerii legislative, iar aceasta rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aderarea la Convenția nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, adoptată la cea de-a 108-a sesiune a Conferinței Internaționale a Muncii a Organizației Internaționale a Muncii, la Geneva la 21 iunie 2019 (PL-x 735/2023) (rămas pentru votul final).

7. Proiectul de Lege pentru aderarea la Convenția nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, adoptată la cea de-a 108-a sesiune a Conferinței Internaționale a Muncii a Organizației Internaționale a Muncii, la Geneva la 21 iunie 2019; PL-x 735/2023; procedură de urgență.

Guvernul României, vă rog.

 

Domnul Florin-Sergiu Dobrescu (secretar de stat, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor,

Domnilor,

Bună seara!

Numele meu este Florin Dobrescu, sunt secretar de stat la Ministerul Muncii.

Proiectul vizează prevenirea și eliminarea violenței și a hărțuirii la locul de muncă.

Conceptul de violență și hărțuire acoperă, printre altele, abuzul fizic, abuzul verbal, hărțuirea și mobbingul, hărțuirea sexuală, amenințările și urmărirea sau supravegherea.

Ratificarea Convenției Organizației Internaționale a Muncii aduce mai multă claritate în legislația națională.

De asemenea, proiectul extinde noțiunea de loc de muncă, astfel încât sunt considerate acte de hărțuire și cele care sunt produse în delegații, team-building-uri ori alte spații publice sau private care au legătură cu locul de muncă.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale susține raportul de adoptare a proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Comisia pentru muncă și protecție.

Domnule Dan Șlincu, vă rog.

 
 

Domnul Dan-Constantin Șlincu:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aderarea la Convenția nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, adoptată la cea de-a 108-a sesiune a Conferinței Internaționale a Muncii a Organizației Internaționale a Muncii, de la Geneva, din 21 iunie 2019

Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată prin adresa PL-x 735/2023.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele favorabile primite de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, Comisia pentru politică externă, Comisia pentru drepturile omului.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma finalizării dezbaterilor asupra proiectului de lege și a documentelor conexe, membrii comisiei au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a proiectului de lege, cu amendamente, redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Doamna deputat Oana Murariu, USR.

 
 

Doamna Oana Murariu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am avut de gestionat mai multe situații de hărțuire la locul de muncă și concluzia mea a fost că în România percepem prea puțin că poate să existe violență și hărțuire la locul de muncă.

Prea puțini români cunosc conceptul de mobbing, și dacă vrem să convingem concetățenii noștri să vină din diaspora și să lucreze la noi, în România, trebuie să ne asigurăm că există condiții de muncă decente. Aceasta înseamnă respect și din partea angajatului, respect și din partea angajatorului.

Desigur, votăm astăzi Legea privind aderarea României la Convenția nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii; este un pas. Dar, mă uit la domnul secretar de stat și adevărata responsabilitate este la Ministerul Muncii, care trebuie să stabilească o strategie în această direcție și trebuia s-o stabilească de ieri.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Andi Grosaru, de la neafiliați.

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Domnule președinte interimar,

Stimați colegi,

Desfășurarea activității parlamentare este inclusiv asimilată unei activități de muncă.

Menținerea și toate chestiunile care s-au perpetuat în ultimii doi ani de zile, din iunie 2021, în ceea ce privește reprezentantul minorității italiene, pe mine, în special, și menținerea acestei situații nelegale, reprezintă efectiv o hărțuire și, din anumite puncte de vedere, bineînțeles, încălcarea ordinii publice.

Prin mandatul de parlamentar, prin activitățile și prin statutul de parlamentar, se înfăptuiește inclusiv...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnule Grosaru,...

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Domnule președinte...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnule Grosaru, ...

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

... se înfăptuiește inclusiv strategia de protecție...

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnule Grosaru, am o rugăminte...

 
   

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

...a mino... (I se întrerupe microfonul.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Am o rugăminte. Deja este a treia intervenție astăzi. Prima, pe procedură, am înțeles-o, celelalte două sunt pentru dezbateri generale cu privire la obiectul de reglementare al unor inițiative.

De fiecare dată vă expuneți o problemă de ordin personal, în relația dumneavoastră cu grupul parlamentar din care ați făcut parte.

Cred că avem și altceva de făcut aici. Mă obligați să vă las la finalul ședinței, pentru că, în calitate de neafiliat, acolo ar trebui să aveți intervențiile.

Faptul că sunt elegant și vă dau cuvântul de fiecare dată este una, dar să-mi spuneți de atâtea ori că sunteți supărat dumneavoastră pe fostul dumneavoastră grup e obositor pentru restul colegilor.

Prin urmare, vă mulțumesc. (Vociferări.)

Vă mulțumesc.

Și intervențiile, de acum, vor fi înainte de finalizarea ședinței.

Domnul Antonio Andrușceac, de la AUR.

 
 

Domnul Antonio Andrușceac:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Grupul AUR va vota acest proiect de lege, pe care îl consideră binevenit, cu rugămintea ca tot ceea ce este stipulat acolo să fie aplicat cu egală măsură celor aflați, știu și eu, la locul de muncă, indiferent că acest loc de muncă este în companii private de stat, în ministere, în primării sau în Parlamentul României.

Se pare că unii au înțeles că această zonă de hărțuire are și o parte, știu și eu, benefică pentru UAT-urile pe care le conduc și iată că vedem plantate, la Botoșani, de exemplu, alei întregi, de dragul hărțuirii consilierei.

Sper ca lucrurile acestea să fie luate în serios și chiar să avem grijă la ceea ce se întâmplă în toate domeniile de activitate.

Așteptăm mâine să vedem cum veți modifica Regulamentul și dacă asta nu aduce cumva atingere modului în care ne desfășurăm activitatea la locul de muncă aici, în Parlament.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Este bine că respectați dumneavoastră Regulamentul.

Dacă la titlul legii sunt obiecții? Nu.

La articole? Nu. Adoptate.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind ordinul de protecție (PL-x 707/2023) (rămas pentru votul final).

11. Proiectul de Lege privind ordinul de protecție; PL-x 707/2023.

Vă rog, din partea Guvernului.

 

Doamna Roxana Simona Momeu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect lărgirea sferei beneficiarului ordinului de protecție, reglementat deja prin Legea nr. 217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței domestice.

Rolul ordinului de protecție, astfel cum este reglementat în prezent, este acela de a asigura victimei o protecție eficientă împotriva actelor de violență ori de câte ori există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie pusă în pericol printr-un act de violență domestică.

Protejarea unor valori sociale esențiale precum cele menționate nu trebuie însă restrânse doar la perimetrul domestic, nevoia de siguranță și protecție este una generală, statul fiind obligat să apere viața, libertatea și integritatea fizică a oricărui cetățean.

Pornind de la aceste premise, a fost inițiat prezentul proiect de lege care, așa cum am precizat, dorește să lărgească sfera beneficiarilor ordinului de protecție, păstrându-se totodată mutatis mutandis conceptul acestui instrument, procedura aplicabilă și punerea în executare.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Nefiind amendamente...

Din partea comisiei, pentru prezentarea raportului, Comisia juridică.

Vă rog, doamnă Tănăsescu.

 
 

Doamna Alina-Elena Tănăsescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, cele două comisii au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind ordinul de protecție, trimis cu adresa PL-x 707 din 6 noiembrie 2023.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea unui instrument juridic eficient, similar celui pentru prevenirea și combaterea violenței domestice.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a proiectului de lege.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. (Aplauze.)

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Domnul deputat Badiu Georgel.

 
 

Domnul Georgel Badiu:

Vă mulțumesc.

Este un proiect benefic și Grupul AUR susține și va vota acest proiect.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumim.

Mai facem o încercare.

Domnule Andi Grosaru, vă rog.

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Actele de violență săvârșite, în ceea ce privește un copil, sunt și cele în care familiile, sau anumite familii, de fapt, nu toate, că nu se poate generaliza, este vorba despre anumite familii, care-și cresc copiii în alt spirit și în altă realitate față de cea în care familia a crescut, adică apartenența la un alt grup social, la o altă etnie sau la o altă religie. Dorind să îți crești copilul în acest mod, reprezintă, inclusiv, prin toate aceste aspecte, acte de violență împotriva lui.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 584/2017) (rămas pentru votul final).

19. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative; PL-x 584/2017; procedură de urgență.

Guvernul, vă rog.

 

Domnul Florin-Sergiu Dobrescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative are ca obiect modificarea și completarea unor acte normative, prin stabilirea, printre altele, a valorii punctului de pensie, a majorării indemnizației sociale pentru pensionari, participanți la fondurile private de pensii, părinți activi pe piața muncii și categorii defavorizate ale populației.

De asemenea, fac precizarea că O.U.G. nr. 82/2017 și-a produs efectele, între timp actele normative supuse modificării, prin ordonanță de urgență, au suferit alte modificări.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale susține raportul suplimentar al Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Comisia sau comisiile, pentru prezentarea raportului.

Vă rog.

 
 

Domnul Dan-Constantin Șlincu:

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative

Proiectul de lege a fost retrimis Comisiei pentru muncă și protecție socială, prin adresa PL-x 584/2017.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, în ședința din 13 decembrie 2017.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor asupra proiectului de lege și a documentelor conexe, membrii comisiei au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților prezentul raport suplimentar, de menținere a soluției anterioare, prezentată în raportul de înlocuire, depus cu nr. 4c-9/126 în data de 4 octombrie 2021, respectiv adoptarea proiectului de lege cu amendamente, în sensul eliminării textului adoptat de Senat și aprobării Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2017, în forma prezentată de Guvern.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Dacă la titlul legii sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La articole? Nu. Adoptate.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, a Legii nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor, precum și a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenție (PL-x 557/2023) (rămas pentru votul final).

20. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, a Legii nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor, precum și a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenție; PL-x 557/2023.

Doamna Oana Murariu, în calitate de inițiator.

 

Doamna Oana Murariu:

Stimați colegi,

Dacă putem să simplificăm procedurile pentru antreprenori, inclusiv pe coordonate mai tehnice, de ce să nu o facem?

Prin această inițiativă legislativă, practic, aliniem România la standardele europene, simplificarea procedurilor de înregistrare a mărcilor, a indicațiilor geografice, a modelelor, a invențiilor la OSIM.

Este un pas pentru debirocratizare și e un pas să mergem înainte spre o Românie care își tratează cetățenii cu respect, își tratează mediul antreprenorial cu respect, spre o Românie europeană pe care cred că ne-o dorim cu toții.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru industrii, domnul președinte Bende Sándor, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Bende Sándor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, a Legii nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor, precum și a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenție

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege PL-x 557/2023.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege.

În conformitate cu prevederile art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Dezbateri generale? Nu sunt intervenții.

Dacă la titlu sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La articole? Nu. Adoptat.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri (PL-x 551/2020) (rămas pentru votul final).

21. Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri; PL-x 551/2020; procedură de urgență.

Din partea Comisiei pentru buget și a Comisiei pentru muncă, pentru prezentarea raportului, domnul deputat Dan Șlincu.

Aveți cuvântul.

 

Domnul Dan-Constantin Șlincu:

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri

Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate, pentru dezbatere pe fond, cu adresa PL-x 551/2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege pentru respingerea ordonanței de urgență, în ședința din 8 septembrie 2020.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două comisii au hotărât să transmită plenului Camerei Deputaților prezentul raport comun, prin care propun adoptarea proiectului de lege, în sensul aprobării Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2020, în forma Guvernului.

Amendamentele admise sunt prezentate în anexa care face parte din prezentul raport comun.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale? Nu sunt intervenții.

Dacă la titlul legii sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La articole, de la 1 la 8? Nu. Adoptate.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării financiare a fondurilor europene și pentru adoptarea unor măsuri privind beneficiarii de fonduri europene (PL-x 254/2022) (rămas pentru votul final).

22. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării financiare a fondurilor europene și pentru adoptarea unor măsuri privind beneficiarii de fonduri europene; PL-x 254/2022; procedură de urgență.

Din partea comisiilor, pentru prezentarea raportului, Comisia pentru buget sau Comisia pentru transporturi.

Buget sau transporturi, pentru prezentarea raportului?

Vă rog.

 

Domnul Benedek Zacharie:

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării financiare a fondurilor europene și pentru adoptarea unor măsuri privind beneficiarii de fonduri europene

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate, spre dezbatere pe fond, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2022.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din 9 mai 2022, respectiv septembrie 2022, în condițiile art. 115, alin. (5), teza a III-a din Constituția României, republicată.

La dezbaterea proiectului de lege s-au avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, Comisiei juridice, de disciplină și imunități, Comisiei pentru sănătate și familie, Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea și completarea mai multor acte normative, și anume: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 101/2020.

Potrivit reglementărilor art. 62 și ale art. 64 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii celor două comisii au examinat proiectul de lege în ședințe separate.

Membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au examinat proiectul de lege în ședința din 7 iunie 2023.

Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au examinat proiectul de lege în ședința din data de 19 septembrie 2023.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitatea voturilor deputaților prezenți, să transmită plenului Camerei Deputaților prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Domnul Andi Grosaru, vă rog.

 
 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi reglementăm pentru viitor, legea prevede numai pentru viitor.

Având în vedere că acest proiect de ordonanță are ca perioadă de programare 2014-2020, Programul Operațional Asistență Tehnică, Programul Operațional pentru Infrastructură și care cuprinde tot aceeași perioadă de programare 2016-2020, consider că acest proiect de lege și cel puțin ordonanța care și-a produs efectele și aprobarea, prin lege, a acestei ordonanțe, este inutilă.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Programul de lucru a fost epuizat.

Vă anunț că sesiunea de întrebări și interpelări se amână pe săptămâna viitoare și odată cu acestea mulțumesc.

Declar ședința închisă.

 
   

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (din sală):

Dar de ce se amână?

Domnule președinte, nu avem președinte?!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17.03.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 19 iunie 2024, 4:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro