Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2024
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.42/10-04-2024

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2024
17-06-2024
11-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2024 > 18-03-2024 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 martie 2024

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16.01.

Lucrările ședinței au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Vasile-Daniel Suciu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Alexandra Presură și de doamna deputat Gianina Șerban, secretari ai Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Vasile-Daniel Suciu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Bună ziua, stimați colegi!

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi și vă anunț că, din totalul celor 330 de deputați, până în acest moment, și-au înregistrat prezența 165.

Vă informez că au fost distribuite electronic și afișate pe pagina de Internet a Camerei următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților din zilele de luni și marți, 18, respectiv 19 martie 2024; programul de lucru pentru perioada 18 - 23 martie 2024; lista rapoartelor depuse în perioada 11 - 18 martie 2024 de comisiile permanente sesizate în fond; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale și informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Vă reamintesc că la finalul acestei ședințe, adică de la ora 17.00, vom continua cu răspunsurile la întrebări și prezentarea interpelărilor.

Întreb liderii de grup dacă există observații în legătură cu ordinea de zi.

 
Aprobarea unei modificări a ordinii de zi.  

Domnul Popa Ștefan.

Vă rog.

     

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

Eu nu am la ordinea de zi, am la altceva!

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Tocmai de aceea am întrebat - ordinea de zi.

 
   

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa:

Vă mulțumesc.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vă rog să fiți de acord să retragem de pe ordinea de zi Pl-x 245/2022 (Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (1) al art. 8 și alin. (1) al art. 9 din Anexa nr. 1 Familia ocupațională de funcții bugetare "învățământ", Capitolul III: Culte, SECȚIUNEA 3: Sprijinul statului pentru salarizarea personalului neclerical al cultelor recunoscute din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice), aflat pe poziția 4.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Aveți consens?

 
   

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa:

Doar AUR-ul nu este de acord.

 
     

Domnul Ilie-Alin Coleșa (din sală):

Nu, nu!

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nu există consens.

(Domnul deputat Andi-Gabriel Grosaru solicită să ia cuvântul.)

Numai o secundă, domnule Grosaru, tocmai eram într-o procedură.

Stimați colegi, (Vociferări.)

Retragere de pe ordinea de zi?

Poziția 4 a ordinii de zi, Pl-x 245/2022, retragerea de pe ordinea de zi.

Vot, vă rog.

 
   

127 de voturi pentru, 13 contra, două abțineri, un coleg care nu votează.

Poziția 4 a fost scoasă de pe ordinea de zi.

 
Discuții procedurale cu privire la ordinea de zi.  

Doamna Prună.

Vă rog.

Ordinea de zi?

     

Doamna Cristina-Mădălina Prună (din sală):

Da.

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Domnule președinte de ședință.

Acum aproximativ o lună v-am cerut să introducem pe ordinea de zi PL-x 38/2023 (Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative), adică acel proiect de lege care putea fi dezbătut aici, în Parlament, și care ar fi eliminat "taxa pe soare", adică taxa pe acei oameni care și-au instalat panouri fotovoltaice pe acoperiș, produc energie și dau surplusul în rețea. Și acești oameni ne-au ajutat să ieșim, așa, cu câțiva pași, din această criză energetică.

Ați introdus PL-x 38/2023 pe ordinea de zi, dar azi, când m-am uitat - ce să vedeți?! - nu mai este. Se pare că cineva a cerut să fie retrimis la comisie.

Între timp, ce credeți că a făcut domnul Burduja?

Domnul Burduja dă ordonanță de urgență pentru eliminarea "taxei pe soare", în condițiile în care noi, în Parlament, am depus amendament...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună, ...

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

...ca să eliminăm această "taxă pe soare".

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

....aveți vreo propunere asupra ordinii de zi?

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Ajung și la propunere, domnule președinte.

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Problema cu PNL știți care este, și cu miniștrii PNL, că ei creează problema. Virgil Popescu, pe vremea când era ministrul energiei, a introdus această "taxă pe soare", și acum tot ei rezolvă problema,...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună, vă rog să faceți propunerea...

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... prin ordonanță de urgență.

Și vă întreb, noi, Parlamentul,...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

... pentru ordinea de zi.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

...ce rol mai avem în țara asta?

Noi ar trebui să legiferăm aici și puteam să... (I se întrerupe microfonul.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună, vă rog frumos, propunerea pentru ordinea de zi.

Vă rog.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Domnule președinte de ședință,

Vă rog să nu îmi mai tăiați microfonul, ajungeam și la propunere. Aveți un pic de răbdare,...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Eu sunt extrem de răbdător, dar suntem la ordinea de zi.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... pentru că, până la urmă, reprezint și eu aici niște oameni care m-au votat și m-au trimis în Parlament.

Asupra ordinii de zi...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... și vă rog să votați, să introducem din nou PL-x 38/2023, pentru că am depus un amendament pentru eliminarea "taxei pe soare" și am putea chiar astăzi să facem lucrul ăsta, nu să așteptăm după dezbateri publice pentru ordonanțe de urgență și așa mai departe.

Este o urgență pe care noi, Parlamentul, putem astăzi, prin vot, să o ducem la îndeplinire, adică să eliminăm acea "taxă pe soare", amendament pe care l-am depus.

Deci, vă rog, PL-x 38/2023 are raport, haideți să-l dezbatem astăzi și să eliminăm "taxa pe soare". (Aplauze.)

 
     

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

E retrimită la comisie!

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună,

Ați fost pe acest scaun și bănuiesc că ați citit și știți foarte bine Regulamentul. În ziua plenului nu se poate introduce pe ordinea de zi decât cu acordul unanim al liderilor de grup, și nu cred că suntem în această situație.

Prin urmare, nici nu pot să supun la vot solicitarea dumneavoastră.

Vă mulțumesc mult.

(Doamna deputat Cristina-Mădălina Prună solicită să ia cuvântul.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnule Andronache, vă rog.

 
     

Doamna Cristina-Mădălina Prună (din sală):

O scurtă intervenție!

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nu puteți avea o scurtă intervenție.

Domnul Andronache.

Domnule Andronache, vă rog.

 
     

Doamna Cristina-Mădălina Prună (din sală):

Drept la replică!

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Andronache, vă rog.

Drept la replică la ce, doamna Prună?

 
Informare privind activarea domnului deputat Ben-Oni Ardelean în cadrul Grupului parlamentar al PNL.  

Vă rog, domnule Andronache.

   

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu art. 20 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, vă aducem la cunoștință că, începând de astăzi, 18 martie, domnul deputat Ben-Oni Ardelean își va desfășura activitatea în cadrul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal. Am depus, în acest sens, o adresă și către președintele Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

 
Intervenția domnului deputat Andi-Gabriel Grosaru privind semnificația zilei de 17 martie 1861 în istoria formării statului italian.  

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Este un comeback, să înțeleg!

Stimați colegi lideri de grup,

Înțeleg că, vizavi de intervenția domnului Grosaru, aveți un acord? (Vociferări.)

În regulă!

Vă rog.

   

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Intervenție în ceea ce privește ziua de 17 martie, când s-a născut statul italian.

Ziua de 17 martie reprezintă pentru toți italienii ziua în care se năștea statul italian. Valorile care, la 1861, au făcut posibil acest deziderat sunt pline de însemnătate și astăzi, iar societatea a prosperat în jurul lor.

Cetățenia, conviețuirea socială și reafirmarea identității naționale reprezintă, nu numai pentru italieni, o serie de valori în baza cărora se consolidează o societate, dar și pentru orice națiune prosperă și suverană.

În aceste vremuri, în care asistăm la multe derapaje de la democrație și încălcări ale drepturilor omului, avem nevoie să ne aducem aminte despre idealurile și impulsurile care au ghidat lumea spre unitate, libertate, pace și prosperitate.

Viva l’Italia! Viva la România!

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 74/2020 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PHCD 18/2024) (rămas pentru votul final).  

Intrăm în ordinea de zi.

- Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 74/2020 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților; PHCD 18/2024.

Proiectul de hotărâre a fost distribuit.

Dacă sunt obiecții de ordin general? Nu sunt.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu există obiecții? Nu. Adoptat.

La preambul? Nu. Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat.

Proiectul de hotărâre rămâne la votul final.

Informare privind depunerea moțiunii simple intitulate Odele pentru Ceaușescu nu salvează agricultura românească, inițiată de 54 de deputați.  

Domnule Rodeanu, vă rog.

   

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vreau să fac anunțul... (Vociferări.)

În conformitate cu prevederile art. 112 din Constituția României și ale art. 190 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă înaintăm moțiunea simplă intitulată "Odele pentru Ceaușescu nu salvează agricultura românească". Este adresată domnului Florin-Ionuț Barbu, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale.

Este inițiată de deputați semnatari ai listelor anexate.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

E în regulă!

Vă rog să o lăsați la unul dintre cei doi secretari de ședință.

Mulțumesc.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare (PL-x 737/2023) (rămas pentru votul final).  

2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare; PL-x 737/2023; procedură de urgență.

Inițiatorul dorește să ia cuvântul?

Vă rog.

   

Domnul Dragoș-Costin Telehuz (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Doamnelor și domnilor deputați,

O.U.G. nr. 89 vizează modificarea O.U.G. nr. 67, o măsură considerată ca fiind cu efecte pozitive asupra prețurilor alimentelor și ale unor produse alimentare.

Obiectul proiectului este prelungirea cu 90 de zile a valabilității prevederilor O.U.G. nr. 67 și modificarea anexei, prin introducerea unui număr mai mare de produse la care se aplică plafonarea adaosului comercial.

De asemenea, a fost introdusă interdicția de a refactura anumite produse și o serie de amenzi în cazul încălcării prevederilor O.U.G. nr. 67.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Comisia pentru agricultură, domnule Alda, vă rog.

 
   

Domnul Adrian Alda:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru agricultură a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a aprobat proiectul de lege.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2023, în sensul prelungirii, până la 31 ianuarie 2024, a programului de limitare a adaosului comercial la unele alimente de bază, precum și al adăugării de noi produse la lista cu produse din anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023.

În urma finalizării dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru agricultură au hotărât, cu majoritate de voturi, să transmită plenului Camerei Deputaților prezentul raport de adoptare, în formă adoptată de Senat.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Dan Tanasă, dezbateri generale, Grupul AUR.

 
   

Domnul Dan Tanasă:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Iată un exemplu, această ordonanță este un exemplu de proiect legislativ, de act normativ, care este praf în ochii oamenilor.

Oamenii știu că prețurile au crescut în ultimii 2 ani de zile, nu doar la alimentele de bază. Tot, absolut toate prețurile au crescut și, în mod evident, a fost afectat direct bugetul familiilor din România.

Și, ca să mimați interesul pentru bunăstarea cetățenilor, ați decis să plafonați prețurile la anumite categorii de produse. Doar că, ce să vezi, dacă înainte de această nebunie de creștere inflaționistă a prețurilor, cel mai ieftin, nu știu, litrul de ulei, poate era 3 lei și ceva, acum e 5 lei și ceva.

În general, creșterile de prețuri, dacă stau să mă gândesc numai la... nu știu, scutece pentru nou-născuți sau lapte praf, milioane de familii din România au nevoie de aceste produse de bază, care multe dintre ele s-au scumpit cu zeci de lei, nu cu 2 lei, cu 3 lei.

Creșterile, în general, la produse - la fel, produse de bază - au fost între 30 și 70%, lucru despre care nu vorbiți. Dar, repet, este doar un act normativ prin care mimați interesul pentru bunăstarea cetățenilor.

În realitate, bugetele familiilor au fost afectate în mod drastic și nu ați făcut absolut nimic ca să-i ajutați.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă mulțumesc.

Domnul Năsui, Grupul USR.

Stimați colegi, suntem în procedură de urgență, un singur vorbitor. Așadar, un singur neafiliat.

Primul înscris, domnul Dan Vîlceanu urmează.

 
   

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Acest proiect este o mostră de analfabetism economic extraordinar.

Nu doar că inflația pe care pretindeți că vreți să o combateți este cauzată de dumneavoastră, adică nu-i un fenomen natural inflația. Inflația se întâmplă atunci când ai prea mulți bani care umblă după prea puține bunuri și servicii. Ați pompat bani prin deficite enorme, ați tipărit leu, l-ați pompat în piață, și apoi vă miră că aveți inflație. Și vreți să opriți această inflație prin legi de genul acesta de plafonare a marjelor, care nu sunt doar praf, sunt mai rău decât atât; praful în ochi nu-ți face rău măcar. Este o lege care, de fapt, gonește fix producătorul român pe care pretindeți că vreți să-l ajutați, îl gonește de pe rafturile magazinelor. De ce? Pentru că atunci când plafonezi marja, de fapt nu limitezi niciun preț. Uitați-vă la prețuri, toate au crescut. Uitați-vă la coșul de consum cum crește în fiecare zi.

Practic, ce ați făcut este doar că ați impulsionat magazinele să-și mute marja pe alte produse.

Și 2, și mai grav, să internalizeze producția.

Faceți un drum prin magazine și veți vedea cum este plin de mărci ale distribuitorului, de marca magazinului. De la hârtie igienică la brânză, totul e făcut inclusiv de magazin.

De ce? Tocmai pentru că ați otrăvit relația între magazine și producători, adăugând costuri, deci prețuri mai mari.

Și 2. Pentru că acum le impulsionați să facă asta, ca să-și internalizeze marja aceea de la producător.

Deci, practic, consumatorul pierde, pentru că nu are prețuri mai mici, prețurile sunt în continuare stabilite de cerere și de ofertă, are doar o gamă sortimentală mai mică, din care poate să aleagă, producătorii români nu sunt cu nimic avantajați, dimpotrivă, magazinele au interesul să-i scoată de pe raft. Singurul care poate câștigă din lucrul acesta e comunistul nostalgic al lui Ceaușescu, de la Ministerul Agriculturii, care mai rânjește și zice că a făcut ceva. A făcut numai prostii! (Aplauze.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Dan Vîlceanu.

Domnule Simion, un singur vorbitor pe grup, pentru că suntem în procedură de urgență. A vorbit domnul Dan Tanasă.

Vă rog, domnule Vîlceanu.

 
   

Domnul Dan Vîlceanu:

Cine mai credea că în 2024 vorbim de prețuri plafonate în România? Cine mai credea așa ceva?!

După ce auzi tot felul de discursuri despre economie liberă, economia care crește în România, vine PSD și ne vorbește de prețuri plafonate.

Cred că numai o minte... nu știu, probabil copiată după Dăscălescu, mai putea să mai conceapă așa ceva. Dar ceea ce este cu adevărat incredibil este că, după ce ați crescut taxe și după ce ați crescut deficitul care a condus la această inflație - atenție, două luni la rând cea mai mare din Europa, în februarie, de trei ori mai mare decât media europeană -, veniți să ne spuneți că în România ați făcut ceva pentru consumatori, că ați plafonat prețuri. N-ați plafonat niciun preț și nici nu o să puteți plafona prețuri, pentru că în afară de intenții și de dorințe nu ați reușit să faceți mare lucru.

Dar rămânem totuși la această idee, că în 2024 am ajuns să vorbim despre plafonări de prețuri în România.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinată consumului uman (PL-x 190/2023) (rămas pentru votul final).  

7. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinată consumului uman; PL-x 190/2023; procedură de urgență.

Vă rog, inițiatorul.

   

Domnul Tiberius-Marius Brădățan (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Mulțumesc, domnule președinte.

Distinși membri ai Camerei Deputaților din Parlamentul României, Directiva nr. 2.020/2.184 și, implicit, Ordonanța de Guvern nr. 7/2023 abordează aprovizionarea cu apă, la modul global, creând legătura necesară între toate etapele procesului de extracție, producere și distribuție, programele de monitorizare asigurând punte de legătură între captare, tratare, înmagazinare și distribuția apei.

Astfel, autoritatea competentă pentru gospodărirea apelor, MMAP, prin ANAR, va fi parte în acest proces, prin realizarea evaluării și gestionării riscurilor din bazinele hidrografice aferente punctelor de captare și punerea la dispoziția furnizorilor de apă potabilă și direcțiilor de sănătate publică de date privind presiunile antropice și sursele de poluare din bazinul hidrografic, precum și rezultatele programelor de monitorizare pentru corpurile de apă utilizate pentru captarea apei destinate consumului uman, conform legislației în domeniu.

În acest context, vă adresăm rugămintea să acordați un vot favorabil proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia pentru sănătate, agricultură și mediu, vă rog, raportul comun, domnul Ilișanu, iar la final să faceți și propuneri pentru timpii de dezbatere.

Vă rog.

 
   

Domnul Claudiu-Augustin Ilișanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru sănătate și familie, Comisia pentru agricultură și silvicultură, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinate consumului uman.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul are ca obiective protejarea sănătății umane împotriva efectelor adverse ale contaminării apei destinate consumului uman, prin asigurarea calității ei de apă sanogenă și curată, precum și prin îmbunătățirea accesului la apă potabilă.

Comisia pentru sănătate, cu unanimitate de voturi, și-a însușit soluția propusă în rapoartele preliminare transmise.

Comisia pentru agricultură, cu unanimitate de voturi, și-a însușit soluția propusă în raportul preliminar transmis.

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a examinat proiectul de lege sus-menționat în ședința din 11 octombrie 2023. La lucrările comisiei deputații au fost prezenți, conform listei de prezență.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic au hotărât, cu majoritate de voturi, întocmirea unui raport preliminar de adoptare a proiectului de lege, cu amendamente admise și amendamente respinse.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților prezentul raport comun de adoptare, cu amendamente respinse și amendamente admise, care fac parte integrantă din prezentul raport comun.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Propun trei minute timpi de dezbatere, domnule președinte.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Generos!

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Trei minute timpi de dezbateri.

Vot, vă rog.

 
   

Cu 165 de voturi pentru, 6 voturi contra, 5 abțineri, un coleg nu votează, timpii de dezbateri au fost aprobați.

Dezbateri generale, domnul Axinia Adrian-George, Grupul AUR.

Vă rog.

 
   

Domnul Adrian-George Axinia:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă informez că AUR va vota în favoarea legii pentru aprobarea ordonanței privind calitatea apei destinate consumului uman, dar vreau să vă spun câteva cuvinte pe acest subiect.

Citind expunerea de motive și pentru ordonanța Guvernului, dar și pentru legea în sine, mă gândeam că reprezintă un argument extraordinar de important pentru orice moțiune de cenzură împotriva celor care de trei decenii și jumătate conduc România, cele două ramuri de stânga și de dreapta ale FSN-ului. Știți exact la cine mă refer!

Îmi place cât de candid recunosc funcționarii noștri că suntem ultimii în Europa la calitatea apei potabile și că nu s-a făcut mare lucru. Se tem, în situația în care 5 milioane de români beau apă din surse neverificate, din puțuri și fântâni, iar 8 milioane de români nu au acces la canalizare. Și apoi vă mirați că speranța de viață sănătoasă a românilor este de sub 60 de ani, cea mai mică din Uniunea Europeană.

Îmi aduc aminte că vă lăudați că ați scos România din Evul Mediu, dar iată că aproape 40% dintre români folosesc fântâni, ca pe vremea lui Ștefan cel Mare și a lui Mihai Viteazul.

În continuare, proiectele pentru extinderea rețelelor de apă și canal se mișcă într-un ritm prea lent față de necesar. Trebuie să vă uitați la salba de comune din jurul marilor orașe pentru a vedea că se vând case la prețuri de sudul Franței. Și aici dau exemplu doar comuna Tunari și orașul Otopeni, unde efectiv leșini, dacă treci pe acolo, din cauza mirosului.

Acestea sunt condițiile minimale ale civilizației pe care PSD și PNL a putut să le ofere românilor.

Inclusiv, vreau să remarc faptul că noi transpunem în legislație, abia după 3 ani, o directivă atât de importantă a Uniunii Europene, ceea ce ne arată că e ceva în neregulă atât în zona administrației centrale, cât și la nivelul legislativului României.

Dacă vreți să faceți un lucru cu adevărat serios, vă îndemn să vă concentrați nu doar pe extinderea rețelelor de apă și canal, ci și pe o analiză serioasă a surselor de apă care există în România. Veți constata că pânzele freatice, aproape de suprafață, sunt infestate cu bacterii foarte periculoase pentru sănătatea umană și că necesarul de stații de epurare este infinit mai mare...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog să finalizați!

 
   

Domnul Adrian-George Axinia:

... decât cel prins în hârtiile pe care funcționărimea le plimbă prin birouri.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

E procedură de urgență, domnule Tănase; un singur vorbitor.

Mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă de la 1 la 11 există obiecții sau comentarii? Nu. Aprobate.

De la 12 la 29? Nu. Aprobate.

Raportul conține două amendamente respinse.

Se susțin? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2020 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 162/2020) (rămas pentru votul final).  

8. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2020 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative; PL-x 162/2020; procedură de urgență.

Avem inițiator? Nu avem.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci, vă rog, raportul.

Un membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, pentru PL-x 162.

O voce din sală:

Vine, vine!

   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vine, vine, vine!

 
   

Domnul Victor Ilie:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2020 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 117 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 23 aprilie 2020, în condițiile art. 115 alin. (5) teza a III-a din Constituția României.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la ședință au hotărât, cu majoritatea voturilor exprimate, să transmită plenului Camerei Deputaților un raport prin care propun adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2020 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Nu dorește... Ba dorește!

Doamna Victoria, doriți să luați cuvântul?

Vă rog.

 
   

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Aveți în față un act normativ adoptat în timpul guvernării Ludovic Orban, în 2020. E simplu și clar.

Se reorganizează funcțiile, dispar niște funcții de conducere, se reorganizează structura ANAF, ca să fie mai eficientă, mai suplă, fără gărgăuni, cu arme și cu alte lucruri de genul ăsta.

Aveți în față o ordonanță clară, care vă arată viziunea unor oameni de dreapta care nu pleacă urechea la funcționărimea care vrea avantaje.

Asta aveți de votat astăzi și probabil că o s-o votați.

Vine în curând ordonanța dumneavoastră pusă în consultare publică și în care veți vedea arme, pistolul pe masă, la controale la firme. Inclusiv la funcționare, de vreo 40 - 50 de ani, le trimiteți la cursuri și pun arma pe masă să se facă rambursare de TVA.

Asta este diferența între o guvernare de dreapta, una care înțelege cum se organizează ANAF, cât să fie un partener corect, ferm, dar corect cu mediul antreprenorial, și vina dumneavoastră, pe care probabil că o veți îmbrățișa, pentru că așa gândiți.

În noua ordonanță prevedeți alte funcții de conducere, spunând că vă ocupați de digitizare. Culmea culmilor, pledați pentru digitizare, angajând personal în funcții de conducere. Deci urmează să veniți invers decât probabil că veți vota astăzi.

Și dacă veți vota, veți vota corect, pentru că așa trebuie făcute lucrurile în România.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnul Miklós Zoltán, Grupul UDMR.

Vă rog.

 
   

Domnul Miklós Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În acest PL-x este vorba despre reorganizarea ANAF-ului. Eu mă folosesc de orice prilej ca să spun că orice reorganizare a ANAF-ului trebuie să pornească de la desființarea nivelului regional. Atunci când s-au înființat aceste niveluri regionale nu s-a efectuat o descentralizare, mai degrabă o centralizare, pentru că s-au luat atribuții de la nivel de județ și s-au dus la nivel de regiune, și nu s-au luat atribuții de la nivel de centru și s-au dus la nivel regional.

În afară de acest lucru, se vede din cifre, de când s-a făcut această regionalizare, gradul de colectare a scăzut.

În concluzie, o vom spune de câte ori vom avea această ocazie, reorganizarea ANAF-ului trebuie să pornească de la desființarea nivelului regional.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Doamna Prună.

Vă rog.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Stimați colegi,

Sunt de aproape 8 ani în Parlament și mă uit la tot felul de proiecte de lege care trec pe aici, în care se dorește o colectare mai bună la buget, prin ANAF. Dar n-ați înțeles nici acum, din păcate, că, dacă vreți colectare mai bună, nu trebuie să mai creșteți taxele, dimpotrivă, trebuie să reduceți taxele, astfel încât conformarea aceea voluntară chiar să se întâmple.

Și aveți o groază de proiecte de lege pe circuit, de reducere a taxelor sau de eliminare a acestor taxe, pe care le-ați tot pus, unele dintre ele complet aberante.

Și m-ați auzit de mai multe ori de aici, de la tribuna Parlamentului, că v-am spus de reducerea taxelor pe muncă, prin acel zero taxe pe salariul minim, pe echivalentul salariului minim, pe primii 3.300 de lei din salariul fiecărui român care muncește cinstit în această țară și care ar însemna 1.200 de lei în plus pentru fiecare om care s-a confruntat cu inflație, cu creșteri de prețuri nemiloase în ultima perioadă.

Dar dumneavoastră veniți cu proiecte în care creați tot felul de structuri la ANAF, după aia le desființați, după aia le reînființați.

Mai nou, am auzit de la ministrul Boloș, această eminență a finanțelor publice, că vrea să-i și înarmeze pe inspectorii ANAF.

Noroc că s-a discutat în spațiul public și pare că acum vrea să dea înapoi.

Nu ăsta e genul de măsură care să crească gradul de colectare. Nu! Reduceți taxele! Ați văzut că, atunci când s-a trecut de la impozit progresiv la cotă unică, dimpotrivă, s-au colectat mai multe taxe la buget.

Da, nu am făcut-o noi pe aceea, într-adevăr, dar am susținut-o și susținem în continuare să avem un nivel mai mic de taxe, să nu mai taxăm de la primul leu fiecare om care muncește în această țară, să nu mai punem biruri pe...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

V-aș fi recunoscător dacă ați finaliza!

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

...firmele mici, pe microîntreprinderi, să nu mai poată să mai respire nimeni în țara asta.

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Dimpotrivă, ce trebuie să facem este chiar să susținem o taxare mai mică, și așa o să avem și noi o economie înfloritoare.

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, doamnă Prună.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Dacă doar creșteți taxe, atunci o să alungați oamenii din această țară. (Aplauze.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Doamna Șerban Gianina.

 
   

Doamna Gianina Șerban:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Da, suntem... Guvernul, de fapt, este preocupat de comasarea alegerilor, de reorganizarea instituțiilor, de organizarea instituțiilor. Avem în ANAF directori care ocupă funcții, și în organigramă nu au subalterni, decât o secretară și un șofer, adică un post creat pentru cineva anume.

Vrem să creștem colectarea taxelor, nu creșteți impozitarea, că astfel nu faceți altceva decât să creșteți evaziunea. Îi forțați pe antreprenori să găsească tot felul de motive să nu plătească taxe și impozite la stat.

Prin modificarea Codului fiscal, pe care ați făcut-o anul trecut și a intrat în vigoare în ianuarie, nu ați făcut altceva decât să forțați 4.000 de antreprenori români să-și închidă firmele. Pentru că am solicitat la ONRC un număr de societăți închise în anul 2024 și asta mi-a fost comunicat - 3.900 de societăți s-au închis în luna ianuarie 2024.

Vorbiți de colectare, gândiți-vă cum puteți sprijini antreprenorii români. Și nu prin creștere de taxe și impozite, nu asta este soluția.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19 (PL-x 102/2023) (rămas pentru votul final).  

9. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19; PL-x 102/2023; procedură de urgență.

Vă rog.

   

Domnul Tiberius-Marius Brădățan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Acest act normativ a fost adoptat din necesitatea asigurării concordanței legislației interne cu prevederile Regulamentului (UE) 2022/1034 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 iunie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/953 privind cadrul pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare și vindecare de COVID-19 - certificatul digital al UE privind COVID - pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19.

Vă adresăm rugămintea de a acorda un vot favorabil acestui raport întocmit de comisia de specialitate.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia pentru sănătate, Comisia pentru apărare și Comisia pentru tehnologia informației, raportul comun.

Domnule Moldovan, la final, timpii de dezbatere, vă rog.

 
   

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 117 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru sănătate, Comisia pentru apărare și Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor au fost sesizate, spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, trimis cu adresa PL-x 102 din 27 februarie 2023.

La întocmirea prezentului raport s-au avut în vedere - avizul favorabil, cu observații și propuneri, al Consiliului Legislativ; avizul favorabil al Comisiei pentru drepturile omului.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 20 februarie 2023.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 1 alin. (12) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2021.

Membrii Comisiei pentru sănătate și familie au examinat proiectul de lege în ședința din 20 martie 2023.

Membrii Comisiei pentru tehnologia informației și comunicațiilor au dezbătut proiectul de lege în ședința din 28 martie 2023.

Și membrii Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au examinat proiectul de lege în ședința din 28 martie 2023.

Potrivit dispozițiilor art. 75 din Constituția României, republicată, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Timp de dezbatere - două minute.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Timp de dezbatere - două minute.

Vot, vă rog.

 
   

162 de voturi pentru, 5 contra, 5 abțineri, un coleg care nu votează.

Intervenții?

Domnul Dan Tanasă, Grupul AUR.

Vă rog.

 
   

Domnul Dan Tanasă:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Fără doar și poate că acesta e doar un alt exemplu, da, de felul în care se legiferează, cum înțelegeți voi, de la PSD și PNL, să legiferați, cu ordonanțe pe care le aduceți în Parlamentul României după 2-3 ani. O chestiune în mod evident nu doar antidemocratică, ci și perfect neconstituțională.

Sigur că vom vota împotriva acestui proiect de lege. Așa-zisul pașaport verde, certificat verde a fost în mod evident o formă de restrângere a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, iar acest lucru a fost constatat în repetate rânduri de instanțele de judecată din România.

Nu este opinia noastră, în calitate de demnitari ai statului român, ai Alianței pentru Unirea Românilor, dar judecătorii, sistemul judiciar din România a constatat, în repetate rânduri, că acest așa-zis certificat verde a restrâns în mod evident drepturile și libertățile fundamentale.

Și iată cum, la scara istoriei, se dovedește că "extremiștii" au fost cei de la PSD, de la PNL, de la UDMR și de la USR, care, în mod voit, intenționat și într-o formă continuată, au decis să restrângă drepturi și libertăți fundamentale ale omului.

Profit de această ocazie să semnalez de la microfonul Camerei Deputaților epidemia de morți subite care se petrec zilele acestea. Nu există zi dată de la Dumnezeu să nu vedem o știre cu o moarte subită; tineri de 30-40 de ani fac infarct. Și nimeni, nimeni dintre cei care conduc țara asta, de la PSD, de la PNL, de la UDMR, Ministerul Sănătății, nicio autoritate din țara asta nu pare să fie preocupată de această adevărată epidemie de morți subite.

Cum am ajuns să vedem, zilnic, tineri, repet, tineri, bărbați tineri, femei tinere, sportivi de performanță, care fac la 50 de ani stop cardiac? Și nu 1, nu 2. Acum vedem știri cu copii de 15 ani, de 20 de ani care fac stop cardiac.

Nu vom vota acest proiect legislativ fără doar și poate.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Domnule Grosaru, vă rog.

 
   

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Despre certificatul verde s-a spus mult, s-a scris mult. De altfel, efectele pe care acest certificat verde le-a creat în societate le resimțim și astăzi.

Este un proiect de ordonanță, un proiect de lege neconstituțional. Un proiect de lege care încalcă drepturile și libertățile cetățenilor. Mai ales că, așa cum am spus la momentul în care s-au introdus și s-au instituit aceste măsuri de încălcare a drepturilor cetățenilor și de selecție a populației, până la urmă, despre asta este vorba, acest instrument se aseamănă cu ceea ce foloseau naziștii înainte, "der Ahnenpaß", da, prin care se făcea selecția între rase.

Acest proiect de lege nu are - și, în primul rând, încalcă drepturile de protecție a datelor cu caracter personal, pentru că o serie de entități private, care nu sunt de stat, bineînțeles, au intrat în posesia datelor personale a milioane, sute de milioane de cetățeni și, atunci, aceste chestiuni, în ceea ce privește protecția fiecăruia dintre noi, sunt expuse la o serie de riscuri.

De asemenea, așa cum spuneam, pe lângă faptul că aceste măsuri încalcă o serie de tratate la care România a aderat, de asemenea, o serie de... o serie de documente și acte normative internaționale, acum ne vedem în situația de a acoperi toate aceste nelegalități și aspecte care s-au petrecut în timpul pandemiei, unde, așa cum ziceam, foarte mulți privați - farmacii, restaurante, baruri, magazine etc. - au încălcat în mod sistematic drepturile și încalcă în continuare drepturile cetățenilor.

Mulțumesc.

(Domnul deputat George-Nicolae Simion solicită să ia cuvântul.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Simion, iarăși pățiți același lucru, a vorbit domnul Tanasă, suntem în procedură de urgență.

Domnule Emanuel Ungureanu, vă rog.

 
     

Domnul George-Nicolae Simion (din sală):

Vorbăreți colegii ăștia ai mei!

 
   

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Ferească Dumnezeu! Ce minunății mai poți auzi de la tribuna asta - de la conspirații și tot felul de lucruri care n-au nicio bază științifică!

Să știți că în lumea civilizată, a oamenilor raționali, știința se împacă foarte bine cu credința.

La această oră, din cauza unor discursuri iresponsabile, unii oameni nu se mai duc la doctor.

Faptul că, după atâția ani, s-a dovedit că deciziile care s-au luat într-un cerc restrâns, la Cotroceni, cu Rafila, acolo, în Comitetul de acțiune anti-COVID, cu mulți ofițeri de informații care n-aveau niciun fel de cunoștințe medicale, doar știau să bage spaima în populație, de acolo au venit multe decizii aberante, dar care nu trebuie să distrugă încercarea unor medici să vindece pacienții cu mijloace științifice.

La această oră avem epidemie de rujeolă. Știți care este cauza? Pentru că lumea nu mai are încredere în sfatul medicilor. Și nu mai au oamenii încredere în medici și în știință, pentru că, de foarte multe ori, oameni fără educație, de la această tribună, fără niciun fel de cunoștințe medicale, au dat verdicte care nu au nicio legătură cu interesul suprem al pacienților.

Nu vă mai bateți joc de bolnavi, fiți responsabili, și tot ceea ce spuneți de la această tribună încercați să se bazeze pe ceea ce se numește medicină modernă, care se bazează pe studii, și nu pe vorbe goale! (Aplauze.)

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 (PL-x 239/2023) (rămas pentru votul final).  

10. Proiectul de Lege pentru completarea Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006; PL-x 239/2023.

Guvernul, vă rog.

   

Domnul Ioan Cristian Haiduc (subsecretar de stat, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 325...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vorbiți mai tare la microfon, vă rog.

 
   

Domnul Ioan Cristian Haiduc:

Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 325/2006 reglementează dispoziția potrivit căreia, pe lângă clauzele prevăzute la alin. 11 al art. 29 din Legea serviciilor comunitare de utilități publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică se stabilește metoda de calcul privind reducerea compensației pentru obligația de serviciu public prevăzută de Ordonanța Guvernului nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcționarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populației.

Propun să susțineți adoptarea acestui proiect de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu mulțumesc.

Comisia pentru industrii și Comisia pentru administrație, vă rog.

Domnule Floroiu, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Ionel Floroiu:

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru completarea Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

La întocmirea raportului comun, cele două comisii au avut în vedere avizul favorabil, cu observații și propuneri, al Consiliului Legislativ și avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

În conformitate cu prevederile art. 62 și ale art. 64 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au examinat proiectul de lege în ședința din 7 iunie 2023, iar membrii Comisiei pentru industrii și servicii au examinat proiectul de lege în data de 21 noiembrie 2023.

În urma dezbaterii și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

Intervenții? Nu sunt.

Nici amendamente.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare (PL-x 148/2020) (rămas pentru votul final).  

11. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare; PL-x 148/2020; procedură de urgență.

Vă rog, inițiatorul, Guvernul României.

   

Domnul Alin Marius Andrieș (secretar de stat, Ministerul Finanțelor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Alin Andrieș, Ministerul Finanțelor.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2020, supusă aprobării, are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri economice și fiscal-bugetare în contextul pandemiei de COVID-19, precum: modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM INVEST ROMÂNIA; instituirea unui mecanism care să asigure flexibilitatea în aprobarea operațiunilor acordate de către EximBank S.A. în numele și în contul statului; prorogarea termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloace de transport, de la data de 31 martie 2020 la 30 iunie 2020; de asemenea, modificări privind micile afaceri a căror activitate este afectată prin măsuri impuse de autoritățile publice pentru prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infectarea cu coronavirusul COVID-19, să beneficieze de sprijin suplimentar, de o perioadă de moratoriu, în special în privința obligațiilor de plată legate de serviciile esențiale care le condiționează continuarea activității.

Susținem aprobarea actului normativ.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Comisia pentru industrii și Comisia pentru buget, vă rog, raportul comun, iar la final, timpii de dezbatere.

 
   

Domnul Claudiu Manta:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun suplimentar asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare.

Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate, spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, transmis cu adresa PL-x 148/2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 15 aprilie 2020.

În urma dezbaterii și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii menționate anterior au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr. 1 și amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport comun suplimentar.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera decizională este Camera Deputaților.

Și mai facem o mențiune:

Prezentul raport înlocuiește integral Raportul comun nr. 4c-3/119/2020, respectiv nr. 4c-2/317 din 29 iunie 2020.

Timp de dezbatere - propun două minute.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Stimați colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Timpi de dezbateri - două minute.

Vot, vă rog.

 
   

153 de voturi pentru, 5 contra, 7 abțineri, 2 colegi care nu votează.

Timpii de dezbateri au fost aprobați.

Intervenții la dezbateri generale, dacă sunt? Nu sunt.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu există obiecții sau comentarii? Nu. Adoptat.

De la art. 1 la 29 dacă există obiecții? Nu. Adoptate.

Dacă se susțin cele două amendamente respinse? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar (PL-x 36/2024) (rămas pentru votul final).  

12. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar; PL-x 36/2024; procedură de urgență.

Comisia pentru transporturi.

   

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar.

Ordonanța de urgență supusă dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea SNCFR, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art. 62 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au dezbătut proiectul de lege în ședința din data de 27 februarie 2024.

La dezbateri, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au fost prezenți conform listei de prezență.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Benedek Zacharie:

Domnule președinte,

Avem și o eroare materială în raport.

Dacă îmi permiteți...

 
     

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog.

 
   

Domnul Benedek Zacharie:

...să citesc corect.

Deci:

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege... în forma Senatului.

Deci lipsește "în forma Senatului".

...privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 131/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc. (Vociferări.)

Nefiind intervenții...

S-a menționat pe stenogramă.

Nefiind intervenții și nici amendamente, proiectul rămâne la votul final.

Vă doresc tuturor o după-amiază plăcută!

Declar ședința închisă.

În 3-4 minute ne revedem pentru sesiunea de întrebări și interpelări.

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După pauză

   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Continuăm, stimați colegi, cu partea a doua a ședinței noastre de astăzi, consacrată primirii răspunsurilor orale la întrebările adresate membrilor Guvernului.

Domnul Radu Ciornei.

Domnul Neaga Florian-Claudiu.

Radu Ciornei.

Radu Ciornei.

Radu Ciornei.

Radu Ciornei.

Radu Ciornei.

Ciornei.

Ciornei.

Ciornei.

Neaga.

Brian.

Ciornei.

Ciornei.

Asta a fost... asta a fost simplu. (Vociferări.) În scris.

 
Prezentarea, pe scurt, a interpelărilor adresate membrilor Guvernului.  

Trecem la interpelări.

Domnul Năsui.

Domnul Acatrinei.

Domnul Pușcașu.

Doamna Raisa Enachi.

Domnul Chirilă.

Domnul Daniel-Florin Ghiță.

Domnul Șlincu.

Domnul Alda.

Domnul Brian.

Doamna Huțu.

Domnul Havârneanu.

Doamna Hărătău.

Domnul Muraru.

Domnul Wiener.

     

Domnul Filip Havârneanu (din sală):

Pentru răspuns.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Pentru a prezenta interpelări.

 
     

Domnul Filip Havârneanu (din sală):

Așteptăm răspunsul.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc.

 
  Nicolae-Miroslav Petrețchi

Domnul Petrețchi.

(Discuții la prezidiu cu domnul deputat Filip Havârneanu.)

   

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelare adresată domnului Adrian-Ioan Veștea, ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.

Obiectul interpelării - "Respectarea art. 10 al Codului administrativ".

Stimate domnule ministru,

Pe lângă administrarea eficientă a unei comune, unul dintre rolurile administrației publice locale este acela de a soluționa problemele cu care se confruntă cetățenii și chiar de a facilita buna desfășurare a procedurilor în care aceștia sunt implicați.

Însă, din păcate, nu întotdeauna administrațiile publice locale respectă prevederile art. 10 al Codului administrativ, care prevede faptul că autoritățile și instituțiile administrației publice, precum și personalul din cadrul acestora trebuie să urmărească satisfacerea interesului public înaintea celui individual sau de grup.

Recent, în cadrul vizitelor de lucru efectuate în teritoriu, mi-a fost adusă la cunoștință o situație în care, după mai bine de 8 luni, mai mulți cetățeni se află în imposibilitatea de a-și completa dosarul cu documentele necesare în vederea validării amplasamentului conform sentințelor judecătorești și punerea în posesie.

Mai mult, pentru competenta soluționare, cetățenii în cauză s-au adresat și Instituțiilor Prefectului din județele de domiciliu, în vederea completării documentației și transmiterii acesteia către ANRP, însă, în unele situații, nici măcar aceste instituții nu reușesc să obțină de la primării documentația completă și în termenul legal.

Instituțiile administrației publice au obligația de a respecta termenele legale, iar orice fel de trenare este în detrimentul interesului cetățenilor.

Față de cele de mai sus, stimate domnule ministru, vă rog să-mi comunicați dacă la nivelul ministerului, pe care îl conduceți, sunt cunoscute aspectele menționate, precum și măsurile pe care le veți dispune pentru ca asemenea situații să nu se mai repete.

Conform Regulamentului Camerei Deputaților, vă rog să dispuneți ca răspunsul să-mi fie comunicat atât oral, cât și în scris.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu mulțumesc.

Domnul Moșteanu.

Doamna Sandu.

Doamna Predescu.

Domnul Badea.

Domnul Grădinaru.

Toma.

Coarnă.

Aelenei.

Rusu.

 
  Daniel-Florin Ghiță

Domnule Ghiță, aveți cuvântul la o interpelare.

   

Domnul Daniel-Florin Ghiță:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelare adresată doamnei ministru al justiției, Alina Gorghiu.

Obiectul - "Condițiile promovării procurorului Ciprian Man în Parchetul Militar Teritorial Cluj".

Recent ați semnat numirea procurorului Ciprian Man din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor în cadrul Parchetului Militar Teritorial Cluj. Promovarea acestuia a creat stupefacție în județele Bihor și Satu Mare, în care Ciprian Man are notorietatea unui procuror abuziv, care a nenorocit multe destine în perioada în care a deținut funcția de procuror-șef al Serviciului Teritorial Oradea al Direcției Naționale Anticorupție, considerată "unitate de elită" a DNA sub conducerea procurorului Laura Codruța Kövesi.

Poreclit "Procurorul Mandarină", după "Procurorul Portocală", alias Mircea Negulescu, care a activat în cadrul Serviciului Teritorial Ploiești al DNA, o altă "unitate de elită", Ciprian Man a fost eliberat din funcție și dat afară din DNA în februarie 2019, după ce au fost difuzate public înregistrări ale unor discuții cu subalterni de-ai săi, din care rezulta că, în scop de șantaj, au întocmit dosare penale unor judecători de la Curtea de Apel Oradea care nu au soluționat favorabil dosarele întocmite de serviciul sus-menționat. Ulterior, procurorul Man a fost cercetat penal în mai multe dosare, pentru abuz în serviciu, șantaj, cercetare abuzivă, lipsire de libertate în mod ilegal, și a fost trimis în judecată disciplinară de Inspecția Judiciară din cadrul CSM, pentru mai multe abateri disciplinare.

Pentru considerentele expuse, având în vedere că, potrivit dispozițiilor art. 132 alin. (1) din Constituția României, procurorii își desfășoară activitatea sub autoritatea ministrului justiției, vă solicit, în primul rând, să-mi comunicați criteriile în baza cărora a fost promovat procurorul Ciprian Man la Parchetul Militar Teritorial Cluj și de ce nu s-a ținut cont de antecedentele sale penale și disciplinare, care nu-i conferă condiția unei bune reputații profesionale și morale.

În al doilea rând, vă solicit să-mi comunicați salariul și gradul militar ce i-au fost conferite procurorului Ciprian Man la Parchetul Militar Teritorial Cluj.

În al treilea rând, vă solicit să-mi comunicați stadiul de soluționare a dosarelor penale și disciplinare ale procurorului Ciprian Man sau soluțiile emise în acestea.

Solicit răspuns scris și oral.

Deputat Daniel Ghiță.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Declar ședința închisă.

Ședința s-a încheiat la ora 17.12.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 19 iunie 2024, 3:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro