Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 februarie 2024
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/28-02-2024

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2024 > 07-02-2024 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 februarie 2024

12. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind utilizarea responsabilă a tehnologiei în contextul fenomenului deepfake (PL-x 471/2023).
 
consultă fișa PL nr. 471/2023

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

30. Proiectul de Lege privind utilizarea responsabilă a tehnologiei în contextul fenomenului deepfake; PL-x 471/2023.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Comisia pentru tehnologia informației și Comisia pentru cultură, vă rog, raportul comun.

 

Domnul Iulian Bulai (din sală):

Procedură!

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Pe procedură, domnul Moșteanu.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Deepfake-ul e o problemă importantă care trebuie reglementată într-un mod care să poată fi și aplicat, să funcționeze, să ne asigurăm că avem o lege cu care instituțiile statului pot să lucreze, care să nu predispună la abuzuri.

E o discuție care a trecut foarte repede prin comisii.

Și fac un apel la toți colegii din Parlament, să retrimitem acest proiect două săptămâni la comisie, să avem o nouă serie de dezbateri în comisii.

Două săptămâni ne vor ajuta să facem acest proiect, cum spuneam, să și funcționeze, un proiect la care cred că vom vedea unanimitate.

Și, vă rog, haideți să fim de acord să retrimitem acest proiect la comisie pentru două săptămâni, pentru a face un proiect beton.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Aș fi preferat să faceți această solicitare la începutul ședinței, dar este atributul dumneavoastră și acum.

Stimați colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Retrimitere la comisie, două săptămâni, a PL-x 471/2023.

Vot, vă rog.

Cu 65 de voturi pentru, 92 contra și 5 abțineri, propunerea dumneavoastră nu a întrunit numărul de voturi.

Rămăsesem la rugămintea mea ca cineva de la Comisia pentru tehnologia informației și de la Comisia pentru cultură să prezinte raportul comun.

Domnul Bulai?

Vă rog.

Domnul Iulian Bulai:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind utilizarea responsabilă a tehnologiei în contextul fenomenului deepfake

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă și Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor au fost sesizate spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege privind utilizarea responsabilă a tehnologiei în contextul fenomenului deepfake.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul, în ședința din 26 iunie 2023.

În luna decembrie a fost adoptat și la comisiile din cadrul Camerei Deputaților, proiect adoptat cu majoritatea voturilor existente.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare.

Domnul Coleșa, din partea Grupului AUR.

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Deci, sub pretextul luptei împotriva deepfake-ului, a falsului, se legiferează posibilitatea unor grave abuzuri din partea majorității parlamentare.

Dacă într-adevăr această inițiativă legislativă ar fi dorit lupta împotriva falsului și a minciunii sub orice formă - text, audio sau video -, atât pe rețelele sociale, dar și în toată mass-media, chiar și în cea plătită de PSD și PNL, am fi susținut-o.

Această inițiativă legislativă definește însă deepfake-ul doar ca o contrafacere a unui conținut de tip imagine audio sau video, nu și sub formă de text și nu când e vorba de un mesaj fals, grosolan, fără a avea loc o prelucrare audio sau video, deci o definiție incompletă față de Regulamentul Uniunii Europene din 2022, la care această lege face referire.

Realitatea este că se creează posibilitatea unor abuzuri din partea autorităților statului, în special ANCOM sau CNA.

Chiar și autoritățile statului au recunoscut, prin Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, că detecția falsurilor audio sau video este foarte greu de făcut, folosind cei mai noi algoritmi în inteligența artificială și cu un grad mare de erori.

Deci, dacă nici specialiștii, folosind cei mai noi algoritmi, nu pot să detecteze în mod corect, cum ar putea oamenii care prin această lege sunt incriminați și li se aplică o amendă extrem de mare să o facă, să detecteze? Nu pot, evident.

Ca atare, această lege nu va produce decât abuz sau frică. De cine? ANCOM, de exemplu, o instituție condusă de niște iluștri politruci - Zgonea, care este... a fost condamnat penal sau Pavel Popescu, pe care l-am văzut de atâtea ori răspândind deepfake de la această tribună.

Ca atare, Grupul AUR va vota contra.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Bulai.

Domnul Iulian Bulai:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Stimate colege,

Guvernatorul României, domnul Isărescu, este victimă a deepfake - acum 3 zile.

Grindeanu, ministrul dumneavoastră, este victimă a deepfake - cum că susține vânzarea de acțiuni pe niște platforme financiare.

STB-ul - Societatea de Transport București - este victimă.

Nu se rezolvă nimic, pentru că avem instituții eșuate, nu pentru că nu avem legislație.

Tot ce se poate reglementa pentru a elimina deepfake-ul din spațiul public din România există reglementat și se poate face mâine, dacă CNA-ul împreună cu ANCOM-ul ar funcționa. Nu funcționează! Pentru că oamenii care au ajuns acolo nu-și fac treaba și nu aplică legea.

Și iată cum Grindeanu, care acum poate este victimă, pentru că nu și-a făcut treaba la ANCOM atunci când a condus instituția... (Aplauze.) ...acum suferă... (Aplauze.) ...de acest abuz. (Vociferări.)

Ce vreau să spun? Din 2021 avem o directivă care se numește AVSM - Audio Video Social Media - care dă CNA-ului competență de intervenție, în cadrul platformelor online, pentru a elimina abuzuri.

ANCOM-ul poate să oblige platformele în a elimina aceste tipuri de manipulări, dacă dorește. Nu se vrea. (Vociferări.)

De asemenea, SRI-ul poate să-și facă foarte bine treaba, dincolo de orice legislație care este redundantă.

Nu a fost consultat mediul jurnalistic, nu au fost consultați specialiștii.

În plus, se limitează la ideea de deepfake generat de inteligența artificială.

STB-ul a fost făcut printr-un operator creativ, nefolosind inteligența artificială.

Deci nu-și va atinge obiectul acest tip de legislație, pentru că nu este făcut în consultare cu cei care pot să genereze plusvaloare.

În plus...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnul Iulian Bulai:

...încă un lucru, domnule președinte, ca să știe colegii și colegele ce votează.

Se propune pedeapsa cu 6 luni până la 2 ani de închisoare pentru realizarea de fake-uri, adică act artistic.

Nu realizarea este problema, distribuirea lui cu rea-intenție...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc...

Domnul Iulian Bulai:

...în sens manipulatoriu.

Altfel...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

...domnule Bulai.

Domnul Iulian Bulai:

...pedepsim creatorii de filme și de produse culturale.

Vă rog să întoarcem la comisie.

Altfel, vom face mai mult rău decât să găsim soluții.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Haideți să intercalăm puțin.

Domnul Muncaciu și după aceea vom reveni la un domn de la USR.

Domnul Sorin-Titus Muncaciu:

Doresc să vă atrag atenția asupra acestei legi, deoarece există o chestiune foarte serioasă. Este vorba de primul amendament, dreptul la free speech - dreptul la cuvânt liber.

Acum, dacă noi nu aplicăm criterii serioase pentru definirea deepfake și dacă din punct de vedere tehnologic nu amendăm acest lucru, lăsăm ANCOM-ul să decidă fără niciun fel de linii directoare, adică guidelines.

Și, atunci, vreau să vă spun, ca unul dintre aceia care am fost victima ANCOM-ului, care a oprit, în timpul alegerilor din 2020, revista noastră, timp de 6 luni, că acest lucru nu este de joacă, pentru că aici avem de a face cu o atitudine pe care ANCOM-ul nu ar trebui să o aibă decât în cadrul legii, adică să existe criterii clare pentru care ANCOM-ul poate să oprească un website.

Eu sunt de acord că aceste deepfake-uri, cele făcute în scopuri pecuniare, bineînțeles că trebuie pedepsite, dar vă aduc încă o dată aminte asupra pedepsei cu libertatea. Nu se justifică să iei libertatea unor oameni pentru vini, pentru acțiuni neviolente.

Nu suntem de acord ca să fie pedeapsă cu închisoarea pentru fapte neviolente. Se pot amenda, se pot scoate din...

Există alte măsuri, nu trebuie neapărat să pedepsim cu închisoarea, asta vreau să vă spun.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Miruță, vă rog.

Domnul Radu-Dinel Miruță:

Un proiect făcut de amatori de la un capăt până la celălalt.

Există această situație în lume cu deepfake, există inteligență artificială, însă, în acest moment, modul în care a fost propus acest proiect nu rezolvă scopul pentru care el a fost invocat.

În acest moment, nu există nicio instituție în România care să poată clasifica că un material informatic este sau nu este fake.

Și, atunci, întrebarea mea e - cum va funcționa?

ANCOM spune că nu poate să facă treaba asta, CNA spune că nu poate să facă treaba asta, SRI nu poate să facă treaba asta, DNSC nu poate să facă treaba asta.

PSD ce vrea să facă? PSD - vine campania electorală și nu vrea să fie înjurat pe stradă.

O să găsească lumea metode și prin alte mijloace.

Singura soluție pentru a limita această problemă - existentă, de altfel - este printr-o abordare la nivel european, astfel încât furnizorii de conținut - platformele acestea care propagă prin mediul electronic, prin mediul online, conținutul respectiv, să aibă capacitatea de a identifica în formatul acela electronic conținutul, că este creat artificial. Iar pentru acest lucru trebuie o colaborare între companiile care produc conținut și între companiile care livrează conținut.

Altfel nu se va rezolva această problemă.

Și este un pic ciudat ca dumneavoastră să vreți să țineți așa Dunărea, cu pieptul, crezând că dacă vorbiți de la tribuna Parlamentului că opriți subiectul acesta, el se va și opri.

Nu vă pricepeți la digitalizare, cum nu v-ați priceput nici la agricultură, nici la energie și cum nu vă pricepeți de fapt la nimic, de 30 de ani, în țara asta, domnilor de la PSD.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnule Grosaru, vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ne-am încălzit foarte tare în a discuta în jurul unui concept, un concept împrumutat din alt sistem legislativ.

În primul rând, Constituția României spune că limba română este limba oficială a României.

Dacă este să citim acest proiect de lege, o să vedem la art. 1 că spune că: "prezenta lege reglementează difuzarea oricărui conținut vizual și/sau audio generat sau manipulat..." etc.

În 4 articole, stimați colegi, din care jumătate de pagină... 4 articole pe două pagini, din care pe jumătate de pagină avem numai sancțiuni, în condițiile în care nu am reglementat aspectele ce țin de utilizarea tehnologiei, utilizarea proprietății intelectuale, care sunt incidente, cu privire la acest model, aspectele ce țin de comunicare, nu în ultimul rând, impactul lor asupra canalelor de transmisie a oricărui tip de informație.

Deci este un proiect de lege care deocamdată ar trebui să mai... să se mai lucreze asupra lui.

Așa cum este el reglementat, încalcă inclusiv aspectele de norme și tehnică legislativă.

Drept pentru care, așa cum vă spuneam, recomand să îl trimitem la comisie, pentru a se mai lucra asupra lui.

Mulțumesc.

(Domnul deputat Antonio Andrușceac solicită să ia cuvântul.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Andrușceac, numai o secundă, domnule Andrușceac, au vorbit...

 

Domnul Antonio Andrușceac (din sală):

Lăsați, că e loc să vorbesc două minute! (Vociferări.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nu, ce este? (Vociferări.)

Nu există cu "se poate".

Numai o secundă, au vorbit 2 colegi de la AUR...

 

Domnul Antonio Andrușceac (din sală):

Și ce dacă...? E voie.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nu e voie, domnule Andrușceac. (Vociferări.)

Numai o secundă...

Întrucât timpul alocat acestei ședințe a expirat, vom relua discuția pe articole într-o ședință ulterioară.

Ne revedem la ora 11.30, la ședința de vot final.

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 24 iunie 2024, 3:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro