Ștefan Mușoiu
Ștefan Mușoiu
Ședința Camerei Deputaților din 26 martie 2024
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.52/19-04-2024

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-07-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2024 > 26-03-2024 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 martie 2024

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Ștefan Mușoiu - declarație politică: "Asigurând protecția proceselor electorale, ne apărăm democrația";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ștefan Mușoiu:

"Asigurând protecția proceselor electorale, ne apărăm democrația"

Departamentul de Stat al SUA a calificat manipularea și interferența informațiilor străine drept o amenințare la securitatea sa națională. Ba mai mult, a subliniat că acest pericol îi vizează și pe aliații și partenerii săi. Aceeași îngrijorare se resimte în toată lumea în fața acestui tip de pericol care poate atinge cu succes limitele unui război cognitiv. Principalele sale instrumente ar putea depăși dezinformarea, fake news-urile, generativele Inteligenței Artificiale, ce pot produce clipuri pe cât de false, pe atât de convingătoare, prin copierea și combinarea elementelor reale, prin gama de instrumente psihologice. Sensibilitățile popoarelor, animozitățile, temerile și așteptările colective și individuale ar putea deveni obiective ale unor jocuri ce compun strategii foarte serioase și eficiente de anihilare a unor reacții prompte, fie ele de apărare sau ofensive.

Am observat o astfel de preocupare atât la nivelul decizional al Uniunii Europene, cât și la cel al statelor europene. Și astfel de atitudini sunt oportune și perfect legitime, pentru că întreaga lume traversează un proces continuu de schimbare și atât de profund, încât dimensiunile lui depășesc geopolitica, combinând economia, diverse influențe și tehnologia.

În Parlamentul European au fost abordate aceste tipuri de amenințări hibride, în nenumărate rânduri, cu privire la această problemă, pentru că de modul în care este percepută politica comunitară depinde direct viața noastră, a tuturor cetățenilor acestui spațiu, dar și viitorul nostru. A fost creată și o comisie specială privind ingerințele externe în procesele democratice din cadrul Uniunii Europene, inclusiv privind dezinformarea (INGE), însă se conturează clar că este nevoie de mai multe eforturi generale și particulare ale statelor membre.

Iar Regulamentul privind transparența și vizarea unui public țintă în publicitatea politică, dezbătut deja în Parlamentul European, propune combaterea acestor fenomene distructive pentru orice proces electoral, prin introducerea interdicției publicității politice finanțată de actori non-UE. Vestea bună în acest sens este completată de faptul că, deși acest Regulament va intra în vigoare de anul viitor, anumite dispoziții cheie privind publicitatea politică transfrontalieră vor fi aplicabile și pentru alegerile europene din 9 iunie.

Regulamentul propune introducerea interdicției publicității politice finanțate de actori non-UE, pentru a contracara dezinformarea și pentru a proteja procesele electorale, introducerea unui sistem de identificare clar, care să conțină informații privind sponsorul sau persoana în numele căreia reclama politică a fost realizată, dar și cine și cât a fost remunerat pentru aceasta. Aceste norme reglementează strict și tehnicile de atragere și concentrare ale atenției care implică prelucrarea datelor cu caracter personal sensibile, regăsite în GDPR, introducerea unui registru al publicității politice online care va conține toate copiile reclamelor politice transfrontaliere timp de 10 ani și care va fi accesibil oricui.

Încălcarea prevederilor Regulamentului abilitează autoritățile naționale să aplice amenzi, iar abaterile în perioadele electorale vor fi considerate deosebit de grave.

Îmi doresc ca, prin intermediul acestor noi reguli, alegătorilor să le fie mai facil să recunoască reclamele politice, să identifice știrile false și să înțeleagă dacă au primit o reclamă țintită, astfel încât să meargă la urne bine informați, și nu manipulați. Sper ca aceste măsuri să fie implementate ad litteram, având în vedere creșterea importanței rețelelor de socializare în campaniile electorale. Iar, pe acest teren virtual, folosirea știrilor false, a informațiilor manipulatoare sau a conturilor false să nu apuce să se transforme în practici obișnuite, ci să fie cel mult tentative răzlețe, nereușite.

Și la nivelul Guvernului, dar și la cel al Parlamentului există această preocupare și o serie de decizii aflate în lucru, pentru că, pe fondul conflictului ruso-ucrainean, fenomenul deepfake-ului este tot mai extins. Știm cu toții din experiența personală că, de multe ori, pe fondul lipsei de timp necesar verificărilor ulterioare, ajungem cu greu să deosebim o informație fake de ceea ce este real. Iar numărul valurilor cu astfel de știri se va intensifica semnificativ de-a lungul întregului an electoral.

De asemenea, distribuirea clipurilor deepfake va căpăta o și mai mare amploare. Și mai grav este că tehnologia avansată permite și distribuirea altor tipuri de mesaje subliminale decât cele clasice, incriminate și ele de legislații și oprite de la difuzare încă din anii `50 ai secolului trecut.

Așadar, cumulul de premise extrem de periculoase poate aduce chiar unele atingeri siguranței naționale în perspectiva viitoarelor alegeri, dar și a rezultatelor acestor scrutinuri. În ciuda costurilor mari și a amplorii acestui proces alarmant, PSD vrea ca, prin eforturile și mesajele sale, să informeze cât mai riguros populația și despre aceste pericole ce ar putea afecta democrația națională și pe cea europeană, și chiar drepturile și libertățile noastre individuale. Nu exagerăm cu nimic lansând semnale de alarmă în spațiul public, ci ne dorim doar continuarea unui destin prooccidental pentru acest stat în beneficiul tuturor cetățenilor săi! La fel ca și un traiect mai trainic și mai prosper al întregii construcții a Uniunii Europene. Și mai cred că orice român, care își iubește țara, va alege în 9 iunie parcursul european pentru România și va limita extremismul atât de nociv.

Mizez pe înțelepciunea manifestată față de garanțiile pe care PSD le oferă prin candidații săi și de această dată, garanții demonstrate deja prin performanța decizională social democrată, devenită tradiție chiar, și prin îndeplinirea tuturor angajamentelor luate până acum!

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 25 iulie 2024, 22:51