Doamna Biró Rozália-Ibolya: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Stimați colegi, Declarația politică este intitulată "Diversitate culturală prin promovarea limbii materne". "Limba este tezaurul cel mai prețios pe care-l moștenesc copiii de la părinți, depozitul cel mai sacru lăsat de generațiile trecute" - spunea Vasile Alecsandri - "și care merită de a fi păstrat cu sfințenie de generațiile care-l primesc". Ziua Internațională a Limbii Materne este aniversată anual la 21 februarie în întreaga lume, cu scopul de a promova diversitatea lingvistică și culturală, precum și multilingvismul. Proclamată în cadrul Conferinței Generale a UNESCO din 17 noiembrie 1999, a fost celebrată pentru prima dată de Organizația Națiunilor Unite în anul 2000. Cu prilejul proclamării acestei zile, statele membre ale ONU s-au angajat să contribuie la protecția și revigorarea bogatei diversități culturale prin promovarea limbilor materne ca formă de comunicare, interacțiune și înțelegere între diferite popoare. Ulterior, Adunarea Generală a ONU, prin Rezoluția din 16 mai 2007, a invitat statele membre "să promoveze conservarea și protecția tuturor limbilor utilizate de popoarele lumii". Limba maternă este cel mai puternic instrument de conservare și dezvoltare a patrimoniului mondial material și imaterial și o componentă esențială în procesul de definire a unei minorități naționale. Însușirea acesteia, precum și utilizarea ei ca mijloc de comunicare contribuie la conservarea și perpetuarea identității fiecărei națiuni. La fiecare două săptămâni o limbă dispare, luând cu ea o întreagă moștenire culturală și intelectuală. Cel puțin 45% din cele 7.000 de limbi vorbite în lume sunt pe cale de dispariție, iar mai puțin de 100 sunt folosite în lumea digitală. Politicile educaționale multilingve, evidențiate în tema din 2024 de Agenda 2030 - "Educația multilingvă - un pilon al învățării și învățării intergeneraționale" -, sunt cruciale pentru educația incluzivă și pentru păstrarea limbilor indigene. Identitatea unei comunități este păstrată și promovată, în primul rând, prin limba maternă. Încă de la înființare, pentru UDMR, păstrarea, utilizarea limbii materne, a limbii maghiare, înlăturarea oricăror bariere ce limitează folosirea limbii materne în sectorul public și privat au constituit o prioritate fundamentală. Acest obiectiv, păstrarea identității, are drept pilon de susținere educația și, în mod particular, educația în limba maternă. Considerăm a fi o nevoie fundamentală pentru păstrarea identității și promovarea diversității lingvistice, etnice și culturale, la nivelul societății, în sensul sprijinirii unei dezvoltări armonioase a individului, într-o societate democratică și incluzivă. În spiritul multiculturalismului, propunerile UDMR pentru elaborarea cadrului legislativ existent în domeniul educației, administrației publice, culturii, serviciilor publice, sănătății și așa mai departe au avut un rol de promotor al multilingvismului și au vizat crearea și consolidarea cadrului pentru o educație de calitate. Educația multilingvă, precum și în limba maternă, nu numai că promovează societățile incluzive, ci și ajută la păstrarea limbilor nondominante, minoritare și indigene. Este o piatră de temelie pentru obținerea accesului echitabil la educație și la oportunități de învățare pe tot parcursul vieții pentru indivizi. Astfel, suntem obligați să folosim toate mijloacele unei societăți democratice, bazate pe respect reciproc, pentru păstrarea, dezvoltarea tuturor limbilor materne vorbite în țară. Ziua de 21 februarie ne oferă un prilej de a iniția și a susține demersuri în acest sens. Vă mulțumesc mult. Rozália Biró, deputat al UDMR, Bihor.
|